اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

شاخص‌ها و برنامه‌های ویژه وزارت علوم برای مرجعیت علمی دنیا اعلام شد/ اجرای طرح دیپلماسی علمی ملی

وزیر علوم با اشاره به شاخص‌ها و برنامه‌های ویژه این وزارتخانه برای مرجعیت علمی در دنیا، گفت: اساتید می‌توانند راهنمایی پایان نامه های دانشجویان خارجی در مقاطع ارشد و دکترا را بر عهده بگیرند. همچنین می‌توانند کتاب‌های بین المللی مرجع بنویسند.

شاخص‌ها و برنامه‌های ویژه وزارت علوم  برای مرجعیت علمی دنیا اعلام شد/ اجرای طرح دیپلماسی علمی ملی

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه موضوع مرجعیت و دیپلماسی علمی جزء برنامه های کلیدی وزارت علوم است، این مبحث را در دو بخش دسته بندی کرد و گفت: یک بخش در مرجعیت علمی بحث بین المللی کردن مجلات علمی کشور است. تعداد مجلات علمی کشورمان حدود هزار و ۸۴۰ جلد مجله است که از این تعداد هزار و ۴۰۰ جلد زیرمجموعه وزارت علوم است، بنابراین در بحث مرجعیت علمی باید سالانه برای درصدی از این ها شرایطی را ایجاد کنیم که تحت نمایه های بین المللی قرار بگیرند و بین المللی شوند چون مقالاتی که در این مجلات چاپ می‌شود، در سیستم های نمایه سازی بین المللی قرار می گیرد.

وی افزود: در حقیقیت وقتی مجلات مان بین المللی شوند به معنای این است که محققین سایر کشورها هم علاقه مند هستند مقالاتشان را در مجلات ما منتشر کنند و از طرف دیگر مقالاتشان به سرجمع مجلات ما اضافه می شود و رتبه علمی کشور ارتقاء می‌یابد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش دیگر مبحث مرجعیت علمی را معرفی اساتید مرجع برای پذیرش دانشجویان خارجی در مقاطع ارشد و دکترا عنوان کرد و گفت: اساتید می‌توانند راهنمایی پایان نامه های دانشجویان خارجی در مقاطع ارشد و دکترا را بر عهده بگیرند. اساتید مرجع ما می‌توانند کتاب‌های بین المللی بنویسند که مرجع باشد و به آنها در علوم مختلف رجوع شود. 

زلفی گل با عنوان اینکه دیپلماسی علمی هم در بعد ملی هم در بعد فراملی مطرح است، درباره بعد ملی دیپلماسی علمی اظهار کرد: برنامه ما این است که سیستم های ترغیبی و تشویقی بگذاریم. بدین صورت که یک عضو هیئت علمی دانشگاه برتر با یک عضوهیئت علمی دانشگاه شهرستان طرح مشترک بدهند و عضو هیئت علمی دانشگاه شهرستان‌ها از امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و پتانسیل این عضو هیئت علمی برتر استفاده کند. برای انجام این کار سیستم های ترغیبی و تشویقی خاصی شامل حمایت، پایه های تشویقی و موارد مختلف قرار می دهیم که دانشگاه ها تشویق شوند برای اینکه روحیه کار تیمی و گروهی شکل بگیرد، دانشگاه های برتر ما دست دانشگاه‌های شهرستان را بگیرند و باعث رشد آنها شوند که به این، تعامل علمی ملی می‌گویند.

وی پیرامون تعامل علمی بین المللی نیز گفت: در حوزه پژوهشی، بحث مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی جزء برنامه های کلیدی در سال جاری است. تصمیم بر این است در آئین نامه ترفیع، ارتقاء و پایه های تشویقی سیستم هایی طراحی شود که یک عضو هیئت علمی را که دارای چندین طرح بین المللی با کشورهای خارجی است یا مقالات و کتاب بین المللی با همکاری محققین کشورهای دیگر چاپ می کند، به صورت ویژه در نظر بگیریم. پس یکی از سیاست‌های وزارت علوم این است که اساتید را ترغیب کنیم که با کشورهای دیگر کار مشترک انجام دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول