اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تولید روزانه ۹۰۰ تن زباله در اراک

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه روزانه ۹۰۰ تن زباله در اراک تولید می‌شود گفت: ۳۵ درصد کل پسماندهای اراک به زباله‌های خشک تعلق دارد.

تولید روزانه  ۹۰۰ تن زباله در اراک

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مهدی مصطفوی  ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار امسال روز جهانی زمین پاک (دوم اردیبهشت ماه) با عنوان «سرمایه‌گذاری در زمین با حذف پلاستیک» اظهار کرد: اصولا پلاستیک‌ها برای رفع مشکلات بشر ساخته شده‌اند، اما الگو‌های غلط مصرف پلاستیک پس از بلااستفاده بودن آنها است که محیط زیست را دچار آشفتگی می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پلاستیک‌ها سهم بسزایی از کالا‌های مورد نیاز بشر را تأمین می‌کند افزود: در بخش صنعت، ساختمانی، ماشین‌آلات و خدمات عمومی اساساً مردم از آن‌ها بهره‌گیری لازم را می‌برند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه پلاستیک از جمله معضلات اصلی محیط زیست است ادامه داد: هر چقدر رفاه زندگی بشر در سال‌های اخیر بیشتر شده پلاستیک نقش بیشتری در زندگی روزمره انسان‌ها ایفا کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود که محیط زیست در آینده به سختی بتواند از آلودگی‌های زباله‌های پلاستیکی نجات یابد.

مصطفوی تأکید کرد: پلاستیک‌ها در طبیعت تجزیه نمی‌شوند بلکه به ذرات ریز تبدیل و در خاک وارد منابع خاکی و در آب وارد بافت ماهیان و دیگر جانداران و در نهایت وارد چرخه غذایی انسان می‌شود که در طولانی‌مدت، مشکلاتی را برای سلامت انسان‌ها به همراه خواهد داشت.

وی در رابطه با مصرف پلاستیک در ایران، گفت: ایران جزو هشت کشور اول تولید زباله در دنیا است؛  استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کشور بالاتر از حد متوسط جهانی می‌باشد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: در ایران سالانه بیش از ۳ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود که بیش از ۹۰ درصد آنها بازیافت نمی‌شوند.

مصطفوی با بیان اینکه روزانه ۹۰۰ تن زباله در اراک تولید می‌شود گفت: ۳۵ درصد کل پسماندهای اراک به زباله‌های خشک تعلق دارد و از این مقدار ۹ درصد آن پلاستیک است که صدها سال طول می‌کشد که به خودی خود تجزیه نابود شود.

وی خاطرنشان کرد: روز جهانی زمین پاک تلنگری مناسب برای ما انسان‌هاست که در رفتار با زمین و طبیعت تجدیدنظر کنیم تا دین خود را نسبت به نسل آتی و سایر زیستمندان که حق حیات دارند ایفاء کنیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: استفاده از ساک دستی پارچه‌ای، عدم خرید بطری آب‌معدنی، کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف، استفاده از ظروف شیشه‌ای و... از جمله راهکارهای عملی به منظور کاهش مصرف پلاستیک به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول