اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط با اطلاعات پرداخت

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از ابتدای اردیبهشت ماه ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی صرفا بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکان پذیر خواهد بود.

ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط با اطلاعات پرداخت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، پیرو اطلاعیه مورخ هشتم اسفندماه 1400 مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب ‌وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌ وکارهای اینترنتی و داوری برخط مورخ 21 اسفند 1400، از اول اردیبهشت ماه 1401 به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی ‌اساس نسبت به کسب ‌وکارهای اینترنتی، که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای کسب‌ وکارهای اینترنتی می ‌شود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان ‌پذیر خواهد بود.

بدین منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و ... توسط مصرف‌ کننده الزامی است. 

لذا تمامی مصرف ‌کنندگان تجارت الکترونیکی باید هنگام خرید از کسب ‌وکارهای اینترنتی اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند.

بدین منظور در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می ‌شود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرم ‌افزاری نظیر Paint،MS Word یا پیام‌ رسان ‌ها ذخیره گردد. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاه ‌های پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد.

در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف ‌کنندگان محترم، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند. لازم به تأکید است که در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب ‌وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روش‌ های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.

در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف ‌کننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسب و کار مرتفع نشود مصرف ‌کننده می‌ تواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و یا «هیئت داوری» پیش ببرد. لازم به ذکر است، مصرف‌ کنندگان می ‌توانند جهت تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرآیند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی به عنوان اولین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات می ‌است انجام می‌شود.

حل‌ و فصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و از طریق فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازم‌ الاجرا منتهی خواهد شد و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسب ‌و کارهای اینترنتی، رأی صادره قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را نیز خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول