اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

پوتین: مسائل زیادی درباره قره باغ باقی مانده است

رئیس جمهور روسیه در دیدار با نخست وزیر ارمنستان گفت که در زمینه موضوع قره باغ، کماکان موارد زیادی باقی مانده است.

پوتین: مسائل زیادی درباره قره باغ باقی مانده است

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در ملاقات با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان که در جریان یک سفر رسمی دو روزه در «مسکو» به سر می‌برد، گفت، هنوز مسائل زیادی در مورد قره باغ کوهستانی باقی مانده است.

به نوشته خبرگزاری «آرمنا پرس» «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در دیدار با نخست وزیر ارمنستان گفت: « تمرکز ما روی مسائل امنیتی از جمله مسائل مربوط به قره باغ خواهد بود. من با شما موافقم که مسائل زیادی در این باره باقی مانده است.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه در زمینه روابط بین دو کشور خاطرنشان کرد:«ارمنستان و روسیه بیش از ۲۰۰ سند را امضا کرده‌اند که فرصت خوبی برای کار تقریباً در همه زمینه‌ها ایجاد می‌کند که مهم ترین آنها حوزه اقتصادی است.»

پاشینیان نیز در دیدار با پوتین گفت: «روسیه شریک راهبردی ارمنستان است، دو کشور به طور موثر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی همکاری می‌‌کنند.»

پاشینیان گفت: «برکسی پوشیده نیست که روسیه نقش کلیدی در تضمین امنیت و ثبات در منطقه ما دارد.»

وی با اشاره به تلاش نیروهای حافظ صلح روسیه مستقر در قره باغ افزود: «موضوع اصلی سیاسی در منطقه ما حل و فصل مناقشه قره‌باغ کوهستانی است.»

وزارت دفاع روسیه هفته گذشته اعلام کرد که آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان توسط نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان نقض شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان با نقض آتش بس  یکی از نیروهای مسلح جمهوری خودخوانده آرتساخ را هدف گلوله قرار دادند. این حادثه در نزدیکی منطقه «پاروخ» مکانیکه نیروهای جمهوری آذربایجان ماه گذشته از خط مرزی عبور کرده بودند، رخ داد.

نیروهای جمهوری آذربایجان ماه مارس از خط تماس نزدیک روستای پاروخ در آرتساخ (قره باغ کوهستانی) عبور کردند. یک روز بعد، یک پهپاد بیرقدار جمهوری آذربایجان حملاتی را علیه نیروهای آرتساخ انجام داد که در نتیجه آن سه نظامی ارمنستانی کشته شدند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای حافظ صلح روسیه موفق به حل این مشکل شدند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان اخیرا اعلام کردند که پس از ده‌ها سال درگیری که هزاران کشته برجای گذاشته و به جنگی همه‌جانبه در سال ۲۰۲۰ منجر شده، خود را برای گفت‌وگوهای صلح آماده می‌کنند.دو کشور از دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی درگیر مناقشه ارضی بودند.

این منطقه کوهستانی در مرکز یک جنگ ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ قرار داشت که پیش از پایان یافتن آن با توافق آتش بس با میانجیگری روسیه، بیش از ۶۵۰۰ قربانی گرفت. این پیمان باعث شد که جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی اشغالی قبلی خود را از ارمنستان پس بگیرد.

مقام‌های ارشد ارمنستان و  جمهوری آذربایجان هفته گذشته در  شهر «بروکسل» در بلژیک با میانجیگری «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا دیدار کردند. این دیدار پس از شعله ور شدن آتش در قره باغ کوهستانی در ماه مارس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفت.  در این دیدار، سران دو کشور به وزرای خارجه خود دستور دادند تا مقدمات گفتگوهای صلح میان دو کشور را آغاز کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول