اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو باعث بی ثباتی در شمال اروپا خواهد شد

مقامات روسیه برای چندمین بار در چند روز گذشته درباره عواقب پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان ناتو هشدار دادند.

مسکو: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو باعث بی ثباتی در شمال اروپا خواهد شد

سرویس بین الملل خبرگزاری فارس- حامد شیخ پور؛ روسیه برای چندمین بار در چند روز گذشته درباره عواقب پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داد. 

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت. 

«ماریا زاخارووا» در متنی که در وبسایت وزارت خارجه روسیه منتشر کرده، گفت: «این پوشیده نیست که ناتو در قلمروی این کشورها حضوری فعال دارد، آنها رزمایش گسترده در آنجا برگزار می‌کنند. و مشخص است که چرا ناتو به این نیاز دارد؛ هدف ایجاد پتانسیل نظامیگیری و توسعه جغرافیایی(ناتو) است و ایجاد یک بال دیگر برای تهدید نظامی روسیه است. اما مشخص نیست که چرا همسایگان سوئدی و فنلاندی ما به یک مرز جدید برای رویارویی روسیه با ناتو تبدیل می‌شوند. عواقب منفی برای صلح و ثبات در شمال اروپا کاملا محسوس است.»

علیرغم هشدار روسیه، «ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد که استکهلم در ماه ژوئن درخواست خود برای عضویت در ناتو را به دبیرخانه این سازمان تحویل خواهد داد. همچنین منابع خبری غربی میگویند که فنلاند نیز در تابستان سال جاری درخواست خود را برای عضویت در پیمان ناتو ارائه خواهد کرد.

در واکنش به این تصمیم، دیمیتری مدودوف معاون شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه هشدار داد در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود شده و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد حوزه بالتیک خواهد کرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این خصوص گزارش کرد، مسکو به ناتو هشدار داده است که اگر سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی بپیوندند، روسیه مجبور به تقویت مرزهای خود خواهد شد و و هیچ تعهدی در آینده به بالتیک «عاری از سلاح هسته ای» وجود نخواهد داشت.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز روز دوشنبه در واکنش به خبر پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو تأکید کرده بود که گسترش بیشتر این ائتلاف به امنیت اروپا کمکی نمی‌کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول