اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مروری بر عملکرد شورای شهرکرد در انتخاب شهردار/ آیا شورا اینبار پخته‌تر عمل می‌کند؟

در این گزارش مروری بر آنچه از مرداد ماه سال گذشته تا کنون در راستای انتخاب شهردار در شورای ششم شهرکرد گذشته است را می‌خوانید.

مروری بر عملکرد شورای شهرکرد در انتخاب شهردار/ آیا شورا اینبار پخته‌تر عمل می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، انتخاب شهردار، یکی از وظایف اولیه و مهم شورای هر شهری است که متاسفانه این مهم در شورای شهرکرد جدی گرفته نشده و تا امروز که قریب به ۹ ماه از آغاز به کار شورای جدید می‌گذرد، شهرداری شهرکرد رنگ آرامش و البته مدیریت با ثبات را به خود ندیده است.

در آغاز به کار شورای شهرکرد حواشی متعددی دامن‌گیر شورا و مسئله انتخاب شهردار شد تاجایی که تعیین شهردار تا آخرین روز قانونی یعنی ۳ ماه پس از شروع به کار شورا به درازا کشید و در نهایت محمدتقی جاپلقی در تاریخ ۱۳ شهریور به عنوان شهردار انتخاب و نهایتا توسط وزارت کشور منصوب شد.  (جزییات بیشتر)

در نهایت در روزهای آخر این مهلت سه ماهه یعنی ۱۳ شهریور ماه فردی به نام محمد تقی چاپلقی با نامی ناآشنا و غیربومی توسط رئیس شورا به عنوان شهردار شهرکرد معرفی شد؛ شروع به کار شهردار شهرکرد آغازی بود برای حواشی جدید؛ از مدرک شهردار گرفته تا محل سکونت، نحوه مواجهه با رسانه‌ها و اقدامات ضربتی مانند همسان‌سازی تابلوها، انتصابات شهردار و... از جمله اقداماتی بود که طول مدیریت شهردار را کاهش داد و نهایتا شورا در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ عدم احراز شرایط جاپلقی را تصویب و وی را از سمت شهرداری برکنار کرد. (جزییات بیشتر و دلایل برکناری شهردار را اینجا بخوانید)

پس از برکناری جاپلقی، نجفی سرپرست شهرداری شهرکرد شد

چند روز پس از برکناری جاپلقی عبدالصادق نجفی که یکی از پرسنل شهرداری شهرکرد بود به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد و مجدد جلسات برای انتخاب شهردار در شورا آغاز شد.

عملکرد متفاوت شورای شهر در انتخاب شهردار جدید

اکنون پرونده شهردار جدید روزی میزشورا باز است ولی خبری از رفتارهای احساسی شورا نیست؛ رئیس شورا به موقع در یک مصاحبه، گزینه بودن برخی از افراد حاشیه‌دار و پرونده‌داری که قبلا مطرح شده بودند را صراحتا تکذیب می‌کند(جزییات بیشتر)؛ برخلاف دوره قبل که شورا تصمیماتش را پشت درب‌های بسته می‌گرفت، امروز خود اعضای شورا، خبرنگاران را برای حضور در جلسات تعیین شهردار دعوت می‌کنند؛ تنوع بیشتری در بین گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری دیده می‌شود؛ چند تن از اعضای شورا با گزینه‌های احتمالی توانمند و خوشنام تماس می‌گیرند و از آنان برای کاندیداتوری دعوت می‌کنند؛ در نهایت لیست ۳۷ نفره نامزدهای شهرداری را در ۲۲ فروردین منتشر می‌شود و رئیس شورا وعده می‌دهد که تا پایان فروردین ماه، شهردار جدید انتخاب شود.(اینجا بخوانید)

جلسه اول تعیین شهردار چگونه گذشت؟

جلسه اول این جلسه در ۲۳ فروردین با حضور احمد کرباسی، کمال اکبریان و عبدالصادق نجفی انجام شد اما تا جلسه بعدی شورا تعدادی از این اسامی انصراف خود را از طریق خبرگزاری‌ها و یا شبکه‌های فضای مجازی اعلام کردند که در ادامه در گفت‌وگو با رئیس شورا جزئیات این انصراف‌ها را می‌خوانیم.  

محمدرضا بیاتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکرد با بیان اینکه از لیست ۳۷ نفره نامزدهای شهرداری تنها ۲۶ نفر باقی مانده است، گفت: ۲ نفر به علت نداشتن مدرک تحصیلی مرتبط و عدم سکونت در شهرکرد از لیست نامزدها حذف و ۹ نفر دیگر نیز بنا به دلایل شخصی خود از ادامه راه منصرف شدند.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد ادامه داد: امیر کوهی‌کمالی، محمدرضا امیدی، محمدصادق سلیمی و محسن پژوهش تاکنون انصراف خود را اعلام کردند.

وی بیان کرد: برنامه محوری و تخصصی اولین شاخص ما برای انتخاب شهردار است که نامزدها باید برنامه اساسی برای مشکلات شهری و شهرداری داشته باشند نه اینکه تنها بخواهند روز مره‌ها را انجام دهند.

شاخص‌های انتخاب شهردار

رئیس شورای اسلامی شهرکرد افزود: هیئت وزیران خود شاخص‌هایی را مانند دارا بودن حداقل ۳۰ سال سن، انجام خدمت وظیفه، سکونت شهردار و اعضای خانواده‌اش در محل خدمت، ۵ سال سابقه مدیریت میانی، نداشتن اعتیاد به موادروانی و ... را برای شهردار در نظر گرفته است که اعضای شورا در کنار این شاخص‌ها دو شاخص برنامه‌محور، متخصص بودن و شناخت دقیق مشکلات شهری و شهرداری را نیز اضافه کردند.

شهردار شهرکرد تا پایان هفته انتخاب می‌شود

بیاتی اظهار داشت: تا کنون ۶ نفراز نامزدها به نام‌های احمد کرباسی، عبدالصادق نجفی، کمال اکبریان، علی ربیعی، نیما شیوندی و رضا ریاحی برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند و مابقی افراد نیز طبق برنامه‌ر‌یزی در شورا برای ارائه برنامه حاضر می‌شوند، در نهایت بررسی‌ها انجام و تا پایان هفته شهردار معرفی می‌شود.

اما امیدواریم این شفافیت صورت گرفته برنامه‌ها را قوی‌تر و اعضای شورا را در انتخاب شهردار جدی‌ترکرده باشد و در نهایت این پرونده ۱۱ ماهه با یک انتخاب شایسته بسته شود و بالاخره شاهد پیشرفت و آبادانی در شهرکرد باشیم.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول