اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

کاهش میزان بارش‌ها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در آذربایجان‌غربی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی کاهش ۱۲ میلیمتری میزان بارش‌ها خبر داد و گفت:کاهش ۱۲ میلیمتری بارش‌ها نشان‌دهنده این بوده که میزان بارش‌ها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است همچنین میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه نیز از ابتدای سال آبی جاری ۲۵۰ میلیمتر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش جزئی ۲ میلی متری مشاهده می‌شود.

کاهش میزان بارش‌ها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در آذربایجان‌غربی

حجت جباری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به میزان بارش‌ها در استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: میزان بارش‌های سالانه از ابتدای سال آبی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) در کل استان برابر است با ۱/۲۳۴ میلیمتر که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (۱۴۰۰-۱۳۹۹)  که برابر بود با ۸/۲۴۵میلی متر،  مقدار اختلاف تغییرات نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش ۱۲ میلیمتر را نشان می‌دهد.

وی گفت: کاهش ۱۲ میلیمتری نشان دهنده این است که میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است همچنین میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه نیز از ابتدای سال آبی جاری ۲۵۰ میلیمتر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش جزئی ۲ میلی متری مشاهده می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و میزان تغییرات تراز دریاچه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تصریح کرد: سطح تراز دریاچه ارومیه در ۲۵  فروردین ماه ۱۴۰۱ امسال به ۷۷/۱۲۷۰ متر بالاتر از سطح آبهای آزاد بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۶۶ سانتی‌متر کاهش وجود دارد.

جباری ادامه داد: سطح تراز نسبت به تراز اکولوژیک که برای دریاچه در نظر گرفته شده است (۱/۱۲۷۴) در حدود۳۳/۳ متر کاهش وجود دارد.

وی عنوان کرد: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای لندست سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه در این تاریخ برابر ۲۴۸۹ کیلومتر مربع بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۰۱۵ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

این مقام مسوول یادآور شد: مساحت عرصه آبی نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۴۰ درصد کمتر شده، اما حجم آب در وضعیت فعلی ۱۱/۳ میلیارد متر مکعب برآورد شده که این حجم نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود ۱۸/۲ میلیارد متر مکعب و نسبت به حجم دریاچه در تراز اکولوژیک در حدود۳۹/۱۲ میلیارد کمتر است.

جباری با بیان اینکه استان آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۷۰ زیستگاه آبی است که از آنها ۳۳ تالاب دایمی و فصلی، لب شور یا شیرین، طبیعی و یا انسان ساخت  هستند، افزود: از میان آنها ۱۶ تالاب، دائمی و ۱۷ تالاب فصلی بوده و ۶ تالاب تحت عنوان ۴سایت رامسر و ۲ تالاب با عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت شده است.

وی اضافه کرد: تعداد ۳۷ مورد سد در استان احداث شده که همه آنها زیستگاه‌های مناسبی برای انواع گونه‌های آبزی و کنار آبزی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تالاب‌های استان از عناوین مختلف بین المللی و ملی برخوردارند و ۶  تالاب از تالاب‌های استان تحت عنوان چهار سایت در  کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده اند که عبارتند از  پارک ملی دریاچه ارومیه، تالاب قوپی بابا علی، تالابهای درگه سنگی، شورگل و یادگارلو ( سه تالاب در قالب یک سایت) و تالاب کانی برازان. از عناوین بین المللی دیگر می‌توان به ذخیره گاه زیست کره برای تالاب دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد.

جباری با اشاره به آخرین وضعیت تالاب‌های استان بیان کرد: تالاب‌های استان دارای وضعیت متفاوتی هستند به طور کلی آبگیری تالاب‌های استان آذربایجان‌غربی از اواسط فصل زمستان شروع و تالاب‌هایی که منابع تامین کننده آب آنها ، بارش مستقیم و روان آبهای ارتفاعات اطراف هستند به طور مستقیم وابسته به میزان بارندگی هستند و آبگیری آنها در سال‌هایی که میزان بارندگی در منطقه کمتر باشد با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: از جمله این تالاب‌ها می‌توان به تالاب‌های شمال استان از جمله تالاب آق گل، قره بلاغ گلی ، پیراحمد و ناور اشاره کرد و  آبگیری این تالاب‌ها معمولا در آخر فصل بهار به حداکثر می‌رسد و بعد از آن و با افزایش تبخیر سطح تراز آب در این تالاب‌ها کمتر می‌شود اما تالاب‌هایی که منابع آب تامین کننده آنها وابسته به رودخانه‌ها و آب سدها است معمولا در فصل زمستان و بهار از طریق انهار کشاورزی و یا به طور مستقیم از طریق کانال‌های منشعب از رودخانه آبگیری و از جمله این تالاب‌ها می‌توان به تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه اشاره کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: تالاب‌های شهرستان نقده، تالاب آق قلعه ( حسنلو ) در حال حاضر در حدود ۹۰ درصد آبگیری شده و تالاب درگه سنگی که سایت رامسر بوده در حال آبگیری  و سطح عرصه آبی تالاب در حدود ۶۰ درصد و  تالاب سلدوز نیز با بیش از ۶۰ درصد یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه است.

جباری افزود: از تالاب‌های شهرستان مهاباد پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان که به عنوان سایت رامسر هم به ثبت رسیده است و همچنین تالاب بین المللی قوپی باباعلی تقریبا ۲۰ درصد از نیاز آبی آنها تامین شده است.

وی اذعان کرد: به طور کلی با توجه به عدم مناسب بودن بارندگی در طی ماه‌های گذشته  اگر بخواهیم وضعیت تالاب ها را به صورت خلاصه بیان کنیم تالاب‌ها هنوز با شرایط ایده ال فاصله داشته و به طور متوسط در حدود ۵۰  از عرصه آنها دارای آب است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی یادآور شد: البته برای اطمینان از آبگیری مناسب تالاب‌ها باید وزارت نیرو حق آبه تالاب‌ها را که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه و مشخص شده به رسمیت شناخته و تامین کند و در صورت عدم تامین حق آبه تالاب‌ها قطعاً در فصل تابستان، تالاب‌ها با مشکل کم  آبی مواجه خواهند شد و حتی گاهی بعضی از تالاب‌های دائمی نیز به دلیل عدم تامین حق آبه خشک می‌شوند و تنوع زیستی آن از بین می‌رود.

جباری خاطرنشان کرد:  از عناوین ملی برای تالاب‌های استان می‌توان به تالاب دریاچه ارومیه به عنوان پارک ملی، تالاب نوروزلو به عنوان منطقه حفاظت شده، تالاب کانی برازان به عنوان پناهگاه حیات وحش و تالاب‌های آغگل ماکو، گرده قیط و ممیند به عنوان منطقه شکار ممنوع اشاره و از جمله مهمترین پرندگان می توان به گونه‌های آنقوت، فلامینگو ، اردک مرمری ، اردک بلوطی، باکلان کوچک،  چنگر، اردک سر سفید، عروس غاز ، پلیکان سفید، غاز پیشانی سفید کوچک، عقاب تالابی، قو، فلامینگوی بزرگ، انواع حواصیل، عقاب تالابی همچنین سایر پرندگان نظیر انواع غاز، انواع مرغابی، انواع پرندگان شکاری و دلیجه کوچک اشاره کرد.

انتهای پیام/س 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول