اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

استاندار گیلان و حل اَبَرچالشی به نام مدیریت پسماند!

پس از برگزاری جلسه پسماند در محل دپو توسط استاندار گیلان، انتظار تحرکات جدی‌تری نسبت به گذشته از سوی مسؤولان مربوطه می‌رفت تا برگزاری نشست در آنجا از سوی مردم نمایشی به نظر نرسد.

استاندار گیلان و حل اَبَرچالشی به نام مدیریت پسماند!

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مدیریت پسماند یکی از بزرگترین چالش‌ها در استان‌های شمالی ازجمله گیلان است؛ استانی که چندین دهه با بحرانی به نام زباله دست‌وپنجه نرم می‌کند و تاکنون نیز همیشه در مدیریت آن مغلوب شده است.

امروزه لندفیل زباله سراوان رشت، نه‌تنها در کشور بلکه در کل جهان زبان زد است؛ کوهی از زباله در دل بهترین نقطه زمین یعنی جنگل که شیرابه‌های سمی آن بین ۶ تا ۱۵ لیتر بر ثانیه نه پنهان بلکه آشکارا جریان دارد و به دریا و یا به سفره‌های زیرزمینی آب نفوذ می‌کند.

بنا بر گزارش‌های رسمی از متولیان مدیریت پسماند در گیلان، روزانه حداقل حدود ۸۰۰ تن زباله به لندفیل زباله سراوان وارد می‌شود و این یعنی هرروز به‌جای قد کشیدن درختان در دل جنگل‌های سراوان، نوک قله کوه حدود ۲۰ متری زباله قد می‌کشد و بعید نیست که طی سال‌های آتی نه‌چندان دور، این قله از هر نقطه شهر قابل‌رؤیت نیز باشد.

اینکه چه کسی چند دهه پیش، طرح انتقال زباله به جنگل‌های سراوان را داد بماند اما آنچه امروز برجای‌مانده، دغدغه و اعتراض‌های بی‌شماری از مردم و دغدغه‌مندان محیط‌زیست محلی، منطقه‌ای، استانی، ملی و حتی جهانی است که فریاد آن از هزاران برابر تل زباله سراوان بلندتر و رساتر است و حتی مسؤولان نیز هم‌صدا با مردم از بحران زباله در استان به‌عنوان ابرچالش یاد می‌کنند.

برای دست یافتن به آنچه در طبیعت بکر گیلان و دل جنگل‌های سرسبز رخ‌داده لازم نیست از مردمان سراوان و روستاهای هم‌جوار آن پرس‌وجو شود چراکه بوی نامطبوع و تعفن انباشت زباله، هجوم مگس‌ها، فراوانی شیوع بیماری‌های پوستی و گوارشی و دیگر معضلات، روضه سوزناک و غم‌نامه‌ای واضح و مبرهن است که دل هر بیننده و شنونده‌ای را به خود محزون و متأثر می‌کند.

تفکیک زباله از مبدأ، احداث زباله‌سوز و راه‌اندازی تصفیه‌خانه شیرابه ازجمله راهکارهایی است که سال‌ها در دستور کار متولیان پسماند گیلان قرارگرفته اما هر سه راهکار مذکور تاکنون صرفاً موضوعات و دستورات جلسات مسئولان را تشکیل داده که مصداق آن عدم فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ، ابهامات در ساخت زباله‌سوز سراوان و یا حوضچه و تصفیه‌خانه شیرابه‌ای است که تنها کسانی که از نزدیک آن‌ها را دیده‌اند، درک می‌کنند چه فاجعه‌ای در قبال مدیریت پسماند به‌ویژه حل بحران زباله سراوان رخ‌داده است.

حالا پس از گذشت سه دهه از انباشت تل زباله در سروان، آیت‌الله رئیسی، در پانزدهمین دور از سفرهای استانی که بهمن‌ماه سال گذشته وارد رشت شد، یکی از محورهایی که برای آن ‌وقت و اعتبار گذاشت، حل معضل زباله سراوان و مدیریت پسماند در استان بود.
رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنرانی خود در جلسه شورای اداری گیلان، بر حل مشکل پسماند استان‌های شمالی ازجمله گیلان تأکید کرد و گفت: پسماند اولویت گیلان است، زیرا با سلامت مردم و سلامت محیط‌زیست سروکار دارد.

 به گفته وی، پسماند باید یک مسئول رسمی داشته باشد تا مردم را از نگرانی خارج کنیم. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد که در تخصیص بودجه، مدیریت پسماند گیلان جزو اولویت‌های ما است.

عباسی، استاندار بومی گیلان نیز مدتی پس از تأکید رئیس‌جمهور در خصوص حل معضل سراوان، چند قدم به حل بحران زباله در استان نزدیک شد و با جمع‌کردن مسوولان‌ ارشد استان، نشستی را با موضوع پسماند در دامنه تپه زباله سراوان تشکیل داد و خواستار حل بحران زباله در منطقه شد.

نماینده عالی دولت در گیلان صراحتاً اعلام کرد که تاکنون هیچ کاری برای حل بحران زباله در سراوان نشده و همه باید هر چه در توان دارند به‌کارگیرند تا بحران زباله در سراوان خاتمه یابد.

عباسی این را هم گفت که ما میراث دار مدیرانی هستیم که یک‌میلیون تن زباله در این مکان انباشته‌شده و هیچ راهی برای برون‌رفت انجام نداده و فرار به جلو داشتند!

علوی، شهردار رشت که تجربه حضور در ادوار شورای شهر را هم در کارنامه خود دارد در جدیدترین اقدام خود از زباله‌سوزهای تهران و کرج و فناوری‌های نوین پردازش زباله بازدید کرد؛ بازدیدی که به نظر می‌رسد از یک سو افسوس نداشتن‌های گیلانی را در پی داشته و از سوی دیگر شاید انگیزه‌ای برای به کار گماردن چنین فناوری‌هایی برای خاتمه دادن بحران زباله در سراوان باشد.

جنگل‌های سراوان رشت بالغ‌بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های کلان‌شهر رشت و برخی شهرهای اطراف شده، به‌طوری‌که شیرابه زباله‌ها علاوه بر آلوده کردن خاک و منابع آبی منطقه با ایجاد بوی تعفن و جلب حشرات و جانوران، موجب رنجش اهالی این منطقه و مسبب اعتراضات مکرر آن‌ها شده است.

اخیراً نیز مردم سراوان بار دیگر نسبت به حمل و دپو زباله در لندفیل زباله سراوان اعتراض کرده و خواهان هرچه سریع‌تر این معضل از سوی متولیان امر شدند و شاید پس از برگزاری جلسه در محل دپو انتظار تحرکات جدی‌تری نسبت به گذشته داشتند تا به باور نمایشی نبودن برگزاری آن نشست می‌رسیدند.

به گزارش فارس، لندفیل سراوان که در ۱۷ کیلومتری کلان‌شهر رشت واقع‌شده، روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله را در دل طبیعت به آغوش می‌کشد!

علاوه بر سراوان، ۲۲ مرکز دفن زباله در شهرستان‌های مختلف گیلان وجود دارد که بر اساس آمارها، روزانه بالغ‌بر دو هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می‌شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول