اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

مروری بر نبرد مستقیم رزمندگان با استکبار در خلیج فارس/ شکست هیمنه پوشالی ناوگان آمریکا با یک آرپی‌جی+فیلم

سرداران شهید اسحق دارا و اسدالله رئیسی، ۲۹ فرودین سال ۱۳۶۷ همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان، پس از چند ساعت نبرد مستقیم با آمریکایی‌ها در خلیج فارس، به شهادت رسیدند.

مروری بر نبرد مستقیم رزمندگان با استکبار در خلیج فارس/ شکست هیمنه پوشالی ناوگان آمریکا با یک آرپی‌جی+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ۲۹ فروردین ماه ۶۷ مصادف با سالروز عملیاتی از مجموعه عملیات جان بر کفان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصاف مستقیم با شیطان بزرگ آمریکا است.

به دنبال حمله آمریکا به سکو‌های نفتی سلمان و نصر و چند واحد شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی نیروی دریایی سپاه طی دستورالعملی، نیروی دریایی سپاه را به منظور پاسخ‌گویی به شرارت آمریکا و دفاع از تمامیت ارضی کشور در آماده باش کامل قرار داد. متعاقب آن چند تیم عملیاتی برای مقابله با دشمن و دفاع از مرز‌های آبی کشورمان به منطقه درگیری اعزام و در یک اقدام تحریک‌آمیز از سوی مزدوران آمریکایی، با آن‌ها درگیر شدند. در این درگیری نابرابر، پاسداران حافظ دریا، موفق به انجام اقدامات خارق‌العاده و پاسخ کوبنده به دشمن آمریکایی شدند. 

هواپیما‌های پیشرفته و ناوگان‌های دریایی آمریکا به صورت وحشیانه‌ای منطقه عملیاتی را هدف بمب‌های خوشه‌ای، چتری و لیزری قرار دادند. در ادامه این درگیری، یک فروند قایق تندرو منطقه یکم نیروی دریایی سپاه هدف قرار گرفت و ۲ تن از سرنشینان وی به نام‌های اسدالله رئیسی و اسحق دارا به شهادت رسیدند و یک تن نیز مجروح شد.

اسدالله رئیسی: این دنیا خانه بی‌خانمان‌ها است

اسدالله رئیسی در سال ۱۳۲۴ در خانواده‌ای مذهبی و در روستای آقاسین بندرعباس دیده به جهان گشود. در محیط پاک روستا رشد کرد و سپس درس را در مکتب‌خانه پدر آغاز کرد. پس از آن تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند. وی در سن کم پدرش را از دست داد، از این رو مسوولیت اداره خانواده را برعهده گرفت. با افزایش فشار به ساکنین روستا و رشد مهاجرت، شهید رئیسی هم به خاطر فقر ناشی از شرایط سیاسی زمان طاغوت به بندرعباس رفت و در اداره بنادر و کشتیرانی مشغول به کار شد. در سال ۱۳۵۷ به همراه دوستانش در خیل عظیم مردم مسلمان حضور یافت و به خیابان ریخت و در جهت روشنگری مردم شهر و روستایش کوشید.

وی پس از پیروزی انقلاب در مسجد زادگاهش به تلاش بی‌وقفه خود ادامه داد و هم‌زمان در بسیج کارخانه نیز به صورت فعال کار می‌کرد و مقابل توطئه‌های منافقین می‌ایستاد. اسدالله جزء اولین نیرو‌هایی بود که به جبهه رفت. چندی بعد به عضویت افتخاری سپاه درآمد و برای حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس راهی جزیره ابوموسی شد. چهار بار عملیات مقابله به‌مثل و انهدام کشتی‌های آمریکایی شرکت داشت. سرانجام وی در ادامه راهش در روز ۲۹ فروردین سال ۶۷ در مصاف با آمریکایی‌ها به خیل شهدا پیوست. وی در بخشی از وصیت‌نامه‌اش می‌گوید: «این دنیا بی‌ارزش است، این دنیا خانه بی‌خانمان‌هاست، دل به آن نبندید، خانه آخرت را آباد کنید. به وسیله مجاهدت در راه خدا با از جان و دل گذشتن.»

شهید اسحاق دارا: هر کجا که باشیم، مرگ به سراغ ما می‌آید

اسحق دارا دومین شهید عملیات دریایی سپاه در روز ۲۹ فروردین سال ۶۷ است. وی در سال ۱۳۴۶ در یکی از آبادی‌های کوهستانی روستای گیشان شرقی بندرعباس به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در روستا‌های اطراف گذراند و سپس به همراه خانواده‌اش به بندرعباس مهاجرت و سپس ادامه تحصیل و شرکت در کلاس‌های قرآن را در بندرعباس دنبال کرد.

اسحق با آغاز انقلاب همراه برادر شهیدش گنجعلی دارا در تظاهرات شرکت می‌کرد. در سال‌های ۵۹ و ۶۰ به همراه برادرش عازم جبهه‌های نبرد و در اولین حضورش به طور سطحی زخمی شد. پس از آن به عضویت رسمی سپاه درآمد و در واحد تخریب لشکر ثارالله، رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد. در عملیات والفجر ۳ به همراه تعدادی از دوستانش هدف گلوله توپ بعثی‌ها قرار گرفت و در شرایط بحرانی با تحمل سختی‌های فراوان توانست پس از یک سال و نیم بستری، بهبود یافته و به جهاد خویش ادامه دهد. در ادامه پایگاه ابوموسی را که یکی از مناطق عملیات دریایی سپاه است، برای تداوم نبرد با دشمنان اسلام انتخاب کرد. به خاطر علاقه شدید به حضور در خط اول نبرد، علی‌رغم این که در مخابرات به کار گمارده شده بود، به تیم شناسایی عملیات پیوست و مسوولیت این تیم را به عهده گرفت.

وی شخصاً در انهدام بیش از ۱۰ فروند کشتی حضور فعال داشت. شهید دارا مدتی نیز معاونت پایگاه ابوموسی را به عهده داشت و فعالیت یگان‌های دریایی عمل کننده را هماهنگ می‌کرد. بالاخره این دلاور خطه بندرعباس در روز ۲۹ فروردین ماه ۶۷ در مصاف با شیطان بزرگ شربت شهادت را نوشید. وی در قسمتی از وصیت‌نامه‌اش می‌گوید: «به ملت شهیدپرور ایران می‌گویم که این حرف را آویزه گوش خود قرار دهند. هر کجا که باشیم، مرگ به سراغ ما می‌آید.

چه در صحرا، چه در زیرزمین‌های محکم و چه بر روی تشک نرم خوابیده باشیم، نمی‌توانیم از مرگ فرار کنیم، پس چه نبرد که مرگ، ما را در حال بیداری و نبرد در آغوش بکشد».

هیمنه استکبار در خلیج فارس شکست

سردار غلامشاهی فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه درباره عظمت این دو شهید در مواجهه با دشمن مستکبر، به خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: شهیدان دارا و رییسی شهدای دلاور هرمزگانی در مواجهه مستقیم با آمریکای جهانخوار بودند و هیمنه این دشمن را در آبهای خلیج فارس شکستند.

 

روح بلند، تقوای فراوان و ولایت‌مداری سه ویژگی مهم این دو شهید از نگاه سردار غلامشاهی است و می‌گوید: آمریکایی‌ها چنان تصویر قدرتمندی از توانایی‌های خود در دنیا به نمایش گذارده بودند که کسی جرات هماوردی با آنها را نداشته باشد اما در حقیقت این دو شهید نشان دادند که با سلاح ایمان می‌توان به جنگ با هر دشمنی رفت و هیمنه پوشالی آنها را در هم ریخت.

سردار غلامشاهی تأکید کرد: آمریکایی‌ها پس از آن حماسه بزرگ و ارزشمند، سلسله شکست‌های مختلفی را از رزمندگان اسلام متحمل شدند و  در حقیقت این دو شهید عزیز ما پیشقراولان شکستن هیمنه آمریکایی‌ها در خلیج فارس شدند و تاریخ نیز گواهی می‌دهد که دیگر پس از آن اتفاقات، عملا کسی قدرتی برای شیطان بزرگ قائل نیست و این از برکات مجاهدت دو شهید عزیز ما و دیگر شهدای دلاور ما است.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه همچنین تأکید کرد: امروز با ساز و برگی وسیع و گسترده و با انبوهی از آرایه‌های مختلف نظامی در تمامی سطوح و با اتکال به خدای متعال و با دعای خیر ملت ایران در خلیج فارس و دریای عمان با قدرت ویژه‌ای در کنار برادران ارتشی‌مان حضوری مقتدرانه، هماهنگ و منسجم داریم و این تضمین کننده قدرت ایران در منطقه و امنیت خطوط تجاری و تأمین کننده منافع ملی‌مان است.

روایت سردار عظمایی، رزمنده حاضر در صحنه درگیری مستقیم با آمریکایی‌ها

سردار سرتیپ پاسدار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه که خود از رزمندگان حاضر در واقعه 29 فروردین 67 بود، می‌گوید:

 

در 29 فروردین 1367 بود که آمریکایی‌ها با رفتاری جنون آمیز به سکوهای نفتی سلمان و نصر در آبهای خلیج فارس حمله کرده و به قصد نمایش قدرت خویش، این دو سکوی نفتی را به آتش کشیدند و از سوی دیگر با حمله موشکی به ناوچه جوشن و ناوشکن‌های سهند و سبلان قصد در هم کوبیدن توان دفاع دریایی کشورمان را داشتند تا شکست‌های مفتضحانه خود را در اسکورت نفتکش‌های عظیم را که در آن زمان توسط سپاه با مین منهدم شده بودند را جبران کند که در میانه‌های آتش و خون، دلیرمردان سپاه با شناورهای تندرو از راه می‌رسند.

 

 

سردار عظمایی فرمانده کنونی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه که خود در آن نبرد حضور داشته، می‌گوید: ۲۹ فروردین سال ۶۷  در حالی که اول ماه مبارک رمضان بود، رزمندگان هرمزگانی با زبان روزه در میان دریای خروشان، عملیات مقابله با شیطان بزرگ را در دفاع از حریم دریایی و سکوهای نفتی و همچنین کمک به نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام دادند. به طوری که پس از اطلاع از حمله وحشیانه آمریکایی‌ها به سکوهای نفتی کشورمان، هفت شناور کوچک اما تندروی سپاه به محل درگیری‌ها اعزام می‌شوند.

 آمریکایی‌ها برای این عملیات حجم وسیعی از تجهیزات و نیروها را تدارک دیده بودند به طوری که در چشم بر هم زدنی، صحنه درگیری ما پر شد از انبوه بالگرد و ناوچه‌های متراکم و ناوشکن‌ها که آتش سنگینی را برای فراری دادن شناورهای تندروی سپاه بر روی ما و محیط پیرامونی می‌ریختند اما چابکی شناورها و رشادت رزمندگان نیروی دریایی سپاه سبب شد تا وسعت درگیری افزایش و در لحظه‌ای غرورانگیز، یک بالگرد نظامی دشمن مورد اصابت آرپی جی قرار گرفت و ساقط شد و شور و انگیزه حاصل از سرنگونی بالگرد دشمن سبب شد تا حجم آتش متمرکزتری با دوشکا و کاتیوشاها بر روی ناوچه‌های دشمن ریخته شود که خسارات زیادی را بر آنها تحمیل کرد.

این رزمنده دفاع مقدس و فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه می‌گوید: بعد از این اتفاق دشمن با هواپیمای بمب افکن شروع به منهدم کردن شناورهای رزمندگان کرد و  با اصابت بک بمب به قایق شهیدان رئیسی و دارا سبب عروج ملکوتی این شهدا شد. هم شهید دارا و هم شهید رییسی دارای زن و بچه بودند اما از مجاهدت در راه خدا و نبرد با دشمنان واهمه‌ای نداشتند و مرگ را در آغوش کشیدند و راه شهادت و رستگاری را در پیش گرفتند. آنان ولایت را در وجود خویش باور داشتند و اعتقاد قلبی آنان به ولایت و راه امام و شهیدان موجب شد تا خدای متعال بزرگ‌ترین سعادت را برای آنان رقم بزند.

به گزارش فارس، حاصل آن مجاهدت دلاورانه دیروز، رشادت و جسارت و شجاعت امروز رزمندگان کشورمان در آبهای خلیج فارس و دریای عمان در صیانت از منافع ملی کشورمان و امنیت و اقتدار ملی است به گونه‌ای که فراموش نکردیم که در سال 1400، آمریکایی‌ها که قصد انجام یک دزدی دریایی در دریای عمان را داشتند با چنان صلابت و شجاعتی از سوی رزمندگان اسلام در نیروی دریایی سپاه مواجه شدند که با وجود نیروی نظامی متراکم و پرشمار خود، فرار را بر قرار ترجیح داده و از مهلکه گریختند.

گزارش از: مهدی خسروی

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول