اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

توسعه همکاری جهاد دانشگاهی در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق

جهاددانشگاهی و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق با هدف استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی و اجرایی دو طرف برای توسعه همکاری‌های آموزشی-تحقیقاتی و فناوری به‌منظور برطرف کردن نیازهای متقابل با توجه به اسناد بالادستی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

توسعه همکاری جهاد دانشگاهی در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق بین محمود کمانی معاون وزیر و رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، امروز (31 اردیبهشت) منعقد شد.

دو طرف با در نظر داشتن اهداف مشترک، در راستای توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه دوجانبه و به‌منظور ارتباط سازمان ‌یافته و بهره‌مندی از دستاوردهای علمی، فن‌آوری و امکانات بالقوه و بالفعل یکدیگر در جهت توسعه فناوری و کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق در کشور، قصد دارند تا از طریق انعقاد تفاهم‌نامه زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم کنند.

هدف این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی و اجرایی طرفین برای توسعه همکاری‌های آموزشی-تحقیقاتی و فناوری به‌منظور برطرف کردن نیازهای متقابل با توجه به اسناد بالادستی است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، اجرایی و امکانات دو طرف جهت توسعه پژوهش و فناوری‌های کاربردی مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق، طراحی، ساخت و تأمین تجهیزات مورد نیاز (دارای اولویت) نیروگاه‌های تجدید پذیر، به‌کارگیری شیوه‌های علمی و تحقیقاتی به‌منظور توسعه کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر و بهبود مصرف انرژی برق در کشور، افزایش توانمندی سرمایه‌های انسانی کشور از طریق همکاری‌های علمی و آموزشی دو طرف و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به‌منظور ترویج و تعمیق علمی انرژی‌های تجدید پذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی برق و تعریف و اجرای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشترک مبتنی بر ظرفیت و امکانات مستقر در جهاد و نیز سایت‌های ساتبا از محورهای این همکاری است.

جهاددانشگاهی درزمینه ساخت انواع اینورترها و کانورترها صاحب تکنولوژی است

حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به توانمندی‌های این نهاد اظهار کرد: در جهاددانشگاهی توانمندی‌های بسیار خوبی در حوزه‌های الکترونیک قدرت، ماشین‌های الکتریکی و حوزه مکانیک وجود دارد.

وی با تاکید بر این که در حوزه الکترونیک قدرت روی ساخت انواع اینورترها و کانورترها صاحب حرف و تکنولوژی هستیم، اظهار کرد: پروژه‌های بسیار بزرگی را برای صنایع کشور انجام داده‌ایم. آخرین کاری که در حال انجام هستیم ساخت سیستم رانش قطارهای مترو است که باز ترکیبی از کنترل الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی و مکانیک است که به لحاظ تکنولوژی کاری بسیار پیشرفته و به لحاظ ایمنی بحث مهمی است.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: از گذشته با توجه به این که جهاددانشگاهی علم و صنعت در حوزه الکترونیک قدرت و جهاددانشگاهی خواجه نصیر در زمینه ماشین‌های الکتریک کارهای ارزنده‌ای را انجام داده است فکر می‌کردیم در بحث انرژی‌های تجدید پذیر، نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های بادی زمینه‌های همکاری خوبی بین این نهاد با ساتبا وجود دارد.

طیبی با ابراز خرسندی از اینکه این فعالیت‌ها بتواند در قالب یک تفاهم نامه توسعه پیدا کند و کارها بسیار کاربردی و جدی اجرا شود، بیان کرد: از این که قرار است 4 هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی راه اندازی شود بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم بتوانیم در بحث اینورترهای مورد نیاز در این پروژه سهم جدی داشته باشیم و قول می‌دهیم که این کار را به بهترین شکل انجام داده و این ریسک معقول شما را با کار خوب پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: در زمینه‌های دیگر مانند بحث پسماندها هم با توجه به اینکه خود ساتبا هم علاقه مند است ما نیزعلاقه مند بودیم و این حوزه از موضوعاتی بود که از سال 1380 به دنبال آن بودیم؛ یعنی یکی از زمینه‌های کاری جهاددانشگاهی کنترل آلاینده‌ها در زمینه ساخت الکتروفیلترها، بگ فیلترها و برج‌های خنک کننده است و تا کنون تجهیزات بیش از 40 کارخانه را انجام داده ایم.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان این که در سال 1380 با توجه به اشباعی که در صنعت سیمان به وجود آمد، تصمیم گرفتیم به دنبال زمینه جدید کاری باشیم و آن بحث امحاء زباله بود که در شهرهای بزرگ به ویژه شهرهای شمالی مساله ساز بود، گفت: در بحث امحاء زباله و سوزاندن زباله یکی از بحث‌های بسیار مهم تمیزسازی گاز است؛ زیرا در زباله انواع فلزات سنگین هم وجود دارد و سوزانده شده و گازها متساعد می‌شود؛ اگر تمیزسازی آن به خوبی آنجام نشود مشکل ایجاد می‌کند که جهاددانشگاهی در شبیه سازی گازها برای کارخانجات سیمان، مس و فولاد و آلومینیوم خوب کار کرد.

طیبی افزود: بنابراین با توجه به علاقه این نهاد و با بازدیدی که از مجموعه‌های خارج از کشور انجام دادیم و متوجه شدیم روش کار در دنیا چگونه است، پیشنهاد ما این بود تا برای این که از این فرصت استنفاده کنیم اگر بحث خرید خارجی زباله و زباله سوزی مطرح است تعداد محدودی از کار انجام شود و در مقابل انتقال فناوری صورت گیرد، حتی اگر آن‌ها هم استقبال نکنند چون مجموعه ما علمی و فناور است در کنار یک پروژه که اجرا شود به خودی خود بخشی از فناوری‌ها انتقال پیدا می‌کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه کشور نتواسته است تصمیم خوبی را در زمینه پسماند و به ویژه زباله سوزها اتخاذ کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه جهاددانشگاهی هنوز در ابتدای این کار است و استان‌های شمالی و شهرهای بزرگ کشور نیاز به امحاء درست زباله و استفاده از روش‌های درست آن دارند در این زمینه آمادگی همکاری با این سازمان هستیم که خوشبخاته در تفاهم نامه آمده است.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: هر زمان فناور داخلی و تولید کننده داخلی موفق بوده است در سمت کارفرمایی نیز مدیرانی بوده‌اند که این ریسک معقول را کرده‌اند و این فرصت را داده‌اند. البته طرف مقابل خود را هم درست و آگاهانه انتخاب کرده اند، اما حمایت آن‌ها هم بوده که باعث شده ما بتوانیم به حوزه‌ها ورود کنیم و بدون استثناء در تمام کارهایی که انجام داده ایم و مدیران این ریسک معقول را کرده‌اند ریسک آن‌ها را با کار خوب پاسخ داده‌ایم و فکر هم می‌کنیم در کشور به لحاظ نیروی انسانی متخصص مشکلی نداریم و در بحث تأمین قطعات و تجهیزات هم مشکلی وجود ندارد.

جهاددانشگاهی دستاوردهای بزرگی در عرصه فناوری و برطرف کردن نیازهای صنعتی دارد

در ادامه این مراسم کمانی با یادآوری تجربه و خاطرات خوب کار کردن با جهاددانشگاهی، اظهار کرد: این مجموعه دستاوردهای بزرگی در عرصه فناوری و برطرف کردن نیازهای صنعتی داشته است که در چند نمونه از آن بنده خودم درگیر بودم از جمله بحث ساخت فرستنده‌های رادیویی که کشور را بی نیاز کرد و می‌شود گفت هم شروع کننده و هم تمام کننده صفر تا صد این کار جهاددانشگاهی خواجه نصیر بود.

وی افزود: جهاددانشگاهی علم و صنعت نیز در حوزه الکترونیک قدرت که بنده به یاد دارم که در مجموعه فرستنده‌های رادیویی و تأمین لامپ در واقع گرفتار بودیم که جهاددانشگاهی آمد و با تکنولوژی‌های جدید این کار را انجام دادند. خاطرات بسیار خوب ما را امیدوار می‌کند که بتوانیم در این عرصه هم کار خوبی با این مجموعه انجام دهیم.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ادامه داد: نیاز کشور در حوزه انرژی و احداث نیروگاه مختلف نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده و بخشی از این هم برای حوزه تجدیدپذیر در نظر گرفته شده به همین دلیل نسبت رشد حوزه تجدیدپذیر بسیار خواهد بود.

وی تصریح کرد: برنامه 10 هزار مگاواتی که دولت یازدهم اعلام کرده بود خوشبختانه به نقطه شروع اجرا رسیده و مجوز 4 هزارمگاوات خورشیدی را از شورای اقتصادی گرفتیم و فراخوان آن منتشر شده و پیش‌بینی ما این است که طی دو سه ماه دیگر نیاز بسیار زیادی در حوزه تجهیزات وارد می‌شود که باید بتوانیم که صنعت داخل کشور به آن پاسخ دهد.

کمانی با اشاره به این که در حوزه پنل و سلول هم کارهایی در حال انجام است، تصریح کرد: اما در زمینه اینورتر بسیار نگران هستیم، زیرا همه این نیاز و توسعه آن نباید از طریق خرید خارجی انجام شود که این موضوع یک کار جهادی نیاز دارد همان گونه که شما تا الان کارهای جهادی زیادی انجام داده‌اید و همت شود این نیاز به تأمین شود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: از نظر ما کار کاملاً جدی است، زیرا در این بخش نگرانی تولید کننده بحث بازار است که از نظر ما این بازار ۱۰۰ درصد فراهم است چون هم در بودجه آمده و هم مجوزهای آن صادر شده و هم پهنه‌ها و تفاهم نامه با استاندارها و شرکت‌های سرمایه‌گذار همه شناسایی شده‌اند. همه چیز آماده عقد قرار است و زمانی که قرارداد بسته شد مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذار به موازات این که مجوزهای احداث را می‌گیرند اقدام به خریدهای مورد نیاز خود کرده و سفارش‌ها آغاز می‌شود. امیدواریم کار جدی انجام شود و بتوانیم از همان ابتدا سفارش‌های خوبی بگیرید و داخلی سازی و تجاری سازی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این چهار هزار مگاوات، سه هزار مگاوات بادی است و این آمادگی وجود دارد که با یکدیگر همکاری کنیم زیرا ظرفیت در زمینه بادی زیاد نیست و تنها دو شرکت در این زمینه کار کردن که هم باید تقویت بشه اما این سه هزار مگاوات بادی را در حال گرفتن مجوز هستیم و این هم مثل خورشید نهایی می‌شود که از آن ۱۰ هزار مگاوات سه هزار مگاوات دیگر کامل عملیاتی شده به مرحله عملیاتی شدن رسیده است.

کمانی اظهار کرد: علاوه بر اینها ما بحثی را در نیروگاه‌ها برای حمایت از اقشار تحت پوشش نهادهای داریم که ۵۵۰ هزار واحد در طول 4 سال است و سال اول 110 هزار مگاوات است که به صورت 5 کیلووات پشت بامی هستند و برای جاهایی که ممکن است مساحت کافی نباشد به صورت تجمیعی است و این هم نیاز زیادی در بخش اینورتر های کوچک دارد و با توجه با وجود 3 سازنده کوچک در این حوزه این نگرانی وجود دارد که با وضعیت موجود پاسخگوی نیازها نباشند و تأمین کننده‌ها سراغ اینورترهای بی کیفیت بروند.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: در حوزه محیط زیست سوز نیز برای ما برای امسال این است که روی شهرهای شمالی و بزرگ مشکل زباله را حل کنیم که حدود ۳۰ تا ۴۰ نیروگاه زباله سوزی می‌شود با ظرفیت 100 مگاوت نیروگاه زباله سوز می‌شود که جهاددانشگاهی با توجه به این که به این موضوع علاقه مند است می‌تواند ورود کند و ساخت یک نمونه انجام شود تا به سراغ مراحل بعد برویم.

وی در پایان با اشاره به این که در حوزه نیروگاه‌های حرارتی هم ما آماده همکاری با جهاددانشگاهی هستیم، اظهار کرد: امیدواریم شروع این راه برای کشور مبارک باشد و بتوانیم با توانایی و توانمندی بالای مجموعه جهاددانشگاهی این کار بزرگ را به نتیجه برسانیم و تولید انرژی کشور در حوزه تجدیدپذیر بر مبنای دانش و فناوری بومی شکل بگیرد.

همچنین در این نشست حمید آب روشن رئیس جهاددانشگاهی علم و صنعت به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های این واحد پرداخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول