اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

اوج بی سلیقگی برای اعزام شهداب/ تغییر هویت به خاطر یک مشت دلار!

تیم والیبال شهداب در شرایطی در تورنمنتی به میزبانی امارات حضور پیدا کرده که این اقدام شائبه‌های زیادی را به وجود آورده است.

اوج بی سلیقگی برای اعزام شهداب/ تغییر هویت به خاطر یک مشت دلار!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم والیبال مقاومت شهداب یزد، قهرمان لیگ برتر ایران خود را برای حضور در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به میزبانی تهران آماده می‌کند. این تیم برای رسیدن به اوج آمادگی تصمیم گرفت در تورنمنتی به میزبانی امارات حضور پیدا کند؛ تورنمنتی که با حضور 8 تیم از کشورهای مختلف و با قوانینی عجیب درحال برگزاری است. یزدی‌ها در شرایطی عازم امارات شدند که برای حضور در این تورنمنت ناچار بودند تا نام تیم خود را تغییر دهند و با نام «بن‌ثانی» به مصاف حریفان خود بروند. سوال نخست اینجاست که چرا یک باشگاه رسمی در ایران برای حضور در یک تورنمنت که صرفاً جایزه نقدی دارد حاضر شده نام خود را تغییر دهد؟

امیر شرافت، مدیر عامل باشگاه شهداب اخیراً مصاحبه‌ای در مورد تغییر اسم این تیم در جام رمضان دبی به نامی عربی، گفت: این مطلب کاملاً کذب است، چرا که اگر به پخش زنده این دیدار از شبکه دبی اسپورت نگاه کنید، کاملاً خواهید دید و شنید که گزارشگر رقابت‌ها از عنوان «شهداب الایرانی یا منتخب الایرانی» برای توصیف تیم شهداب استفاده می‌کند.

*ماجرای حک شدن پرچم امارات روی پیراهن والیبالیست‌ها

موضوع دیگری که در این بین حائز اهمیت است، حک شدن پرچم امارات روی لباس باشگاه ایرانی بود که انتقادات فراوانی را به همراه داشت.

برای بسیاری از مخاطبان والیبال و عموم مردم سوال ایجاد شده بود که چرا یک باشگاه رسمی ایرانی باید پرچم کشوری دیگر را روی لباس خود حک کند. این یکی از جدی‌ترین سوالاتی است که این روزها ذهن همه را به خود معطوف کرده است، اما برای پاسخ به این سوال باید به قوانین عجیب مسابقات نگاه کرد؛ جایی که مسئولان اماراتی و اسپانسرها عنوان کردند که تیم‌های حاضر در مسابقات باید به نام مشاهیر این کشور نامگذاری شوند و پرچم امارات را هم روی پیراهن خود حک کنند. جایزه نقدی برای تیم قهرمان این دوره از مسابقات حدود 300 هزار دلار است.

جام رمضان دبی یا همان تورنمنت NASSPORT امارات هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و امسال دوازدهمین دوره برگزاری آن است. در سال‌های قبل این تورنمنت بیشتر با حضور تیم‌های اماراتی و تعداد معدودی بازیکن خارجی برگزار می‌شد، اما در این دوره با توجه به تصمیم وزارت ورزش و فدراسیون والیبال امارات بازیکنان صاحب نامی از کشور‌های مختلف جهان مانند ایتالیا، برزیل، روسیه، ایران، کوبا، کانادا و ... حضور در این مسابقات حضور دارند. هدف اماراتی‌ها از برگزاری این تورنمنت و صرف هزینه هنگفت برای این مسابقات آن بود که سطح والیبال کشور خود را بالا ببرند و به همین دلیل طبق قانونِ مسابقات در هر تیم 2 بازیکن اماراتی حضور داشتند.

* توضیحات باشگاه شهداب درمورد تورنمنت دبی

روابط عمومی باشگاه شهداب در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، به نکاتی اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید:

«مسابقات جام رمضان امارات هر سال در ایام ماه مبارک رمضان بعد از افطار برگزار می‌شود. امسال نیز این مسابقات با حضور هشت تیم از بازیکنان با کیفیت از کشورهای برزیل، کوبا، صربستان، ایتالیا، روسیه و دو تیم از بازیکنان ایرانی در حال برگزاری است. هر یک از این تیم‌ها توسط یک اسپانسر اماراتی حمایت می‌شود ‌و تمام هزینه‌ها از جانب اسپانسرها پرداخت می‌شود.

ضمن اینکه جوایز نقدی مناسبی نیز برای تیم‌های اول تا سوم در نظر گرفته شده است. طبق مقررات بازی‌ها، روی پیراهن تمام بازیکنان علاوه بر نام باشگاه، نام اسپانسر و پرچم امارات چاپ شده و در گزارش بازی‌ها در کنار نام تیم، به دفعات از نام اسپانسر تیم‌های مختلف نیز استفاده می‌شود.

تیم شهداب با ترکیبی از بازیکنان تیم خود ‌و تعدادی بازیکن از چند تیم دیگر ایرانی در این مسابقات حاضر شده و خوشبختانه به جمع 4 تیم نهایی راه یافته و تیم را به نام شهداب و نماینده ایران می‌شناسند و هیچ تغییری در نام تیم ایجاد نشده و فقط نام اسپانسر که آقای بن‌ثانی است همچون سایر تیم‌های شرکت کننده در کنار نام تیم ذکر شده و روی پیراهن نوشته شده است.

همچنین نماینده حراست وزارت ورزش همراه تیم بوده و تیم شهداب با رعایت قوانین و مقررات و موافقت فدراسیون و شورای برون مرزی به این بازی‌ها اعزام شده است. ضمناً همانطور که در عکس‌ها مشاهده می‌شود روی لباس بازیکنان و کادر فنی در کنار لوگوی باشگاه و نام شهداب، نام اسپانسر نیز نوشته شده است.

وزارت ورزش: فدراسیون والیبال در این باره مسئول است

این صحبت ها در شرایطی است که یک عضو شورای برون مرزی در گفت‌وگو با فارس، عنوان کرد: ما در جلسات شورای برون‌مرزی موارد زیادی را بررسی می‌کنیم و الان واقعا در مورد والیبال حضور ذهن ندارم،  اما ما اگر مجوزی صادر می‌کنیم به تیم ایرانی، مربی ایرانی و ... می‌دهیم. اینکه با جزئیات تیم با اسم دیگر یا لباس اسپانسر به مسابقه‌ای می‌رود، ورود نمی‌کنیم. 

وی افزود: فدراسیون در این خصوص مسئول است و ما مجوز را به فدراسیون می‌دهیم. حتی استقلال و پرسپولیس که دولتی هستند هم نمی‌توانند درخواست مجوز کنند و فدراسیون فوتبال درخواست می‌کند.

*شرافت: با تصمیم فدراسیون والیبال به این مسابقات اعزام شدیم

شرافت، مدیرعامل باشگاه شهداب در بخشی دیگر از صحبت‌های خود مدعی شد که «ما با تصمیم فدراسیون والیبال در این مسابقات حاضر شدیم و نماینده حراست وزارت ورزش و جوانان نیز در کنار تیم حضور دارد».

*فدراسیون والیبال: شهداب نماینده ایران در مسابقات نبود

میلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: هر ساله یک تعداد بازیکن خارجی به امارات می‌روند و در جام رمضان این کشور شرکت می‌کنند. همین الان تیم شهداب با یک تیم از پاکستان برای سومی مسابقه خواهد داد. قوانین و مقررات این مسابقات به دلیل غیررسمی بودنش به دست ما نرسیده و اصلاً فدراسیون نامه‌ای از امارات برای حضور در این مسابقات نداشت و به همین دلیل نمی‌توان گفت که فدراسیون تیم شهداب را به عنوان نماینده والیبال ایران به این رقابت‌ها اعزام کرده است.

وی افزود: یکی از حامیان مالی این رقابت از تیم شهداب برای شرکت در این مسابقات دعوت کرد و آنها هم درخواست مجوز شورای برون مرزی کردند و ما هم طبق روال از وزارت ورزش برای شهداب درخواست این مجوز را دادیم. شهداب کمتر از یک ماه دیگر در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا در تهران به عنوان قهرمان ایران شرکت خواهد کرد و این مسابقات به لحاظ سطح برگزاری می‌تواند به آمادگی این تیم کمک کند.

به هر حال هرچند تمام هزینه‌های تیم مقاومت شهداب یزد از جمله هزینه بلیط هواپیما، هتل و البسه و... را کشور میزبان پرداخت کرده، اما باید دید مسئولان باشگاه شهداب، فدراسیون والیبال و وزارت ورزش چه پاسخ برای این بی سلیقگی در اعزام یک تیم دارند؟

تیم ایرانی که عملا برای حضور در یک تورنمنت نه چندان معتبر هویت خود را با حک کردن لوگوی کشور بیگانه بر روی پیراهنش زیر سوال می برد، آن هم به خاطر یک مشت دلار!

هر چند که مسئولان این تیم ابراز می کنند هدفشان از اعزام به این مسابقات بیشتر برگزاری دیدار تدارکاتی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول