اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  گزارش ویژه

چهار نکته درباره اظهارات سفیر اوکراین/ موضع مردم ایران در قبال جنگ روسیه چیست؟

سفیر اوکراین در تهران در مصاحبه با روزنامه «آسیا» از موضع تهران درقبال جنگ اوکراین انتقاد کرده و جمهوری اسلامی را در کنار روسیه تصویر کرده است؛ ادعایی که از سوی مافوق همین فرد رد شده است.

چهار نکته درباره اظهارات سفیر اوکراین/ موضع مردم ایران در قبال جنگ روسیه چیست؟

فارس پلاس؛ روایت روز:‌ «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در تهران با روزنامه «آسیا» مصاحبه کرد. مشروح این مصاحبه روز شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ منتشر شد. 

سفیر بدون اشاره به همراهی اوکراین با قطعنامه ۱۹۲۹ که مبنای سنگین‌ترین تحریم تاریخ علیه ایران در حمایت از کودتاگران فتنه ۸۸ شد، از ایران نفت مجانی خواست.

آقای سفیر در این گفتگو برخی ادعاها پیرامون نسبت ایران با جنگ اوکراین را به زبان آورده که خلاف واقع است. مطالبی که با استقبال رسانه‌های اصلاح طلب و سعودی نیز قرار گرفت. 

 

سفیر اوکراین در ایران در گفت‌و‌گوی با  روزنامه آسیا

 

در ادامه به برخی از این موارد پرداخته شده است:

۱: سفیر اوکراین در تهران: جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه ایستاده است.

پیشتر «دمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین پاسخ ایشان را به عنوان مافوق آقای سفیر داده است. «کولبا» در حساب توئیتری خود در تاریخ‌های ۲۳ اسفند و ۲۴ فروردین موضع ایران در قبال جنگ اوکراین را مشخص کرده است. 

 وزیر خارجه اوکراین روز ۲۳ اسفند نوشت:

  • «با امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران پیرامون سفر فردای او به مسکو گفتگو کردم. ایران مخالف جنگ در اوکراین است و از راه حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند. من خواستم پیام من در مسکو منتقل شود: روسیه باید بمباران غیرنظامیان را متوقف کند به آتش‌بس متعهد شود و از اوکراین خارج شود.»

 

 

 

وزیر خارجه اوکراین روز ۲۴ فروردین نوشت:

  • «با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم. ایران مخالف جنگ روسیه علیه اوکراین است و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند.» 

وزیر خارجه اوکراین همچنین از ایران بابت رد ادعای ارسال سلاح به روسیه تشکر کرد.

 

 

لازم به ذکر است که مخالفت جمهوری اسلامی با جنگ اوکراین صرفاً یک شوآف از روی احساسات نیست. موضع تهران طی ۴ دهه اخیر در موارد مشابه نظیر جنگ یمن نیز مخالفت با جنگ و حمایت از آتش‌بس و راه حل دیپلماتیک بود.

موضع چین و هند (متحد راهبردی آمریکا) به عنوان ۲ ابرقدرت آینده اقتصاد جهان مشابه تهران بود. ایران حتی در جریان جنگ آمریکا و رژیم بعث صدام نیز موضع بی‌طرفی اتخاذ کرد. 

 

۲: سفیر اوکراین در تهران: همه‌ی کشورهای خاور میانه کمک‌‌ بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند، اما از ایران حتی یک ریال نگرفتیم. در این فرصت می‌‌خواهم خطاب به دولت جمهوری اسلامی بگویم که ما با شما دوست هستیم و کشورهای ما با هم دوستند، ما نیاز به کمک داریم و آنچه ما درباره آن صحبت می‌‌کنیم کمک‌‌ بشردوستانه مثل ارسال دارو و محصولات پزشکی است.

امّا «کولبا» وزیر خارجه اوکراین نظری غیر از این دارد. سفیر اوکراین درحالی از عدم کمک بشردوستانه ایران به مردم اوکراین انتقاد می‌کند که کولبا در گفتگو روز ۲۴ فروردین با امیرعبداللهیان از کمک پزشکی ایران تشکر کرده است!

وزیر خارجه اوکراین  نوشت:«[از ایران] بابت اعزام تیم پزشکی به اوکراین سپاسگزاریم

 

 

۳: سفیر اوکراین در تهران: در ایران از مردم عادی این حمایت از اوکراین را می‌‌بینیم. مثلاً وقتی در خیابان با ماشین ما که پرچم اوکراین بر آن نصب شده است مواجه می‌‌شوند فریاد می‌‌زنند و با دست خود اشاره می‌کنند که «اوکراین پیروز می‌‌شه!» و بوق می‌‌زنند و حمایت خود را ابراز می‌‌کنند.

بهتر است به این ادعا با عدد و آمار پاسخ داده شود. مرکز افکارسنجی ایسپا اسفند ۱۴۰۰ به‌ منظور سنجش نگرش ایرانیان درباره جنگ روسیه و اوکراین یک نظرسنجی انجام داده است. نتیجه جالب است.

اول آنکه برخلاف هیاهوی رسانه‌ای «فقط ۲۰ درصد مردم ایران اخبار جنگ اوکراین را پیگیری می‌کنند.» دوم آنکه «۸۰ درصد مردم ایران مخالفت حمایت از روسیه یا اوکراین در جنگ هستند و موضع بی‌طرف دارند.»

در واقع موضع جمهوری اسلامی مشابه موضع اکثریت قاطع مردم ایران است. 

 


موضع قاطع مردم ایران بی‌طرفی است


از طرفی سفارت اوکراین در منطقه ۱ تهران (نیاوران) قرار دارد که در میان ثروتمندترین مناطق پایتخت است. آقای سفیر احتمالاً در مسیر خیابان‌گردی‌ خود، نظریات اهالی آن محله مرفه‌نشین را به کل مناطق ۲۲ گانه تهران و ۳۱ استان ایران تعمیم داده است.

نکته آخر نیز تهدید ایران از سوی آقای سفیر است: اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید موادغذایی‌تان را از اوکراین تأمین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟

قابل درک است که سفیر محترم تلاش دارند برای کشورشان حمایت‌های بیشتری جلب کنند اما موضع ایران همان است که اعلام شد و ایران در این جنگ موضع بی‌طرفانه اتخاذ کرده است. البته اگر سال بعد این کشور درگیر مشکلات جدی در حوزه غذایی و دارویی و ... باشد جمهوری اسلامی ایران حاضر خواهد بود جهت کمک به مردم جنگ‌زده اوکراین تلاش‌هایی را انجام دهد.

انتهای پیام/ 180

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول