اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

بانویی که شکست دلسردش نکرد/ روان‌شناس و بافنده‌ای که کارآفرین فرش شد

دارهای قد برافراشته در چهاردیواری باصفا، با تار و پودهای که بانوان به هم گره می‌زنند کاری می‌کند تا چرخ زندگی لنگ نماند؛ مینا، صاحب کارگاه قالی‌بافی با وجود این‌که هیچ‌کس در این مسیر حمایتش نکرد و گاه حتی با حرف‌ها دلسردش کردند ولی کم نیاورد؛ او حال از بافندگی به کارآفرینی رسیده است.

بانویی که شکست دلسردش نکرد/ روان‌شناس و بافنده‌ای که کارآفرین فرش شد

خبرگزاری فارس- اردبیل|کبری عزیزی: نخ‌های رنگارنگ آویزان‌شده قرار است به دارهای بزرگ و کوچک روحِ زندگی بخشد، دارهای قد برافراشته در چهاردیواری باصفا، با تار و پودهای که بانوان به هم گره می‌زنند، کاری می‌کند تا چرخ زندگی لنگ نماند.

دلش می‌خواست مستقل باشد و روی پای خود بیاستد، با وجود این‌که هیچ‌کس در این مسیر حمایتش نکرد و گاه حتی با حرف‌ها دلسردش کردند ولی کم نیاورد. حال با گذشت سالیان سال تلاش در زمینه‌های مختلف، کارآفرین شده و سفره اشتغال را برای بانوان دیگر هم پهن کرده است؛ می‌گوید که از این‌کار لذت می‌برد.

مینا خانم گزارش ما، برای پیدا کردن و رسیدن به آرزوی خود به رشته‌های مختلف ناخنک زد ولی علاقه‌اش او را به سمت بازی با رنگ‌ها بر روی تابلویی به نام فرش آورد. او بعد از سال‌ها فرش‌بافی و آموزش فرش، با پس‌انداز شخصی خود و وام، کارگاه فرشش را راه انداخته است. اینجا صدای دفه‌های بانوان سکوت کوچه را درهم می‌شکند و امیدِ اشتغال و کار می‌دهد.

مینا عبدی، مدرک ارشد روان‌شناسی دارد با وجود این‌که موسسه روان‌شناسی خود را به ثبت رسانده و حتی در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، باز آموزش فرش‌بافی و کارگاهش را در اولویت قرار داده است؛ او هدفش را ایجاد زمینه‌های اشتغال برای بانوان شهرش می‌گوید.

این بانوی کارآفرین، برای این‌که کارش را به نحوه احسن انجام دهد، در سن ۴۴ سالگی با وجود داشتن مدرک لیسانس ادبیات و فوق لیسانس روان‌شناسی، باز در مقطع فوق دیپلم رشته فرش وارد دانشگاه شده و در کنار درس، کارش را هم به‌صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهد.

گفت‌وگوی زیر، برای آشنایی بیش‌تر با این بانوی کارآفرین یعنی خانم مینا عبدی انجام شده است.

فارس: برای آشنایی بیشتر از خودتان برایمان بگویید؟

عبدی: در حال حاضر در دو زمینه قالی‌بافی و روان‌شناسی فعالیت دارم. در حوزه فرش، کارگاه قالی‌بافی خودم را ایجاد کردم و به واسطه همین کارگاه چندین بانوی علاقه‌مند با من همکاری دارند.

قبل از این‌که وارد این دو حرفه شوم سال ۱۳۸۰ بعد از اتمام دوره لیسانس، چون علاقه داشتم مهارتی را یاد بگیرم آموزش خیاطی را شروع کردم، همزمان با یادگیری خیاطی در یکی از مدارس در مقطع پیش‌دبستان‌ به‌عنوان مربی مشغول به‌کار بودم به‌طوری با درآمد مربی‌گری، هزینه آموزش خیاطی را پرداخت می‌کردم. التبه بعدها کلا مربی‌گری پیش‌دبستانی را کنار گذاشتم و به مبحث خیاطی پرداختم.

بعد از یادگیری خیاطی، چون به حوزه آموزش علاقه داشتم وارد آموزش خیاطی در آموزشگاه‌های خصوصی اردبیل شدم و بعد از آن نیز تدریس را در سازمان فنی‌وحرفه‌ای ادامه دادم، چون در حوزه تدریس فعالیت داشتم بعدها در به عنوان آزمون‌گر فنی‌وحرفه‌ای وارد این حوزه هم شدم.

البته ناگفته نماند که در کنار آموزش خیاطی، هر از گاهی در خانه نیز به دوخت‌و‌دوز می‌پرداختم و سفارشات اقوام و آشنایان را انجام می‌دادم، تا این‌که سال ۱۳۹۰ وارد حوزه فرش‌بافی شدم و خیاطی را کاملا کنار گذاشتم.

از شکست تا تلاش دوباره /علاقه‌ای که مسیر را نشانش داد

فارس: چطور شد که به سراغ فرش رفتید؟ و چه زمانی کارگاه فرش‌بافی خود را راه انداختید؟

عبدی: همیشه به فرش‌بافی علاقه داشتم و بعد از سال‌ها فعالیت در بحث آموزش خیاطی، تصمیم گرفتم حرفه‌ام را تغییر دهم. چون به قالی‌بافی علاقه داشتم سال ۹۰ آموزش اولیه چگونگی فرش‌بافی را از همسایه‌ام یاد گرفتم. چون در سازمان فنی‌وحرفه‌ای آزمون‌گر خیاطی بودم، آزمون‌گر فرش نیز شدم.

بعدها به‌عنوان آزمون‌گر فرش در اتحادیه فرش استان اردبیل نیز فعالیت کردم. علاقه من به مبحث فرش و فرش‌بافی به حدی بود که کلا خیاطی را کنار گذاشتم و تنها فعالیتم را با اتحادیه فرش به‌عنوان آزمون‌گر فرش ادامه دادم. متاسفانه بعد از چندسال فعالیت با اتحادیه، اتحادیه همکاری با آزمون‌گرها را کاملا قطع کرد و به اجبار من هم آموزش فرش را در آموزشگاه‌های خصوصی ادامه دادم.

حدود ۲ سال در آموزشگاه‌های سطح اردبیل، آموزش فرش را تدریس کردم ولی از آن‌جا که بعد از ۲۰ سال تصمیم گرفتم در مقطع فوق‌لیسانس وارد دانشگاه شوم و چون می‌خواستم در آینده به‌عنوان روانشناس هم فعالیت داشته باشم همکاری خود را با آموزشگاه‌های فرش قطع کردم.

البته آموزش فرش را به خانه آوردم و در خانه مشغول تدریس و آموزش به هنرجویان خود شدم، آموزش‌ها به‌صورتی بود که صبح‌ها تدریس می‌کردم و بعدازظهرها به دانشگاه می‌رفتم؛ در کنار آموزش خودم هم مشغول فرش‌بافی می‌شدم.

این روند تا اتمام دوره ارشد ادامه داشت. بعد از فارغ‌التحصیلی، از سال ۹۴ وارد مبحث روان‌شناسی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شدم، البته فعالیت من در این حوزه هم‌چنان ادامه دارد و با سازمان‌های مختلف همکاری دارم، در مبحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد به مناطق مختلف از جمله مناطق دورافتاده و محروم جهت مشاوره می‌روم.

تا این‌که سال ۹۷ اقدام به ایجاد کارگاه فرش‌بافی کردم، البته ۵ سال قبل هم یک‌بار مقدمات این‌کار را انجام داده بودم حتی محل برای کارگاه هم اجاره کردم ولی بعد از چند ماه به لحاظ این‌که فکر کردم نمی‌توانم موفق باشم جمع کردم. البته صحبت‌های اطرافیان هم در دلسردی من نقش مهمی داشت.

بالاخره سال ۹۸ بعد از کسب مجوزهای لازم کارگاه راه افتاد. به واسطه کارگاه فرش‌بافی، هم علاقه‌مندان آموزش می‌بینند و هم تعدادی از بانوان در کارگاه مشغول به‌کار هستند. البته تعداد زیادی از هنرجویان هم در خانه مشغول قالی‌بافی هستند که بعد از اتمام کارشان برای فروش، دست‌بافته‌هایشان اقدام می‌کنیم.

فروش طلا برای راه‌اندازی کارگاه فرش‌

فارس: منابع مالی تاسیس کارگاه را از کجا تامین کردید؟

عبدی: بعد از تجربه شکست، این‌بار مصمم‌تر بودم بنابراین با گرفتن وام از بانک مسکن و هم‌چنین فروش طلا و استفاده از پس‌انداز خود، با اجاره مکانی کارگاه فرش‌بافی خود را در سال ۹۸ به‌صورت رسمی راه انداختم و امروز از فعالیت این کارگاه چندین سال می‌گذرد.

می‌خواهم فرش بومی استان‌ را رونق دهم

فارس: با وجود تحصیلات دانشگاهی، الان دوباره مشغول تحصیل در رشته فرش هستید؟

عبدی: رشته تحصیلی من، هیچ ارتباطی به فرش نداشت. فرش‌بافی را خودم یاد گرفته بودم و اطلاعات کامل و جامعی از آن نداشتم، بعد از اینکه کارگاه فرش‌بافی را راه انداختم، تصمیم گرفتم در همین رشته وارد دانشگاه شوم بنابراین ثبت‌نام کردم و در حال حاضر دانشجوی مقطع فوق دیپلم رشته فرش هستم.

هرچقدر یک کارآفرین، تولیدکننده در زمینه فعالیت خود متخصص‌ و دارای معلومات و اطلاعات باشد به‌نظر من موفق خواهد بود. البته این مبحث تنها به تولیدکنندگان برنمی‌گردد بلکه یک معلم زمانی می‌تواند معلم نمونه باشد که دانش و مهارت را کنار هم کسب کند، من هم برای این‌که بتوانم در زمینه فرش موفق باشم و بهتر اهداف را پیش ببرم این تصمیم را گرفتم.

زمانی‌که در خانه، به فرش‌بافی مشغول بودم دوست نداشتم یک قالی‌باف بمانم بعد از حدود پنج‌ سال قالی‌بافی در خانه، بالاخره کارگاه فرش‌بافی را راه انداختم و الان هم نمی‌خواهم صرفا یک تولیدکننده باشم، بلکه با کسب دانش و مهارت لازم برای آینده برنامه‌ریزی خواهم کرد. قطعا در این مسیر تمرکزم بیش‌تر برای احیای فرش بومی استان‌مان خواهد بود.

اگر کسی حمایت نکرد، با تکیه به خودتان دست به کار شوید

فارس: آیا خانواده با کار شما موافق بودند و از شما حمایت کردند؟

عبدی: تا به امروز هر کاری که کردم و هر موفقیتی که به دست آوردم را، مدیون زحمات خودم هستم. در این مسیر کسی کمک حالم نبود و حتی زمانی‌که میخواستم کاری را شروع کنم اطرافیان مخالفت می‌کردند. چون صاحب سه فرزند هستم اعتقاد داشتند من نمی‌توانم در کاری موفق باشم و همه کارها را با هم انجام دهم.

اما از نظر من، آدم زمانی به موفقیت خواهد رسید که در مرحله اول خودش را باور داشته باشد. خوب است که اطرافیان در مسیری که پا گذاشتی همراهت باشند ولی اگر به هر دلیلی همراهت نبودند و حمایتت نکردند هم نباید دلسرد شد. اتفاقا باید با تکیه بر توانایی خود پیش رفت و به همه ثابت کرد که خواستن، توانستن است.

فارس: فرش را ترجیح می‌دهید یا کار روان‌شناسی؟

عبدی: علاقه من به فرش و روان‌شناسی به یک اندازه است و از هر دو کار به اندازه مساوی لذت می‌برم. قالی‌بافی را روزانه چند ساعت در منزل شخصی خودم انجام می‌دهم و در کنار قالی‌بافی و رسیدگی به کارگاه و بافندگان، کلاس‌های دانشگاه را هم با جدیت تمام پیگیری می‌کنم.

دوست دارم حالا که قدم در این راه گذاشتم، مسیر را به‌صورت حرفه‌ای و کاملا علمی پیش بروم، برای همین در مقطع فوق دیپلم رشته فرش وارد دانشگاه شدم و حال دانشجوی این مقطع هستم، قطعا تحصیل کمک شایانی به ادامه روندکاری من خواهد کرد.

هم‌چنین با اینکه در زمینه فرش توانستم کارگاهی را راه بیندازم ولی به فعالیت خود در حوزه روان‌شناسی هم ادامه می‌دهم. چون اعتقاد دارم که در جامعه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی برای کنترل نیاز به آموزش دارد.

بافنده‌گان را برای ادامه تحصیل تشویق ‌می‌کنم

فارس: از کار فعلی خود راضی هستید؟  

عبدی: بله، کاملا راضی هستم چرا که هر دو کارم در راستای کمک به دیگران انجام می‌دهم. بافندگی و روان‌شناسی هر دو به من آرامش می‌دهند و با انجام این کارها لذت می‌برم، به خاطر روان‌شناسی با افراد مختلف جامعه در مناطق محروم و دور افتاده آشنا می‌شوم و برای حل مشکلاتشان تلاش می‌کنم.

در بحث فرش هم، می‌توانم زمینه اشتغال بانوان علاقه‌مند را با آموزش‌ها فراهم کنم و حتی خیلی از هنرجویان و بافندگان خود را مجاب به ادامه تحصیل کرده‌ام، تا یک بافنده تحصیل کرده باشند و در آینده جا پای تولیدکنندگان فرش بگذارند.

آموزش بیش از هزار بافنده خانم

فارس: تاکنون برای چند نفر آموزش قالی‌بافی داده‌اید؟

عبدی: تاکنون نزدیک به ۱۰۰۰ هنرجو آموزش قالی‌بافی داده‌ام، تعدادی از این هنرجویان حوزه فرش با خودم در کارگاه کار می‌کنند و تعدادی هم بافندگی را زیر نظر من ولی در خانه خود انجام می‌دهند البته بازار فروش و تهیه مواد اولیه از صفر تا صد به عهده خود من است.

نزدیک ۱۵ سال است که با اتحادیه فرش استان اردبیل همکاری دارم. هم‌چنان آموزش‌هایم ادامه دارد و در کارگاه خودم در ۱۰ جلسه تمام فنون بافتن فرش را به هنرجویانم یاد می‌دهم و بعد از اتمام دوره اگر تمایلی به همکاری داشتند با هم‌دیگر همکاری می‌کنیم.

ذهن بافندگان ما خلاق نیست/ افزایش قیمت مواد اولیه دارهای قالی‌ بدون بافنده می‌کند

فارس: مهم‌ترین مشکل شما در حوزه فرش چیست؟

عبدی: قبل از شروع به بافتن فرش، بافنده باید ذهنش را آزاد کند و با ذوق و شوق کارش را انجام دهد، در این صورت بهترین و زیباترین فرش را می‌بافد. این انرژی مثبت بافنده قطعا بعد از اتمام به خریدار هم منتقل می‌شود و خریدار با هر بار دیدن فرش از رنگ‌ها و گره‌های آن لذت خواهد برد، در واقع یکی از مشکلات حوزه فرش این است که ذهن بافندگان ما دیگر خلاق نیست، انگار از روی اجبار فرشی را می‌بافند.

البته ناگفته نماند که اعطای تسهیلات و وام به کارآفرینان و بافندگان هم جای بحث دارد، هم‌چنین دولت مسیر را باید برای بیمه بافندگان هم هموار کند تا بافندگان با خیال راحت به کار خود بپردازند.

افزایش قیمت مواد اولیه مخصوصا ابریشم، کارآفرینان و تولیدکنندگان را دچار تزلزل می‌کند. زمانی‌که دخل و خرج تولید با هم هم‌خوانی نداشته باشد قطعا بافنده‌ها هم از درآمد خود راضی نخواهند بود و دارهای قالی پشت سر هم در کنج کارگاه‌ها خالی از بافنده رها خواهند شد، بنابراین دولت باید دست تولیدکنندگان فرش را بگیرد.

بعد از سال‌ها «دوباره» از صفر شروع کردم

فارس: چه توصیه‌ای برای افرادی که تمایل دارند کار شما را انجام دهند، دارید؟

عبدی: کار کردن لذت‌بخش است اما در مقابل بتوانی برای افراد دیگر زمینه‌های کار را فراهم کنی لذت‌بخش‌تر است، هر کاری ریسک دارد من خودم سال‌ها قبل یک‌بار کارگاه فرش‌بافی راه انداختم ولی به‌خاطر ترس از ورشکستگی و عدم حمایت جمع کردم، اما این تجربه تلخ تصمیم و اراده‌ام را سست نکرد و بعد از سال‌ها دوباره از صفر شروع کردم.

هر کاری با گذشت زمان به ثبات می‌رسد و برای این‌که در کسب‌وکاری موفق بود حتما باید صبر داشت و از ناملایمات نترسید، توصیه من به جوانان این است که تنها با پشتوانه مالی وارد کار نشوند بلکه قبل از شروع هر کاری، ابتدا مهارت آن را کسب کنند و بعد بازار را به خوبی بشناسند و با توکل به خدا آغاز کنند.

حوزه فرش پول‌ساز است، اگر زمینه‌های صادرات و موانع بر سر راه این حرفه خاص و زیبا برداشته شود قطعا دارهای قالی با هنر دست قالی‌بافان هنرمند شهرمان، اشتغال را گسترش و اقتصاد را نونوار می‌کند.

تلفیق کارگاه و فروشگاه قالی‌بافی، رویای من است

فارس: آرزوی و هدف شما برای آینده چیست؟

عبدی: برای آینده برنامه‌های زیادی دارم که می‌خواهم به مرور همه آن‌ها را عملی کنم، اما بزرگ‌ترین آرزو و هدف من داشتن یک کارگاه تولیدی بزرگ با چند کاربری است، یعنی کارگاهی داشته باشم که بتوانم فرش‌ دست‌باف را از تولید به مصرف برسانم.

در رویای خودم، کارگاهی در دو طبقه تصور می‌کنم که طبقه پایین فروشگاه و طبقه بالا هم کارگاه قالی‌بافی باشد. تمام تلاشم را خواهم کرد تا این رویا را هم به واقعیت تبدیل کنم، تا علاوه‌ بر تحقق خواسته خود زمینه‌های اشتغال بیش‌تری را برای بانوان و جوانان شهرم ایجاد کنم.

هیچ‌وقت در برابر سختی‌ها کمر خم نکرده‌ام و همیشه برای رسیدن به آرزوها و اهدافم، آدم صبوری بوده و هستم. باز هم صبر خواهم کرد و کارگاه و فروشگاه قالی‌بافی بزرگ خود را در زمان و مکان مناسب ایجاد خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرش دست‌باف ایران، ریشه در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم دارد و نقش و نگاره‌های دل‌نواز آن، هنر بانوانی را فریاد می‌زند که تار و پود عشق می‌بافند.

بافندگان فرش دست‌باف سرمایه‌های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی کشور هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول