اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

ارابه‌های مرگ در جاده‌های کردستان همچنان جان می‌گیرند

واژگونی و تصادف تانکرهای حامل سوخت در جاده‌ها - قتلگاه‌ها- ی کردستان به یک سناریوی تکراری تبدیل شده که جدای از آسیب‌های جانی و مالی، به محیط زیست و منابع آبی استان هم خسارات زیادی وارد می‌کند.

ارابه‌های مرگ در جاده‌های کردستان همچنان جان می‌گیرند

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ تانکرهای حامل مواد نفتی و سوخت سال‌هاست که محورهای مواصلاتی غرب کشور را در اختیار گرفته‌اند، تردد خودروهای ترانزیتی در محورهای مواصلاتی کردستان چالشی است که مردم کردستان سال‌هاست با آن مواجه هستند، همین ماشین‌ها از ایرانی و عراقی در جاده‌های کردستان بخصوص مسیر مریوان - سنندج، تلخ‌ترین لحظه‌هایی را برای مردمان این دیار رقم زده است.

اگرچه جاده‌های کردستان فرعی است اما کارکرد اصلی و گاها بزرگراهی از آن می‌شود، زیر بار ترافیکی تانکرهای حامل سوخت و خودروهای ترانزیتی است که نه‌ تنها ارزش‌افزوده‌ای به‌طور مستقیم برای کردستان ندارد، بلکه جاده‌های نه‌چندان مطلوب و مناسب کردستان را نیز مستهلک و مستهلک‌تر می‌کند.

عدم رعایت مسائل ایمنی از سوی برخی رانندگان(مخصوصا رانندگان عراقی) بر دامنه مشکلات این حوزه افزوده و مردم کردستان هر ساله شاهد واژگونی، آتش‌سوزی و یا تصادف تعدادی زیادی از این تانکرها در مسیرهای مواصلاتی استان هستند که در کنار زیان‌های زیست محیطی، جان‌ می‌گیرند و موجب داغدارشدن خانواده‌هایی می‌شوند.

سال ۱۳۹۷ یکی از این تانکرهای حامل مازوت در  بلوار دکتر حسینی سنندج موجب مرگ ۱۱ شهروند سنندجی شد و خردادماه پارسال نیز در همین مسیر ضمن خساراتی به دو دستگاه خودرو سواری، جان یک نفر را هم گرفت.

سوختن و مرگ زوج جوان در واژگونی تانکر 

دی ماه سال گذشته هم یک دستگاه تانکر حامل سوخت در جاده فرعی دهگلان به دیواندره در کنارگذر شهر حسین‌آباد سنندج واژگون شد و مرگ سه نفر از جمله یک زوج جوان را رقم زود.

در این حادثه با روانه‌شدن مایع سوختی، منازل و خودروهای یکی از محلات را دچار حریق کرد و به بیش از 30 منزل مسکونی خسارت وارد کرد و 15 خودرو هم در آتش سوخت، حادثه تلخی که همانند مرگ 11 مسافر اتوبوس بلوار حسینی سنندج تنها در ذهن خانواده‌های داغدار آنها باقی‌ ماند.

سناریوی ادامه‌دار واژگونی

بر اساس اطلاعات و آمار رسمی از مبادی ورود و خروج تانکرهای حامل مواد سوختی از مرز باشماق مریوان در هر ۲۴ ساعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ تانکر از این مرز وارد می‌شوند.

در مجموع می‌توان گفت در ۲۴ ساعت به طور متوسط ۲۸۵ تانکر در مسیری به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر در استان کردستان تردد می‌کنند تانکرهایی که هر یک ۳۷ هزار لیتر مواد نفتی (فسیلی) را با خود حمل می‌کنند.

ضرب این رقم در طول ماه و سال بیانگر از عمق خطر بزرگی است که در کمین منابع آبی و اراضی و خاک کردستان است. اگر ضریب غیراستاندارد بودن، کوهستانی و صعب‌العبور بودن را به این مهم بیفزاییم، پیش‌بینی واژگونی بخشی از این تانکرها فاجعه زیست‌محیطی است که حداقل طی تقریبا دو دهه گذشته بارها رخ داده است. تانکرهایی که محیط‌ زیست را در معرض آلودگی جدی قرار داده اند.

افزایش 50 درصدی واژگونی تانکرهای سوخت در جاده‌های کردستان

اقبال حمیدی معاون نظارت و پایش اداره کل محیط ‌زیست کردستان می‌گوید: سال گذشته 26 تانکر حامل مواد شیمیایی و مشتقات نفتی و امسال نیز 2 تانکر در محورهای مواصلاتی استان واژگون شده است.

وی از افزایش 50 درصدی واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن در استان خبر داد و گفت: سال 99 نیز 17 مورد واژگونی تانکر سوخت در سطح جاده‌های استان به ثبت رسیده است.

افزایش 50 درصدی واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن در استان

 

 به گفته حمیدی، سالجاری دو مورد واژگونی تانکر حامل مواد سوختی در محورهای استان شامل جاده سنندج-کامیاران و سنندج- مریوان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: 29 فروردین سال جاری واژگونی تانکر حامل مازوت در محور کامیاران سنندج موجب تخلیه شدن 75 درصد محموله سوخت مازوت در این محور شد.

حمیدی تصریح کرد: مسیر و مقصد تردد این تانکرهای عراقی که اکثرا تانکرهای ترانزیتی هستند به سمت مناطق جنوبی و پالایشگاه‌های سطح کشور می‌روند ولی می‌بینیم به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای واژگونی تانکرها در سایر استان‌ها اتفاق نمی‌افتد.

به گفته وی، هنوز زیرساخت تردد ترانزیت در جاده‌های استان تعریف نشده، اما همچنان شاهد تردد تانکرهای ترانزیتی در محورهای استان هستیم.

استاندارد جاده‌های کردستان در حد جاده فرعی است

استاندارد جاده های کردستان در حد جاده فرعی است اما کاربری امروز آنها جاده اصلی بوده و اقدامات لازم برای ارتقای محورها از فرعی به اصلی صورت نگرفته است در حالی مرز رسمی باشماق به عنوان دومین مرز پرتردد کشور است و بار ترافیکی و ترانزیتی این مرز روی محورها و جاده های غیراستاندار و با عمری بالای 20 تا 25 سال قرار دارد و به همین دلیل هم بیشترین واژگونی هم روی محور مریوان سنندج اتفاق می افتد.

 تا زمانی جاده‌های استان اصلاح و تعریض نشود و به محورهای ترانزیتی دارای استاندارد ارتقا پیدا نکند قطعا شاهد کاهش آمار تصادفات و واژگونی تانکرها نخواهیم بود.

بالاترین آمار واژگونی تانکرهای سوخت در استان کردستان اتفاق می‌افتد و بیشترین خسارت آن را باید مردم، گردشگران و کشاورزان منطقه متحمل شوند.

مرگ محیط زیست با واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی 

شیوا قاسمی‌پور نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: زیرساخت‌های کردستان مناسب تردد وسیله‌‌های نقلیه‌ عادی مردم استان نیست با این وجود روزانه شاهد تردد تعداد قابل توجهی تانکرهای حامل سوخت در جاده‌های کردستان به ویژه در محور شهرستان‌های حوزه انتخابیه هستیم.

وی افزود: بیشترین تصادفات تانکرهای حامل مواد سوختی در حوزه انتخابی بنده یعنی سروآباد و مریوان روی می‌دهد، اختیار ممانعت از تردد این خودروها و تعیین تکلیف آن برعهده مسئولان کشوری است انتظار داریم متولیان امر به صورت ویژه در این حوزه ورود و اقدامات لازم را انجام دهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: واژگونی تانکرهای سوخت آسیب جدی به مردم منطقه وارد کرده و مشکلات زیست‌محیطی، جانی و مالی را همواره پیش آورده است.

وی نبود جاده و زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل در استان را متذکر شد و گفت: اگرچه با افتتاح محور جدید سنندج به مریوان بار ترافیکی ترانزیتی روی جاده قدیمی باقیمانده است، اما آمار واژگونی تانکرهای حامل سوخت بیانگر این موضوع است که در این حوزه نیازمند کار جدی است.

قاسمی‌پور با تاکید براینکه دولت باید به داد مردم برسد و با ارتقای زیرساخت‌ها و استاندارسازی محورهای استان با توجه به کاربری ترانزیتی که دارند مانع از ادامه این روند نامیمون شوند، افزود: کردستان در حوزه‌های مختلف دارای عقب‌افتادگی‌های تاریخی است و رفع این عقب افتادگی‌ها نیاز به نگاه ویژه از سوی دولت دارد.

وی تصریح کرد: واژگونی گاه و بی‌گاه تانکرهای سوخت در محیط زیست و منابع آبی به ویژه در رودخانه پرآب سیروان که منبع آبی برای کشاورزی و مصرفی مردم است لطمه‌های زیادی را وارد کرده است.

واژگونی گاه و بی گاه تانکرهای سوخت در محیط زیست و منابع آبی به ویژه در رودخانه پر آب سیروان که منبع آبی برای کشاورزی و مصرفی مردم است لطمه های زیادی را وارد کرده است.

 

وی نابودی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، منابع آبی و خسارات زیست محیطی ناشی از تردد تانکرهای سوخت به مردم کردستان را جبران‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل اشتیاق گردشگران برای سفر به این منطقه مسیر دسترسی است که متاسفانه در نقاط مختلف شاهد چهره سیاه و مرگ این محیط طبیعی زیبا به دلیل واژگونی تانکرهای سوخت هستیم.

داغ ترانزیت بر قلب مردم کردستان

سیدمهدی فرشادان، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس هم که همواره از جاده‌های کردستان به عنوان قتلگاه نام می‌برد، به خبرنگار فارس گفت: تردد تانکرهای حامل سوخت در جاده غیرترانزیتی سنندج مریوان به معضلی برای مردم کردستان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه عدم آشنایی کامل رانندگان به مسیر جاده، وضعیت بسیار نامناسب مسیر و پیچ و خم‌های بسیار زیاد جاده‌ای و ... از جمله عمده عوامل بروز این حوادث است عنوان کرد: در حالی شاهد عبور خودروهای سنگین ترانزیت کالا و به خصوص تانکرهای حامل مواد سوختی متعلق به کشور عراق در سطح جاده‌های استان هستیم که به هیچ وجه جاده‌های ما برای ترانزیت طراحی نشده‌اند.

در حالی شاهد عبور خودروهای سنگین ترانزیت کالا و به خصوص تانکرهای حامل مواد سوختی متعلق به کشور عراق در سطح جاده های استان هستیم که به هیچ وجه جاده‌های ما برای ترانزیت طراحی نشده اند

 

وی افزود: این تانکرهای سوخت  در مدت چند سالی است که  جاده‌های کردستان را ناامن و محیط زیست را آلوده‌ کرده‌اند نه‌ تنها هیچ عایدی برای استان نداشته‌‌اند بلکه‌ بلای جان مردم و وسیله‌ داغدار شدن خانواده‌های کُردستانی شدند.

اگرچه طی چندین دوره گذشته مجمع نمایندگان استان کردستان در تذکرات متعددی این موضوع را به وزیران وقت کشور و راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند اما رشد 50 درصدی افزایش واژگونی تانکرهای سوخت بیانگر بی‌اثر بودن این تذکرات است.

 نقاط حادثه‌خیز، تله‌های مرگ در جاده‌ها

 ساماندهی محورهای حادثه‌خیز در تمامی جاده‌های استان کردستان از ضرورت‌های مهم در راستای کاهش تصادفات است،

محمدراشد مدرس‌گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان هم در این باره می‌گوید: 28 نقطه حادثه‌خیز در  سطح جاده‌های استان شناسایی شده است که در سال 99  با صرف 100 میلیارد ریال 14 نقطه رفع خطر و اصلاح شده‌ است.

وی با بیان اینکه  بیشترین نقاط حادثه‌خیز استان در مسیر سنندج ـ مریوان شناسایی شده است، گفت: ایمن سازی و آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار حمل و نقل جاده‌ای قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همه نقاط حادثه‌خیز آشکارسازی و 14 نقطه از این تعداد اصلاح شده است.

مدرس‌گرجی در ادامه میزان تردد روزانه تانکرهای سوخت در محورهای استان را در سال گذشته بدون احتساب تانکرهای شرکت نفت 212 دستگاه عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان تردد تانکرهای سوخت مربوط به مسیر کامیاران ـ سنندج ـ مریوان ـ باشماق و سقز ـ دیواندره سنندج ـ مریوان مرز باشماق است.

و کلام  آخر...

جدای از واژگونی و تصادفات تانکرهای حامل سوخت، هر روزه خبرهایی از مرگ یک تا چند نفر در جاده‌های کردستان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و این تلنگری برای مسوولان کشوری است که با اختصاص اعتبارات جهشی، زمینه‌ساز ارتقای زیرساخت‌های جاده‌ای استان شوند.

در رابطه با کاهش تصادفات و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از واژگونی تانکرهای نفتی عراقی در استان اداره کل راه و شهرسازی، راهنمایی رانندگی و محیط‌زیست هر کدام  وظایفی دارند و برای هر کدام از این سازمان‌های مربوطه بودجه‌ای تعیین می‌شود تا در صورت آسیب وارد شدن به منابع طبیعی، رفت‌وآمدهای عمومی و جاده‌ها اقدامات لازم را انجام و موانع را اصلاح کنند.

نباید ضرر جای منفعت را بگیرد؛ تردد نفتکش‌های عراقی باید به نحوی باشد که به منافع استان آسیب وارد نشود چراکه منفعتی که با ضرر به دست آید منفعت نمی‌شود.

باید تدبیری جدی از سوی مسئولان امر برای کاهش خسارات ناشی از تردد این تریلرها صورت گیرد و بسترهای لازم برای جلوگیری از تصادف و واژگونی این نفت‌کش‌ها اندیشیده شود چراکه استمرار این وضعیت موجب آسیب جدی به منابع آب‌وخاک استان می شود.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول