اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  گزارش ویژه

نظریه 2006 بایدن در عراق اجرا می‌شود؟/ آیت‌الله سیستانی سد اصلی مقابل تجزیه عراق

پروژه تجزیه عراق در صدر اولویت‌های منطقه غرب آسیا در دولت بایدن قرار گرفته است. امری که تاکنون به دلیل وجود مرجعیت نجف و نیروی حشد الشعبی با شکست مواجه شده است.

نظریه 2006 بایدن در عراق اجرا می‌شود؟/ آیت‌الله سیستانی سد اصلی مقابل تجزیه عراق

فارس پلاس؛ روایت روز: ارتش آمریکا ۳ سال پس از بزرگترین لشکرکشی قرن در عراق زمین‌گیر شده بود. «جو بایدن » که آن روزها در کسوت سناتور ایالت دلاوِیر (Delaware) آمریکا بود، طرح تجزیه عراق در قالب فدرالیسم را روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ تحت عنوان «وحدت از طریق خودمختاری در عراق» در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد.

بایدن نوشت که طبق این طرح به هر یک از گروه‌های قومی-مذهبی (کرد، عرب سنی و عرب شیعه) فضایی برای اداره امور داخلی داده خواهد شد. بایدن در ادامه آورد: 

  • اولین گام ایجاد سه منطقه عمدتاً خودمختار با یک دولت مرکزی در بغداد است. 
  • کرد، سنی و شیعه هر کدام مسئول اداره امور مناطق خود خواهند بود.
  • بغداد به یک منطقه فدرال تبدیل خواهد شد. 
  • دولت مرکزی امورات مرزی، سیاست خارجی و درآمده نفتی را کنترل خواهد کرد.

 

 این طرح با استناد به قانون اساسی عراق است که در دوران اشغال آمریکا تدوین شده بود. مواد (۱۱۶) تا (۱۲۱) از دولت فدرالی و تشکیل اقلیم‌ جدید به غیر از اقلیم کردستان و  پشتیبانی کرده است. 

طرح بایدن در سال‌های اشغال عراق به سرانجام نرسید. نیروهای مقاومت عراق توانستند ارتش آمریکا را در سال ۲۰۱۱ از خاک عراق اخراج کنند.

 

تجزیه طلبی در سال ۲۰۱۴| فتنه بارزانی - داعش با پشتیبانی «ناتو»

مبارزه با داعش بهانه ورود مجدد ارتش آمریکا به عراق در دولت اوباما شد. این در حالی بود که سازمان داعش در سوریه از سوی ارتش‌های ناتو تغدیه و پشتیبانی می‌شد.

نشریه «پولیتیکو» پس از هجوم داعش به عراق در خرداد ۱۳۹۳ طی گزارشی تحت عنوان «آیا حق با بایدن بود؟» نوشت: «استیو هدلی (مشاور امنیت ملی بوش پسر) گفت وقتی ایده تقسیم نرم [عراق] چند سال پیش (اشاره به طرح بایدن) مطرح شد، هرگز مورد توجه عراقی‌ها قرار نگرفت.»

 


استیو هدلی (راست) - رایس (وسط) - جرج بوش (چپ)

 

این نشریه مشهور آمریکایی در ادامه به نقل از «جی کراولی» سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اوباما نوشت که بهترین پاسخ برای عراق در این مرحله نوعی فدرالیسم است. «کراولی» ایجاد فدرالیسم را مستلزم کناره گیری المالکی عنوان کرد.

گسیل داعش خط اول پروژه تجزیه عراق بود که با خیانت خاندان بارزانی به دولت المالکی انجام شد. در بیانیه‌ دفتر نوری المالکی  به تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۳ آمده است:

  • «مسئولان اقلیم کردستان، گذرگاه های مرزی و فرودگاه‌ها را به روی تروریست‌ها گشودند؛ به طوری که تروریست‌ها آزادانه تردد می‌کردند.»

امّا کمیته بررسی «سقوط موصل» به ریاست «حاکم الزاملی» (مهره‌ جریان صدر و نائب رئیس فعلی پارلمان عراق) در اقدامی عجیب «المالکی» را مقصر اصلی اعلام کرد.

نوری المالکی مرداد ۱۳۹۴ در واکنش به این اتهام طی مصاحبه با العالم جنبه‌های پنهان سقوط شهر‌های عراق را فاش کرد:

  • «سقوط موصل توطئه ای بود که یکی از جنبه‌های آن توطئه برگزاری تحصن در موصل و الانبار بود. این توطئه توسط بعثی‌ها و نقشبندیه و افراد موسوم به انقلابیون عشایر و شورای نظامی طراحی شده بود که داعش همدست آنها در این توطئه بود و همه آنها در ترکیه گردهم آمدند و یک اتاق عملیاتی نیز در اربیل داشتند

 


بزرگترین وسعت سرزمینی حکومت داعش (دی ۱۳۹۳) | منبع‌: الجزیره

 

پروژه تجزیه طبق روال جلو می‌رفت تا اینکه آیت الله سیستانی ورق را برگرداند.

با فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی و پشتیبانی مراجع بزرگ نجف نظیر مرحو م آیت الله حکیم، نیروهای مقاومت عراق ذیل چتر واحدی تحت عنوان «حشد الشعبی» گرد آمدند و داعش را با پشتیبانی نیرو‌های حاج قاسم درهم کوبیدند. 

پروژه تجزیه عراق با دخالت مستقیم مرجعیت نجف شکست خورد.

 

تجزیه طلبی در سال ۲۰۱۷| فتنه بارزانی

مهر ۱۳۹۶ فتنه دوم کلید خورد. مسعود بارزانی رسماً از پایان شراکت بغداد و اربیل خبر داد. بارزانی اعلام کرد که با برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم گام اول را در مسیر تجزیه از عراق بر خواهد داشت. 

همه‌پرسی در چهار منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک برگزار شد.

 


«مسعود بارزانی» در تجمع حمایت از تجزیه اقلیم (۳۰ شهریور ۹۶)

 

بغداد محکوم کرد و از ایران و ترکیه خواست که مرزهای زمینی و هوایی را ببندند.

ارتش ترکیه در مرز مشترک با اقلیم مستقر شد. دولت‌های اروپایی و ترامپ نیز با این همه‌پرسی مخالفت کردند. حتی اتحادیه میهنی کردستان  نیز این همه‌پرسی را محکوم کرد. تنها رژیم صهیونیستی همه پرسی تجزیه کردستان را به رسمیت شناخت.

اردوغان بلافاصله به تهران آمد و در روز ۱۲ مهر به دیدار رهبر انقلاب رفت تا در این مورد با مقامات ارشد رایزنی کند. رهبر انقلاب تعبیر «اسرائیل جدید» را برای جدایی طلبی کردستان عراق در این دیدار به کار بردند. 

گام بعدی اقدام خودسرانه خاندان بارزانی، طرح اتصال سرزمینی خلیج فارس-مدیترانه بود. در این طرح، دروازه غربی ایران، نیمی از قست آسیایی ترکیه، مرزهای شمالی عراق و سوریه بخشی از این کشور ادعایی خواهند شد.

 


طرح ادعایی کردستان بزرگ!

 

«ینی شفق» ترکیه نوشت: «تل‌آویو در نظر دارد که در درجه اول عراق و سپس سوریه را به دنبال همه پرسی تقسیم کند.» این روزنامه افزود: «اسرائیل با استفاده از بارزانی در صدد به دست آوردن نیل تا فرات است؛‌ جایی که تورات آن را سرزمین موعود خوانده است.»

کرکوک خط مقدم رویارویی نیروهای تجزیه‌طلب با نیروهای عراق شد. این امر در نهایت منجر به تصرف شهر نفت خیز «کرکوک» در ۲۴ مهر از سوی ارتش و حشدالشعبی شد. 

هفته نامه آمریکایی «نیشن» مدعی شد که تصرف کرکوک پس از توافق اتحادیه میهنی و بغداد با میانجیگری سردار سلیمانی صورت گرفت. 

خاندان و حزب متبوع بارزانی پس از ورود ارتش عراق و حشد به کرکوک، تعلیق نتایج همه پرسی را رسماً اعلام کردند. 

فتنه اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق با ورود حشد الشعبی شکست خورد. 

 

تجزیه طلبی در سال ۲۰۲۲| فتنه بن بست سیاسی در بغداد

از سال ۲۰۱۸ برنامه جنگ شیعی - شیعی در دستور کار قرار گرفته است. «مقتدی صدر» به دشمن شماره یک حشدالشعبی بدل شده و دولت الکاظمی نیز از سال ۲۰۲۰ پروژه درگیری ارتش و حشد را در پیش گرفته است. 

روزنامه «العربی الجدید» پس از پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ نوشت:‌ «این احتمال وجود دارد بار دیگر نظریه قدیمی بایدن  احیاء شود ... به ویژه که برخی سیاست‌مداران عراقی علنا از ضرورت ایجاد اقلیم‌های فدرالی بر اساس اصول طائفه‌ای و نژادی سخن می‌گویند.»

اکنون نیروهای سیاسی شیعه در عراق به ۲ جناح صدر و چارچوب هماهنگی شیعه (الاطار التنسیقی) تقسیم شده‌اند. از همین روست که هنوز دولت جدید پس از گذشت ۶ ماه از انتخابات پارلمانی عراق تشکیل نشده است.

دلیل آن نیز عدم توافق مقتدی صدر با چارچوب هماهنگی است. نشریه اکونومیست (The Economist) انگلستان طی گزارشی به تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در تحلیل رفتار مقتدی صدر نوشت: «آمریکا، ایران را تهدیدی برای خود در عراق می‌بیند؛ مقتدی صدر هم همنیطور!»

مقتدی صدر با حزب دموکرات (خاندان بارزانی) و السیاده (به رهبری حلبوسی) ائتلاف موسوم به نجات میهن (انقاذ الوطن) را تشکیل داده است، ائتلافی که برخی اعضای  آن از مسببان سقوط نیمی از عراق به دست داعش بودند.

این ائتلاف سه گانه «ریبر احمد بارزانی» را برای ریاست جمهوری معرفی کرد که «چارچوب هماهنگی شیعه» آن را بخشی از تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام کرد.

«ریبر بارزانی» وزیر امور داخلی اقلیم کردی است که در واکنش به حمله موشکی سپاه به مقر موساد در اربیل اعلام کرده بود «ایران غیرنظامیان را هدف قرار داده است!»
 
این درحالی است که رسانه‌های صهیونیست حضور موساد در اربیل را تایید کرده بودند. ارتش و نهادهای جاسوسی اسرائیل در حال ایجاد پایگاه‌هایی اطراف ایران به ویژه در منطقه شمال عراق، اراضی جمهوری آذربایجان و بحرین است.
 
 


«ریبر احمد بارزانی» وزیر امور داخلی اقلیم کردستان عراق 

 

همزمان خبرها حاکی از این است که واشنگتن برای حفظ ارتش آمریکا در عراق، طرح تقسیم عراق  به سه اقلیم را با کمک متحدان منطقه‌ای خود در دستور کار قرار داده است. 

«الجبوری» رئیس مرکز پژوهش راهبردی عراق از سناریوی آماده برای تجزیه عراق خبر داد. «الخیکانی» تحلیلگر عراقی نیز معتقد است با انتخاب بایدن، طرح تجزیه عراق در دستور کار قرار می‌گیرد.

«الموسوی» نماینده مجلس عراق نیز درمورد توطئه هایی برای تجزیه عراق و هدایت آن به سوی عادی سازی روابط با اسرائیل و برهم زدن ائتلاف شیعیان گفت.

امّا مانع اصلی آیت الله سیستانی و حشد الشعبی است. «داگلاس سیلیمن» سفیر آمریکا در بغداد (۲۰۱۶ - ۲۰۱۹) در مطلبی پیشنهادی خطاب به بایدن، «حشدالشعبی» را بزرگترین مانع آمریکا در عراق اعلام کرد.

«سیلیمن» در این متن پیشنهادی می‌گوید که جذابیت آیت الله سیستانی باید از معادلات عراق حذف شود. به دنبال همین موضوع، جریان نفاق و مقتدی صدر با کلید واژه مرجعیت عربی در حال ایجاد شکاف در میان شیعیان است. 

داگلاس سیلیمن» در متن پیشنهادی خود (+) که متن آن اکنون حذف شده است، عنوان کرد که احزاب و گروه‌های عراقی بازیگران مهمی نیستند و بدون حشد الشعبی و آیت الله سیستانی چاره جز اطاعت از آمریکا نخواهند داشت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول