اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام حزب الله: آمریکا و عربستان در انتخابات به دنبال فتنه داخلی هستند

عضو شورای مرکزی جنبش حزب الله تأکید کرد، سفارتخانه‌های عربستان سعودی و آمریکا در انتخابات لبنان در تلاش هستند با مقاومت مقابله کنند و بر درگیری داخلی، دامن بزنند.

مقام حزب الله: آمریکا و عربستان در انتخابات به دنبال فتنه داخلی هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی جنبش حزب الله امروز یکشنبه از سیاستهای سفارتخانه‌های عربستان سعودی و آمریکا علیه حزب الله و مداخلات آنان در انتخابات لبنان به شدت انتقاد کرد.

شبکه خبری الجدید به نقل از قاووق گزارش داد: «کسانی که در سال ۱۹۸۲، متحد دشمن اسرائیلی بودند، امروز هم در دست آن داده‌اند و منتظر فرصت هستند تا با حمایت مالی و تشویق سفارتخانه‌ها، از پشت به مقاومت خنجر بزنند».

وی با بیان اینکه این معادله تغییر نکرده است و حزب الله این افراد را می‌شناسد، تصریح کرد: «آنها و اسرائیلی‌ها در یک سنگر قرار دارند و دارای یک هدف هستند. هیچ چیز تغییر نکرده است. آنها از تجربیات خود درس نگرفته‌اند».

این مسئول حزب الله ادامه داد: «برخی از سفرا با نقض آشکار اصول دیپلماتیک و نقض واضح حاکمیت لبنان، مقامات ارشد رسمی را احضار می‌کنند. آنچه باعث تمایز در این انتخابات شده، مداخله بی‌سابقه سفارت‌خانه‌های خارجی است».

قاووق خاطر نشان کرد: «آیا کسی هست که باور کند، انتخابات پارلمانی در لبنان برگزار می‌شود، ولی لیست‌های انتخاباتی تحت حمایت سفارت‌های عربستان و آمریکا را ببینیم و شاهد هماهنگی بین آنان در حمایت از لیست های انتخاباتی باشیم؟».

وی ضمن طرح این پرسش که در کدام کشور، سفارتخانه‌ها می‌توانند لیست انتخاباتی تشکیل دهند و از آن حمایت کنند، گفت: «مسئولان [لبنان] جرأت ندارند از دخالت سفارت‌خانه‌ها جلوگیری کنند. سفرا هم علناً در انتخابات، دخالت‌ می‌کنند و تأمین مالی لیستها، سیاستمداران، احزاب، نهادهای رسانه‌ای و خبرنگاران را بر عهده دارند».

قاووق با بیان اینکه هدف این افراد و سفارتخانه‌ها، مقابله با مقاومت و تشویق درگیری‌های داخلی است، افزود: «بزرگترین دروغ در انتخابات کنونی، این است که عربستان با همه لبنانی‌ها یکسان برخورد می‌ند و سفارت آمریکا نیز در انتخابات دخالت نمی‌کند. در حال حاضر، مقاصد و اقدامات آشکار شده است».

این مسئول حزب الله با تأکید بر اینکه «آنها می خواهند کشور را وارد فتنه، افزایش شکاف و اختلافات داخلی کنند»،  تصریح کرد: «ما انتخابات را برای نجات کشور می‌خواهیم، ولی آنان، آن را راهی برای مقابله با مقاومت می‌دانند که به معنای کشاندن کشور به فتنه است».

این در حالی است که هفته گذشته اعلام شد سفیر عربستان سعودی و چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس در لبنان که بیروت را ترک کرده بودند، به لبنان بازمی‌گردند. عربستان سعودی یک ماه مانده به انتخابات لبنان، عمدا بازگشت سفیر خود و دیگر کشورها به لبنان را برجسته کرده تا شاید به اهداف انتخاباتی خود برسد.

ریاض چند ماه پیش به بهانه اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی پیشین لبنان پیش از دستیابی به این پست در خصوص جنگ یمن، بحران جدیدی در روابط با بیروت ایجاد کرد و سفیر خود در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان در عربستان نیز خواست این کشور را ترک کند. امارات، کویت و بحرین نیز در اقدامی مشابه سفرای خود از بیروت را فراخوانده و تأکید کردند که این اقدام آن‌ها به نشانه همبستگی با عربستان انجام شده است.

به اعتقاد تحلیلگران، ریاض اکنون دریافته که باید در آستانه انتخابات لبنان، حضور خود در این کشور را پررنگ کند به همین دلیل سفیر خود را به بیروت بازگردانده است تا اهداف خود را در جریان انتخابات لبنان دنبال کند.

به نوشته روزنامه لبنانی «البناء»، ریاض پس از رایزنی با آمریکایی‌ها دریافته که بقایای تیم جریان «۱۴ مارس» و مجموعه‌های مدنی نمی‌توانند در برابر ائتلاف هشت مارس و متحدانش از جمله «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی لبنان) دوام بیاورند پس تصمیم به حمایت از تیم ۱۴ مارس گرفته تا مقداری از توازن میان تیم آمریکایی در لبنان و ائتلاف حزب‌الله حفظ شود. سعودی امید دارد که تیم  ۱۴ مارس شکست قابل توجهی به تیم مقاومت در لبنان وارد کند و به تبع آن حزب‌الله در محیط خود و نیز جریان آزاد ملی لبنان تضعیف شوند تا مقدمات برای گام‌های سیاسی بعدی و تعیین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور و نیز تشکیل دولت جدید فراهم شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول