اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

استان مرکزی رتبه دوم جمعیت سالمند را در کشور دارد

سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت: استان مرکزی با دارا بودن 8/10 درصد جمعیت سالمند رتبه دوم کشور بعد از استان گیلان را داراست.

استان مرکزی رتبه دوم جمعیت سالمند را در کشور دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمد زیدوند ظهر امروز در دیدار با سالمندان اظهار کرد: استان مرکزی با دارا بودن ۸/۱۰ درصد جمعیت سالمند رتبه دوم کشور بعد از استان گیلان را داراست.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای موجود ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی بیش از ۹ میلیون نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند افزود: شهرستان تفرش و آشتیان با ۱۹ درصد پیرترین و ساوه با ۵/۷ درصد جوان‌ترین شهرستان استان است.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه بهزیستی استان تعداد ۱۷ هزار و ۲۷۳ نفر سالمند و خانوار تحت پوشش خود دارد یادآور شد: تعداد مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در استان مرکزی ۷ مرکز بوده که از این تعداد ۴ مرکز در اراک و دلیجان، تفرش و آشتیان هر کدام یک مرکز است که در این مراکز تعداد ۲۲۶ نفر سالمند نگهداری می‌شود.

زیدوند ادامه داد: یک مرکز روزانه سالمندان با ظرفیت ۵۰ نفر در اراک به منظور خدمات‌رسانی به سالمندان از ساعت ۸ الی ۱۴ در حال ارائه خدمات است که خدمات آموزشی توان‌بخشی و هنری در این مرکز ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک مرکز ویزیت رایگان در منزل و مراقبت در منزل در حال ارائه خدمات به سالمندان تخت گرا و ضایعه نخاعی و کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند است که این اکیپ تخصصی شامل پزشک، مددکار، پرستار و فیزیوتراپ، به منازل سالمندان مراجعه کرده و آنان را به‌طور رایگان درمان می‌کنند.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت: از بارزترین خدماتی که بهزیستی استان به سالمندان تحت پوشش خود ارائه می‌کند می‌توان به پرداخت مستمری، ارائه دفترچه بیمه درمانی، بیمه تکمیل درمان، ارائه وسایل توان‌بخشی، ارائه خدمات توان‌بخشی، و اعزام به مراکز نگهداری اشاره کرد.

زیدوند با بیان اینکه یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های سازمان بهزیستی کشور سوق دهی به طرف نگهداری سالمندان در منزل است؛ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان وجود دارد، این مراکز باعث جدایی سالمندان از خانه و خانواده می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا برنامه‌هایی در قالب تشویق‌های مالی، یارانه‌ای و فنی از سوی سازمان بهزیستی کشور در نظر گرفته شده تا پس از این سالمندان در خانه و کنار خانواده خود مراقبت شوند.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی همچنین سیاست‌های تشویقی سازمان بهزیستی کشور را پرداخت یارانه ۵۰۰ هزارتومانی بابت ویزیت سالمندان به تیم ویزیت در منزل و حق پرستاری تا یک میلیون تومان به خانواده عنوان کرد.

زیدوند برگزاری شورای سالمندان در استانداری با حضور مسئولین استان به منظور ارائه مسائل و مشکلات سالمندان و احقاق حقوق وی را از دیگر اقدامات اداره کل بهزیستی استان برشمرد.

وی افزود: از مهم‌ترین موضوعات قابل طرح و پیگیری در شورای استانی سالمندان می‌توان به مناسب‌سازی معابر شهری و اماکن عمومی که برای سالمندان قابل استفاده باشند، احداث بخش ویژه سالمندان در بوستان‌ها و تفریحگاه‌های سطح شهرها، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ ملی برای طرح موضوعات مربوط به سالمندان و ایجاد ردیف‌های خاص تسهیلاتی برای سالمندان که با تخفیف و بدون نوبت به آنها ارائه شود اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول