اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

دانشگاه‌هایی که سه چهارم فارغ‌التحصیلان‌شان جذب بازار کار می‌شوند

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند نیروی انسانی بااستعداد کشور را در راستای ورود به بازار کار آموزش دهند به طوریکه در حال حاضر حدود سه چهارم فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند.

دانشگاه‌هایی که سه چهارم فارغ‌التحصیلان‌شان جذب بازار کار می‌شوند

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، قطعا برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری بسیار زیادتر از قبل می‌شود.

با توجه به این موضوع با علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به گفت‌وگو نشستیم تا از چند و چون برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته‌اند، بدانیم.

فارس: با توجه به نامگذاری سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، چه برنامه‌هایی برای تحقق این عنوان دارید؟

خیرالدین: از چند سال قبل تاکنون مقام معظم رهبری به موضوع تولید توجه ویژه‌ای دارند و این تأکید و توجه در نامگذاری سال نیز مشهود است، از این رو مسوولان نهادهای مختلف نیز باید به تولید دانش‌بنیان به صورت ویژه توجه کنند، ما هم در وزارت علوم این امر را بسیار زیاد مدنظر داریم.

فارس: توجه به تولید دانش بنیان از چه منظری برای کشور دارای اهمیت است؟

خیرالدین: می‌دانیم که اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مولفه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است، با ارتقا و توسعه تولید دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان نیز توسعه می‌یابد لذا مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی راحت‌تر می‌شود.

 

فارس: بنابراین بفرمایید در حال حاضر حوزه دانش بنیان در کشور ما در چه وضعیتی قرار دارد؟

خیرالدین: از نظر کمی، در حال حاضر در زیست بوم فناوری،  ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد، حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد فناور و ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده که از این تعداد ۴۵۰۰ شرکت در حوزه تولیدی فعال هستند.

* برنامه وزارت علوم برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان

فارس: برنامه‌ای برای افزایش این تعداد هم دارید؟

خیرالدین: بله، ما باید این تعداد را افزایش دهیم و برای توسعه این بخش راهکارهای ویژه‌ای را در نظر داریم، توسعه این شرکت‌ها بسیار اهمیت دارد چرا که از نظر ایجاد اشتغال نیز می‌توانند موفق عمل کنند، به طوریکه براساس آمار شرکت‌های دانش بنیان حدود ۴۰۰ هزار شغل به طور مستقیم ایجاد کرده‌اند.

فارس: دانشگاه‌ها چقدر می‌توانند در توسعه این بخش نقش‌آفرین باشند؟

خیرالدین: نیروی انسانی نخبه کشور در دانشگاه‌هاست، بنابراین دانشگاه‌ها می‌توانند با رویکرد مهارت محور این نیروی انسانی را در راستای ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال سوق دهند به طوریکه در حال حاضر حدود سه چهارم فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند.

فارس: بنابراین دانشگاه‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان نیز می‌توانند دارای سهم باشند؟

خیرالدین: طبق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۰۴، سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی باید به ۵۰ درصد برسد، که برای این منظور دانشگاه‌ها هم می‌توانند سهیم باشند.

فارس: این عدد در حال حاضر چه میزان است؟

خیرالدین: در حال حاضر این عدد ۳ درصد است که باید به بالای ۵ درصد برسد، البته وزارت علوم در این راستا برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برنامه ریزی‌هایی دارد، این امر تأکید مقام معظم رهبری هم هست.

قطعا با نامگذاری امسال با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی ما می‌توانیم بهتر و بیشتر در حوزه کارآفرینی در دانشگاه‌ها و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول