اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: آزادسازی منابع ایران در خارج ربطی به آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌های ایران ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد، گفت: سفری انجام و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع توافقاتی انجام شد که نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم به جزییات آن ورود کند.

خطیب‌زاده: آزادسازی منابع ایران در خارج ربطی به آمریکا ندارد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۹ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا روز ارتش را تبریک گفت و افزود: دلاورمردان ارتش در کنار دیگر نیروهای مسلح اجازه ندادند حتی یک میلیمتر و یک وجب از خاک ایران عزیز در اشغال خارجی باشد و امروز تمامی حیثیت، جان و مال و ناموس این مملکت تحت حفاظت این عزیزان قرار دارد. 

* امروز توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مطلب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه در مذاکرات احیای برجام در دولت قبل بحث تحریم سپاه برطرف شده بود بیان کرد: موضوعات باقیمانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. ما در ۱۱ ماه منتهی به مذاکرات و قبل از تنفس اخیر همواره گفتیم تا زمانی به کلیت توافق نکردیم درباره چیزی توافق نکرده‌ایم. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعاتی باقیمانده که به محض اینکه موضوعات تمام شود می‌توانیم بگوییم کل متن توافق شده است و تا آن روز هم هر بخشی از متن امکان بالا و پایین شدن دارد.

* نامه امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص هتک حرمت مسجدالاقصی نیز گفت: متاسفانه بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم. رژیم آپارتاید و نژادپرست جعلی صهیونیستی بار دیگر یورشی را به نمازگزاران و  روزه داران انجام و تعداد زیادی را مجروح کرد. طی چند هفته گذشته روزانه شهدایی را ملت فلسطین تقدیم این آرمان بلند کرد و این در حالی است که شاهد سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی هستیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: متاسفانه روند عادی سازی روابط سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم آن را بیشتر جری کرده که ددمنشی‌های خود را گسترش دهد. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدامات، اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کرده است و امیرعبداللهیان نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است و البته دبیرخانه هم متعاقبا در محکومیت این اقدام مطلبی را منتشر کرد.

وی به گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز اشاره کرد و گفت: رایزنی‌های وزیر خارجه با مقامات دیگر در سفرهایی که به تهران داشتند از جمله سفر وزیر خارجه عراق و تماس‌های تلفنی ایشان ادامه دارد و ان‌شاءالله طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چون رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها و تنها با پاسخ محکم، دست از این اقداماتش برمی‌دارد.

* آزادسازی منابع ایران ربطی به آمریکا ندارد

خطیب‌زاده درباره اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص آزادسازی منابع مسدود شده ایران در خارج از کشور گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده، ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و این‌که رژیم آمریکا امروز تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد تا چه حدی با ادعاهای آقای بایدن و دولت ایشان فاصله دارد. آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است هر چه صادر می‌کنیم تلاش می‌کنیم و پولش را برمی‌گردانیم کما اینکه تا امروز انجام دادیم.

وی افزود: درباره آزادسازی منابع اظهاراتی از سوی مقامات ایرانی بیان شد. سفری انجام شد و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و همه در مسیر خود در حال پیگیری است و نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.

* سفیر اوکراین توئیت وزیر خارجه دولت متبوعش را بخواند

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سفیر اوکراین در تهران درباره ارسال دو نامه به رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و بی پاسخ ماندن ایران و درخواست کمک بشردوستانه از ایران اظهار داشت: مواضع ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تداوم آشکار قرار داشته است و ما ضدیت با اصل جنگ را بارها و بارها گفتیم و ضمن این‌که باید ریشه‌های این بحران باید به صورت جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه و راستین به توافقات بین‌المللی و گفت‌وگو، راه‌حل امروز بحران اوکراین است. سفیر اوکراین بهتر است یک بار دیگر توئیت وزیر خارجه اوکراین را بخواند شاید متوجه مواضع دولت متبوعش بشود.

* کسی نمی‌تواند از دوستی و صلح طلبی مردم ایران برای اهدافش استفاده کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات سفیر اوکراین به تهران و این‌که این مصاحبه تهدیدی بوده است تا تحلیلی نیز اظهار داشت: موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن است. در خصوص اظهارات سفیر هم گفتم بهتر است ایشان برود یک بار مواضع دولت متبوعش و توئیتی که وزیر خارجه این کشور زده را بخواند شاید درباره نظرات دولت متبوعش بیشتر آگاهی پیدا کند. از دوستی، مودت و صلح طلبی مردم ایران که برای همه روشن است کسی نمی‌تواند برای اهداف خودش استفاده کند.

* مسببان، عاملان و مشاوران در این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهند ماند

وی همچنین در پاسخ به سؤال سی.ان.ان مبنی بر این‌که آیا در مذاکرات در ازای خروج نام سپاه از فهرست تروریستی تضمینی از ایران خواسته شده که پامپئو و برایان هوک مصون از انتقام سخت در پی ترور شهید سلیمانی باشند؟ گفت: اصل اساسی بعد از ترور بزدلانه سردار رشید ایران و اسلام سپهبد سلیمانی در سیاست خارجی شکل گرفت که مسببان، عاملان و مشاوران در این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهند ماند و این یک اصل اصلی در سیاست خارجی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که بعد از ۲۰۲۳ طرفین به برجام متعهد باشند؟ بیان کرد: آنچه در وین در حال گفت‌وگو است با رعایت تمامی مفاد برجام است و قرار نیست در برجام هیچ تغییری انجام شود و دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب و معیار سنجه و حرکت در گفت‌وگوها در وین بوده از جمله تایم لاین‌هایی که اشاره شده است.

* سفرای ما بعد از سه سال برمی‌گردند 

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات چرخشی در وزارت خارجه و سؤال خبرنگاری درباره پاکسازی دیپلمات‌های باسابقه به اسم ظریف زدایی نیز اظهار داشت: قرائت و روایت شما از تغییرات چرخشی در وزارت خارجه را بر عهده خود شما می‌گذارم و دیگر خبرنگاران. سفرای ما بعد از سه سال به کشور برمی‌گردند و برخی هم جابه جایی‌های عادی و طبیعی وجود دارد و وزارت خارجه مثل هر وزارتخانه حاکمیتی، قواعد حاکمیتی بر آن حاکم می‌شود.

* نفت فروش می‌رود 

وی همچنین درباره دستاوردهای وزارت خارجه طی هشت ماه گذشته نیز بیان کرد:  وزارت خارجه در تمام شئون زندگی مردم تلاش خود را به صورت کامل انجام داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم اگر روابط تجاری ما با برخی کشورها بیش از دو و نیم برابر شده اتفاق نمی‌افتاده مگر با تمرکزی که بر دیپلماسی اقتصادی شده است. امروز روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشدهای بسیار زیادی داشته است. در سال گذشته (۱۴۰۰) بیش از یک و سه دهم میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. روابط تجاری ما با ترکیه نزدیک به دو و نیم برابر شده است و با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفت‌وگوها در وین، وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به همین نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت می‌تواند تولید کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. در حوزه روابط ما با دیگر کشورها، اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله با چین را آغاز کردیم. با بلوک‌های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خودمان را برقرار کردیم. سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای وزارت خارجه است و این وزارتخانه نه در حوزه واکسن بلکه در حوزه تولید واکسن و خدمات، در همه این‌ها در کنار ملت بوده است و هر کجا نیازی بوده، وزارت خارجه حاضر بوده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: وزارت امور خارجه تلاش می‌کند وظایف خودش را با همین دیپلما‌ت‌ها و جوانان که فرزندان ملت هستند با دقت جلو ببرد.

*  رفت و برگشت پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق مورا انجام می‌شود

 وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تصمیم ایران برای مذاکرات برجام و نشانه‌ای دریافت نکردیم که آمریکا نمی‌خواهد پاسخ ایران را بدهد و ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه واشنگتن بنا ندارد پاسخ ایران را بدهد و آیا این پیام را از طریق مورا دریافت کرده‌اید؟ بیان کرد:‌ روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا به صورت عادی انجام می‌شود و رفت و برگشت پیام‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق آقای انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها انجام می‌شود.

* روابط ایران و عراق

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و عراق و سفر تیمی از عراق به تهران برای گفت‌وگو در خصوص واردات گاز نیز بیان کرد: در روابط دو کشور موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی وجود دارد. در حوزه روابط دوجانبه یکی از مهمترین موضوعاتی که پیگیری می‌شود راه آهن شلمچه - بصره است و همچنین بحث کمیسیون مشترک و برخی پروژه‌های مشترک بین دو کشور است که در حال اجرایی شدن است. درباره تردد اتباع دو کشور و روان سازی صدور روادید و چند ده موضوع به صورت روتین بین دو کشور در حال گفت‌وگو است. عراق در حوزه منطقه‌ای نقش قابل توجهی دارد و تلاش کرده در گفت‌وگوهای منطقه‌ای نقش ایفا کند و بین ایران و عربستان سعودی نقش داشته باشد. سفر فؤاد حسین در این باره بود و البته درباره نگرانی از حضور برخی طرف‌های ثالث، گروه‌های تروریستی و رژیم اشغالگر قدس و سوء استفاده از خاک عراق هم در این سفر انتقال نظرات ایران صورت گرفت.

خطیب‌زاده تصریح کرد: روابط دو کشور سقفی ندارد و هر چقدر دو طرف تلاش کنند می‌توانند ارتقای روابط داشته باشند.

* سوئد عکس العمل نشان دهد

وی درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد نیز اظهار داشت: آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر کننده بود  و جمهوری اسلامی ایران به اشد وجه این هتک حرمت را محکوم می‌کند و تکرار این موضوع در سوئد توسط اتباع سوئد جای تاسف عمیق دارد و منتظر هستیم سوئد به جای سوءاستفاده از آزادی بیان و فراهم کردن آزادی نفرت پراکنی به مسؤولیت خودش عمل کرده و عکس العمل مناسب را نشان دهد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: جهان اسلام از این هتک حرمت‌ها که در سایه آرامش و امنیت کاذبی که برای این هتاکان در کشورهای غربی ایجاد شده، بسیار جریحه دار است.

* دولت جدیدی در افغانستان به رسمیت شناخته شود تا بتواند نمایندگان جدیدی اعزام کند

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان و احضار کاردار افغانستان به وزارت خارجه و این‌که آیا در حال حاضر کسانی که در سفارت افغانستان مشغول  به کار هستند نمایندگان دولت طالبان هستند یا نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان بیان کرد: کنوانسیون‌های بین‌المللی کاملا روشن است. باید دولت جدید و نظام سیاسی جدید در افغانستان به رسمیت شناخته شود تا بتواند نمایندگان جدیدی را اعزام کند.

* جام جهانی قطر

سخنگوی وزارت خارجه درباره جام جهانی فوتبال در قطر بیان کرد: بحث فوتبال بحث جذابی است و از هر منظری نگاه کنید جذاب است. وزارت امور خارجه تلاش می‌کند که هر آنچه دستگاه‌های متولی می‌خواهند انجام شود. کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و وزارت امور خارجه عضو آن است و سعی می‌کنیم در  راستای دیپلماسی وزرشی هر کاری که ممکن است انجام دهیم. در سفری که به آفریقا داشتم با مقامات سنگال و غنا قبل از قرعه کشی صحبت کردم و هر دو به جام جهانی صعود کردند و به فدراسیون فوتبال هم اعلام کرده‌ایم.

وی افزود:‌ وزارت گردشگری و نهادهای دیگر اقداماتی را صورت می‌دهند و در آن حوزه نیز وزارت خارجه تلاش می‌کند.

خطیب زاده بیان کرد: فکر می‌کنم در گروه کنونی در جام جهانی با قاطعیت صعود می‌کنیم. 

* طرح اعلامی توسط نخست‌وزیر انگلیس واقعا شرم آور بود

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان در این کشور به رواندا و این‌که آیا اتباع ایرانی هم در بین این پناهجویان هستند و اینکه آیا در این باره با مقامات انگلیسی گفت‌وگویی شده است؟ اظهار داشت: طرح اعلامی توسط نخست‌وزیر انگلیس واقعا شرم آور بود و اعزام اجباری پناهجویان به یک کشور ثالث توسط انگلیس که یکی از مدعیان حقوق بشر است رخ دهد، نه تنها بر خلاف تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی و مرتبط با مهاجران است، بلکه با مقدمات رفتارهای بشردوستانه همخوان نیست.

وی با بیان این‌که شانه خالی کردن انگلیس از وظایف بدیهی خودش در حوزه مهاجران جای تعجب بسیاز زیادی دارد، افزود: بعید می‌دانم هیچ فرد آزاده‌ای در انگلیس این را بشنود و فکر کند که ذره‌ای این بدیهیات رعایت شده است. لیست و آماری توسط دولت انگلیس اعلام نشده که در چه زمانی اجرا و شامل چه کسانی می‌شود. اما حتما در خصوص این موضوع هر چقدر جلوتر برویم این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به عنوان کشوری که بیشترین مهاجران را از کشورهای همسایه پذیرفتیم حتما با حساسیت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

* فعالیت‌های بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان از همان روز از سر گرفته شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض‌های اخیر بیان کرد: فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی و تعرض صورت گرفته، متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر ایران در کابل و سرکنسو‌ل‌ ما در هرات داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به صورت تدریجی بلافاصله از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. البته فعالیت سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها انجام می‌شد و باز بودند، ولی موضوع حضور اتباع افغانستانی در مقابل سفارتخانه و سرکنسولگری‌ها به خاطر امکان آسیب دیدن آنها با محدویت روبرو بود که با اطمینانی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داد، از سر گرفته شد.

* منتظر عمل مسئوولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آنهایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دادند

وی تصریح کرد: ما به طور جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک‌مان در افغانستان و اتباع و دیپلما‌ت‌های ایرانی را پیگیری می‌کنیم و منتظر عمل مسؤولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آنهایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دادند. همه باید هوشیار باشیم چون برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو ملت را دچار سوء تفاهم‌های جدی کنند.

* موضوعات باقیمانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره علت توقف مذاکرات و این‌که آیا تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا باعث این توقف شده است؟ اظهار داشت: موضوعات باقیمانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است. اول از همه تأکید می‌کنم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته، قبل و بعد از سفرش به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق بیفتد تا توافقی را اعلام کرد فاصله دارد. واشنگتن مسؤول عقب افتادن‌های مدام در پاسخ مناسب است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: صرف دادن پاسخ کفایت نمی‌کند باید حداقل‌ها برای دو موضوع رعایت شود. اول از همه تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری و کارزار فشار حداکثری باید از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت همه ما را صرف این کند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند چه در مذاکرات برای خودش فکر کند به صورت دروغین اهرم درست کرده و چه فکر کند در آینده می‌تواند اهرمی داشته باشد. هر دو این تصورات باطل است. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: نکته دوم این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود. 

وی گفت: آنچه بین ما و آمریکا الان باقیمانده است در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است. همچنان مطمئن نیستیم و طرف‌های اروپایی هم که با ما به صورت جدی کار کردند و می‌کنند و روابط ما به صورت دقیق و صمیمی با آنها ادامه دارد، می‌دانند که اطمینان از اینکه انتفاع از چرخه اقتصادی ایران کامل شود لازمه‌اش این است که نکاتی که بین ما و آمریکا باقیمانده است، حل شود. 

* جو وین همچنان آماده توافق است

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا می‌توان گفت جو حاکم بر مذاکرات وین منفی است؟ خاطرنشان کرد: جو وین منفی نیست، چون ایران و ۱+۴ همه کارهای خود را انجام دادند و منتظر پاسخ مناسب و پاسخی که واشنگتن بتواند نگرانی‌ها را در دو حوزه‌ای که گفتم مرتفع کند، هستند. هماهنگ کننده برجام وظیفه خودش را به خوبی انجام می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران در مقاطعی که سختی در مذاکرات پیش آمده بیشترین ابتکار را داشته و الان هم با ابتکارات مختلفی تلاش کردیم بتوانیم اطمینان لازم برای بازگشت صادقانه - به معنای حقوقی خودش والا بسیاری در داخل و خارج معتقدند آمریکا بارها نشان داده به آن‌چه متعهد بوده، پایبند نیست - آمریکا و اجرای تعهدات توسط آنها حاصل شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته و هر روزی آمریکا به چند موضوع باقیمانده پاسخ درست دهد به وین برمی‌گردیم. جو وین همچنان مناسب امضای برجام است.

*  ایران نقشه دوم و سومش را از روز اول داشته/ اقتصاد را منوط و مشروط به گفت‌وگوها در وین نکرده‌ایم 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال با بیان این‌که تا چه زمانی قرار است منتظر پاسخ آمریکا بمانیم؟ و همچنین توافقات و گفت‌وگوهای ایران با اروپا در خصوص خودروسازی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقشه دوم و سومش را از روز اول داشته و اقتصاد خودش را منوط و مشروط به گفت‌وگوها در وین نکرده است.

وی ادامه داد: روشن است رفع تحریم موضوع مهمی است و وزارت امور خارجه به عنوان ماموریت اصلی برای رفع تحریم با تمام جدیت وارد شده است. ولی واقعیت است که خنثی سازی تحریم‌ها از جمله ماموریت‌های اصلی دولت و وزارت امور خارجه بوده است. وزارت خارجه همزمان که در حوزه رفع تحریم‌ها کار را جلو برده براساس نقشه‌های دوم و سوم خودش موضوع خنثی سازی تحریم‌ها و اقتصاد تاب آور نسبت به تحریم‌ها را به عنوان مفهوم مقوم در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی خودش دنبال کرده است. دیپلماسی تاب آور نسبت به تحریم، مفهوم مقوم و محوری بوده که وزارت خارجه در چند ماه گذشته پیگیری کرده و این تاب آوری را در حوزه‌های مختلف مشاهده کردید.

* منتظر آمریکا و گفت‌وگوهای وین نبودیم

خطیب‌زاده تصریح کرد: نه منتظر آمریکا و نه گفت‌وگوهای وین نبودیم.

وی افزود: اگر منظور شما این است که آمریکا با سیاست تاخیر تا کجا می‌تواند با ایران و ۱+۴ رفتار کند، ایران و ۱+۴ در چارچوب گفت وگوهای قبلی روابط خود را ادامه می‌دهند و ایران هم هیچکدام از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که آیا تا صد سال منتظر می‌مانید؟ گفت: خیر  تا صد سال منتظر نمی‌مانیم، مطمئن باشید. 

* درباره موضوع سوریه پرونده اختلافی روشنی داریم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه راهبردی چند لایه و بسیار با ثبات و تاریخی بوده است. البته درباره موضوع سوریه پرونده اختلافی روشنی داریم و از مسیر آستانه سعی کردیم به بازگشت آرامش به سوریه کمک کنیم و ایران و ترکیه و روسیه از مسیر آستانه توانستند اختلافات خود را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: آنچه برای ما روشن است تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌المللی سوریه و عراق باید براساس حقوق بین‌الملل محترم شمرده شود و بعید می‌دانم این موضوعی باشد که کسی درباره آن اختلاف نظر داشته باشد.

* برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره این‌که مرور زمان ارزش توافق در وین را پایین تر می‌آورد؟ اظهار داشت: واقعیت این است که برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند. یعنی این‌که منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده و ادامه دادن این وضعیت، سؤال اساسی درباره این‌که ارزش انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند. به جهت این‌که کشور مسؤولی هستیم و آنچه امضا می‌کنیم محترم می‌شماریم، مادامی که طرف‌های مقابل محترم بشمرند وظایف خودشان را تا امروز در برجام بودیم البته تعهدات خودمان را در چارچوب برجام کاهش دادیم.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده ادامه داد: حداقل بخشی از ۱+۴ پایبندی خودشان را به بخش‌هایی از برجام را داشتند و ما هم متناسب با آن پایبندی را به برجام داشتیم. باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

* درباره مرزهای شرقی نگرانی‌های جدی داشتیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره تحولات اخیر در پاکستان و نگرانی‌های امنیتی به وجود آمده از جمله در مرزهای شرقی در کشور و تحرک گروه‌های تروریستی در این مرزها اظهار داشت: درباره مرزهای شرقی نگرانی‌های جدی داشتیم و این‌که مقامات مرزی ما با مقامات پاکستان و افغانستان گفت‌وگو می‌کنند در همین راستاست. البته اشراف اطلاعاتی و نظامی ما نسبت به این مرزها وجود داشته و البته دولت دوست و ارتش پاکستان و هیأت حاکمه را متوجه این موضوع کردیم که برای روابط دو کشور مهم و حیاتی است که مرزها با ثبات باشد.

* سند برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

وی درباره برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: با سفر امیرعبداللهیان و اعلام وزیر خارجه چین و ایران این سند وارد فاز اجرایی شد و در بخش‌های مختلف این برنامه جامع که هیأت بلندپایه‌ای همراه وزیر خارجه بود توانستند درباره موضوعات مختلف به برنامه عملیاتی برای همکاری برسند.

* هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به مسؤولیت قطعی خود عمل کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره دستگیری چند نفر بعد از گلباران سفارت ایران در کابل اظهار داشت: از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌خواهیم که به مسؤولیت قطعی خودش عمل کند و اجازه ندهد بر موج ایران هراسی و یا موج‌های احساسی، اقداماتی علیه ایران صورت بگیرد. برخی اخبار را شنیده‌ایم و انتظار ما این است که رفتار مسؤولانه‌ای را از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در خصوص اماکن دیپلماتیک و اتباع افغانستانی ببینیم.

* آمادگی داریم هر زمان عربستان به نکات مکتوب ما پاسخ دقیق بدهد نشستی را داشته باشیم 

به گزارش فارس، وی درباره سفر فؤاد حسین وزیر خارجه عراق به تهران هم اظهار داشت: در سفر فؤاد حسین درباره تردد اتباع و تردد با خودروهای شخصی گفت‌وگوهایی انجام شده و طرف عراقی برخی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌‌های بهداشتی و مقررات را اعلام می‌کند که باید انجام شود و ما آمادگی داریم در اسرع وقت انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و فؤاد حسین در خصوص مذاکرات ایران و عربستان نیز اظهار داشت: درباره ایران و عربستان گفت‌وگویی انجام شد و آمادگی داریم هر زمان عربستان سعودی آمادگی داشته باشد به نکات مکتوب ما پاسخ دقیق بدهد، می‌توانیم نشستی را داشته باشیم.

وی همچنین درباره شیوع مجدد ویروس کرونا در چین و اظهارات آیت‌الله رئیسی برای ارسال کمک‌های ایران به چین گفت که در پکن و تهران آمادگی خود را به دوستان در چین اعلام کردیم و اظهار داشت: در موج اول کرونا در چین این آمادگی را اعلام کردیم. چین در کنار ایران بود و ما هم در کنار چین هستیم برای مقابله با این ویروس، اگر نیازمند کمک و یاری ما باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی گفت که در صورت حصول توافق بازگشت به وین در سطح وزراست و اظهار داشت: ما هنوز متنی را توافق نکردیم و شاید هر تغییری در لحظه آخر صورت بگیرد، ولی فعلا دستورکار در همین چارچوب است.

* به حسن نیت همه اعتقاد داریم ولی باید اجازه دهند سوء برداشتی صورت نگیرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره متنی که برخی از نمایندگان ادعا می‌کنند نسخه توافق وین است نیز بیان کرد: وزارت امور خارجه براساس رویه قطعی خود در حفظ محرمانگی کلیه شئونی که به منافع مردم ایران مربوط است اقدامات خود را انجام است. درباره آنچه استناد شده است نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

وی ادامه داد: همه اجازه بدهند در چارچوب حرفه‌ای و در چارچوبی که نظام جمهوری اسلامی تعیین کرده کار جلو برود. شورای عالی امنیت ملی به شمول روسای قوا از جمله رئیس مجلس و وزرای و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در قانون اساسی آمده راهبری مذاکرات را دارد. کمیته‌ای است که شخصیت‌هایی در آن هستند و درباره موضوع هسته‌ای اعلام نظر می‌کنند و خطوط را تعیین می‌کنند و وزارت خارجه اجرا می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیرعبداللهیان در نشست‌ها با کمیسیون امنیت ملی یا دیگر نمایندگان در مجلس کلیه موضوعات به صورت غیرهیجانی و غیر رسانه‌ای پاسخ دادند و همه عزیزان در جریان هستند و به دوستان دیگر توصیه می‌کنم تلاش کنند کمک کنند منافع ملت ایران در چارچوب سیاست‌های کلی نظام پیاده شود. ما به حسن نیت همه اعتقاد داریم ولی باید اجازه دهند سوء برداشتی صورت نگیرد.

* هیچ ارتباطی بین مطالبات دوجانبه ما از کشورها و تبادل زندانیان نیست

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران اظهار داشت: قطعا بدانید هیچ ارتباطی بین مطالبات دوجانبه ما از کشورها و این موضوع بشردوستانه بین ما و آمریکا نیست.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا دوست داشته باشد این گونه عمل کند قطعا جلوی آن ایستادیم و باز هم خواهیم ایستاد. موضوعات انسانی و بشردوستانه مثل زندانیان باید در چارچوب خود اجرا شود و بدهی کشورها از جمله کره جنوبی که همچنان بدهی باقیمانده است و در روابط دوجانبه آن را لحاظ خواهیم کرد، موضوع دیگری است.

* ریزگردها و منابع آب

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ریزگردها و بحث‌های مطرح شده در خصوص عملیات سدسازی در ترکیه در این زمینه نیز اظهار داشت: کمیته دیپلماسی آب کشور شنبه مجددا به ریاست معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جلسه داشت. موضوع آب و محیط زیست هر دو در دو اداره کل وزارت خارجه در معاونت حقوقی و بین‌المللی پیگیری می‌شود. اداره حقوقی داریم که در اداره حقوقی وزارت خارجه رسیدگی به رودخانه‌های مرزی و منابع آبی مشترک بین ایران و کشورهای دیگر پیگیری می‌شود. یک اداره کل هم در خصوص موضوعات محیط زیستی داریم. ما با برخی کشورها در بحث رودخانه‌های مرزی توافقات دوجانبه داریم مثلا با افغانستان داریم ولی با ترکیه و درباره رود ارس نداریم و به رغم این‌که این توافق را با ترکیه نداریم، گفت‌وگوهایی که بین امیرعبداللهیان و همتای ترکیه‌ای انجام شد قرار شد جلساتی برگزار شود و در پایان سال گذشته هیأتی از وزارت خارجه و معاون وزارت نیرو به آنکارا رفتند و گفت‌وگوهایی با طرف ترکیه درباره رودخانه مرزی آغاز کردند.

وی ادامه داد: با عراق و برخی دیگر از کشورها اینها را داریم و با برخی دچار مشکلاتی هستیم همانطور که درباره افغانستان از آن مطلع هستیم. دیپلماسی آب و موضوع آب در وزارت خارجه جدی است و پیگیر آن هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ریزگردها هم بیان کرد: این‌که مراجع تخصصی اعلام کنند که منشاء این ریزگردها کجاست قدم اول است برخی می‌گویند عراق است برخی عراق و سوریه و برخی عربستان سعودی و حتی سودان را منشاء اصلی اعلام می‌کنند. فارغ از اینکه کدام یک از این پاسخ‌ها دلیل اصلی باشد باید دنبال راه‌حل اجماعی و مرضی الطرفین بین همه بگردیم و راه‌حلی را پیدا کنیم که همه کشورهای منطقه بتوانند در حوزه آب‌های مشترک و محیط زیست کار کنند. اینکه فقط بگوییم در بالادست رودخانه دجله و اتفاقاتی که در ترکیه رخ می‌دهد عامل اصلی است، شاید فاکتورهای دیگر را در نظر نگرفته باشیم. واقعیت این است که عراق دهه‌هاست سیاست‌های آبی نامناسبی را داشته و هورهای بزرگی در جنوب عراق خشک شده‌اند و در دوران صدام سیاسی کردن منابع آب باعث شده بسیاری از این‌ها آسیب ببیند. بهره‌برداری‌های بسیار زیاد و خارج از عرف از رودخانه‌ها مثل دجله رخ داده است.

خطیب‌زاده اظهار داشت:  به اضافه سدهایی که در ترکیه ساخته شده و تصمیمات یکجانبه که بدون مشورت اتخاذ شده است و همه کشورها باید با هم تلاش کنیم که این معضل را حل کنیم.

* متاسفیم که برخی از کشورها به این خانه پوشالی به عنوان خانه امن نگاه کردند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این‌که آیا ایران نمی‌تواند از روابط خود با کشورهایی مثل امارات و ترکیه برای توقف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی استفاده کند؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران فارغ از برخی سوء محاسبات و رفتارهای ضد آرمان فلسطین توسط برخی کشورهای اسلامی و عربی همواره تلاش کرده در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و ابتکارات بین‌المللی تلاش کند آرمان فلسطین اولا هیچ وقت به محاق نرود و ثانیا رژیم نژادپرست صهیونیستی موفق نشود که اتحاد جهان اسلام را از بین ببرد.

وی یادآور شد: البته ما متاسفیم که برخی از کشورها به این خانه پوشالی به عنوان خانه امن نگاه کردند. نه تنها به سمت عادی سازی رفتند، بلکه نمایش و سیرک‌های ثانوی هم برگزار کردند. همین امروز اگر به دامان جهان اسلام و این آرمان برگردند برای خودشان و جهان اسلام بهتر است. قطعا در تمامی گفت‌وگوها با دوستان این موضوع را یادآوری کردیم و در موضع گیری‌ها نیز این را بیان کردیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول