اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

جای خالی آمار واردات نفت ایران در آمار دولتی گمرک چین

اداره گمرک چین در گزارش امروز خود از میزان واردات نفت این کشور، هیچ محموله‌ای از ایران ثبت نکرده است که ظاهرا به علت تحریم‌ها، این آمار به صورت رسمی و دقیق اعلام نمی‌شود.

جای خالی آمار واردات نفت ایران در آمار دولتی گمرک چین

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، اداره گمرک چین اعلام کرد، عربستان در ماه مارس نزدیک به 13 درصد نفت کمتری به چین صادر کرده اما همچنان بزرگ ترین عرضه کننده نفت به این کشور است.

به گزارش رویترز، صادرات نفت روسیه به چین نیز در این ماه 14 درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار گمرک چین، عربستان در ماه گذشته میلادی 6.858 میلیون تن نفت معادل 1.61 میلیون بشکه در روز به چین تحویل داده است.

چین در ماه مارس، 6.39 میلیون تن یا 1.5 میلیون بشکه در روز از روسیه نفت وارد کرده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 1.75 میلیون بشکه در روز و در بازه ژانویه تا فوریه 1.57 میلیون بشکه در روز بوده است.

کاهش صادرات نفت این دو کشور به چین درحالی صورت گرفته که واردات نفت خام چین در این ماه به طور کلی 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است زیرا پالایشگاه های مستقل چین، خرید نفت را در ماه گذشته کاهش دادند و تاسیسات بزرگ دولتی در حال تعمیر و نگهداری هستند.

از آنجایی که بیشتر قراردادهای محموله های وارداتی از روسیه پیش از 24 فوریه یعنی زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین منعقد شده است، هرگونه کاهش واردات نفت از این کشور به علت نگرانی در مورد تحریم‌ها، در آمارهایی که قرار است برای ماه می منتشر شود، منعکس خواهد شد.

به نوشته این گزارش، آمارهای گمرک چین هیچ محموله ای از ایران برای ماه مارس را نشان نمی‌دهد؛ این درحالی است که دو محموله در ماه های دسامبر و ژانویه از سوی ایران به چین تحویل داده شده و به گفته منابع آگاه، این دو محموله با هدف پر کردن ذخایر اضطراری دولتی چین خریداری شده است.

یک منبع تجاری و متخصص ردیابی کشتی ورتکسا آنالیتیکس در آن زمان گفته بود، چین طی چند هفته گذشته نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره دولتی در شهر بندری «ژان جیانگ» در جنوب این کشور تخلیه کرده است.

بر اساس آمار موسسه رهیابی تنکر ترکرز، واردات نفت چین از ایران در ماه ژانویه به 700 هزار بشکه در روز رسید و از بیشترین میزان سال 2017 برابر با 623 هزار بشکه در روز فراتر رفت.

در سال 2017، هنوز تحریم های ایران از سوی ترامپ دوباره اعمال نشده بود.

همچنین آمارهای اداره گمرک چین در روز چهارشنبه، هیچ محموله وارداتی از ونزوئلا را نیز نشان نمی‌دهد. شرکت های دولتی نفت چین از اواخر سال 2019 از واردات نفت از این کشور خودداری کردند.

با این حال، واردات از مالزی که اغلب در دو سال گذشته به‌ عنوان محل انتقال نفت ایران و ونزوئلا مورد استفاده قرار می‌ گرفت، در مقایسه با سال پیش، در رقم 1.9 میلیون تن ثابت مانده است. این رقم از متوسط بازه ژانویه تا فوریه برابر با 1.08 میلیون تن بیشتر است.

به گزارش فارس، البته در شرایط تحریمی، ارقام صادرات نفت ایران به صورت رسمی منتشر نمی شود و ایران با روش های گوناگون محرمانه نفت خود را در بازار به فروش می رساند.

همین موسسه تنکرترکرز در واکنش به یکی از گزارش های رویترز نوشته بود که ارقام صادرات نفت ایران بسیار بیشتر از چیزی است که به نظر می‌آید.

اخیرا نیز «واشنگتن فری بیکن»، نشریه محافظه کاران آمریکا در گزارشی با تیتر «ناوگان کشتی های ارواح» ایران، از افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران و دو برابر شدن حمل نفت و فرآورده های نفتی خبر داده و نوشته بود، صادرات  نفت ایران به چین از از سال 2021 تا کنون به 22 میلیارد دلار رسیده است.

حال این نکته مطرح می شود، محموله هایی که با «کشتی های ارواح» و با هزار ترفند برای دور زدن تحریم ها صادر می شود، در ارقام رسمی ثبت می‌ شوند؟ پاسخ قطعا «خیر» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول