اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل در داخل کشور تولید شد

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل می تواند کیفیت عسل تولید شده را ارتقا دهد و باروری زنبورها را کنترل کند.

دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل در داخل کشور تولید شد

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،علی عطائیان عضو هیات مدیره شرکت الوند با اشاره به این که دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل می تواند بر بسیاری از تولیدات طبیعی اثرات مثبت داشته باشد، گفت: دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل الوند یکی از جدیدترین و بهترین دستگاه هایی است که علاوه بر آن از امکان اسپرم گیری و تلقیح ساده با سرعت بالا و در عین حال انتقال آلودگی کمتری را دارا است. با توجه به اینکه دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل الوند یک تولید داخلی است، ازقیمت مناسب تری نسبت به دستگاه های خارجی برخوردار است.

دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل علاوه بر اتین که کیفیت عسل تولید شده را ارتقا می دهد، باروری را نیز می تواند کنترل کند.

کمک به اصلاح نژاد زنبور

تلقیح مصنوعی ابزاری برای اصلاح نژاد است. همچنین این تکنیک امکان ایجاد تلاقی های جدید را برای اهداف تحقیقاتی فراهم می کند. رفتار جفت گیری در زنبور عسل بسیار تصادفی و کنترل آن مشکل است. ملکه زنبورعسل در هنگام پرواز با تعداد زیادی زنبور نر جفت گیری می کند. ملکه باکره به سمت منطقه تجمع نرها پرواز می کند که در این منطقه تعداد ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار زنبور نر با منابع ژنتیکی مختلف حضور دارند.

تحقیقات اثبات کرده است که به هیچ وجه عملکرد یک ملکه تلقیح مصنوعی شده به صورت صحیح، کمتر از یک ملکه جفت طبیعی نبوده بلکه میانگین موفقیت تلقیح مصنوعی با ۹۵ درصد بیشتر از جفت طبیعی است. پس بدون شک تنها راه اصلاح و زنبورداری صنعتی، استفاده از دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل است.

در شروع برگزاری دورهای آموزشی تلقیح مصنوعی، به عنوان یک دستگاه مدرن و کاملا مناسب برای کارآموزان و همینطور افراد با تجربه که مشتاق هستند راحت و دقیقتر به امر تلقیح ملکه بپردازند، پیشنهاد می شود . به این دلیل که دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل الوند از دو سیستم متفاوت با کنترل دقیق و سرعت پایین و یا سرعت بالا و کنترل نسبی برخوردار است.

استفاده 75 هزار زنبوردار داخلی از دستگاه تلقیح مصنوعی

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل ایرانی حدود 100 میلیون تومان ارزان تر از نمونه خارجی است، توضیح داد: دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل علاوه بر این که تولید عسل کشور را ارتقا می دهد، گرده افشانی را نیز نظم می بخشد و بر دام نیز اثر مثبت می گذارد و در حوزه میوه و گیاهان نیز نتایج مثبتی می تواند داشته باشد.

امروز اگر زمینه برای صادرات چمدانی دستگاه دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل فراهم شود، مشخصا صادرات دستگاه تلقیح ملکه زنبورعسل تسهیل می شود و به جای ارزآوری 50 هزار دلاری می توان به مراتب بیشتر برای کشور ارزآوری داشته باشد.

با این وجود در داخل کشور 75 هزار زنبوردار از دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل استفاده می کنند که مشاغل زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول