اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان به گوترش، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای مسلمان نامه نوشت

وزیر امور خارجه در نامه‌های جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای مسلمان از رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

امیرعبداللهیان به گوترش، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای مسلمان نامه نوشت

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه اقدامات دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پی تعرض اخیر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و اقدامات رژیم صهیونیستی بر علیه ملت فلسطین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای مسلمان جداگانه نامه ارسال کرد.

به گزارش فارس، نظامیان صهیونیست، صبح جمعه ۲۶ فروردین ماه ضمن یورش به صحن‌های مسجد الاقصی، تعداد زیادی از نمازگزاران فلسطینی را مجروح و آن‌ها را دستگیر کردند و این روند طی روزهای بعد ادامه داشت. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همان روز به تعرض بی شرمانه صهیونیست‌ها در ماه مبارک رمضان به اماکن مقدس فلسطین و یورش به روزه‌داران و نمازگزاران در مسجدالاقصی واکنش نشان داد و آن را قویا محکوم کرد و نسبت به تداوم اقدامات وحشیانه و تروریستی اشغالگران در قدس و فلسطین اشغالی هشدار داد. (اینجا بخوانید)

 

* انتقاد از رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌های جداگانه خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی، رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی در قبال فلسطین را عامل تشجیع رژیم آپارتاید اسرائیل برای تشدید نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این مکاتبات، نگرانی عمیق خود نسبت به وقایع اخیر در فلسطین شامل اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس در اهانت به قبله اول مسلمین و تهاجم وحشیانه به مردم نمازگزار و روزه دار فلسطین که منجر به زخمی شدن و دستگیری صدها تن  شد را ابراز کرد. 

 امیرعبداللهیان در این نامه هرگونه تعرض و هتک حرمت نسبت به اماکن مقدس مورد احترام مسلمانان و جریحه دار کردن احساسات امت اسلامی و کشورهای مسلمان را مطرود و غیر قابل تحمل خواند. 

گفتنی است سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از ارسال نامه‌ای توسط امیرعبداللهیان برای دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این خصوص خبر داده بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره گفت: متاسفانه روند عادی سازی روابط سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم آن را بیشتر جری کرده که ددمنشی‌های خود را گسترش دهد. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدامات، اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کرده است و امیرعبداللهیان هم نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است و البته دبیرخانه هم متعاقبا در محکومیت این اقدام مطلبی را منتشر کرد. (اینجا بخوانید)

* محکومیت اقدامات صهیونیست‌ها برای تغییر هویت قدس

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اقدامات اخیر صهیونیست‌ها، به عنوان یکی از شواهد آشکار تداوم سیاسی ثابت و شرورانه کیان صهیونیستی برای تغییر هویت قدس را به شدیدترین لحن ممکن محکوم و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه‌های ناب دین مقدس اسلام و سایر ادیان الهی و مطابق با حقوق بین‌الملل، حمایت مستمر از مبارزات رهایی بخش و مقاومت مردم فلسطین با هدف تحقق کامل حقوق انسانی آن‌ها را در زمره اصول اساسی سیاست خارجی خود قرار داده است.

امیرعبداللهیان ضمن حمایت از بیانیه مورخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی درباره تحولات اخیر در سرزمین فلسطین، رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی را عامل تشجیع رژیم آپارتاید اسرائیل برای تشدید اقدامات ضد انسانی و ناقض حقوق بشر و حقوق انساندوستانه علیه فلسطین برشمرد. 

* تحولات دو هفته اخیر فلسطین اشغالی در دستورکار فوری سازمان ملل قرار گیرد

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر ضرورت اقدام فوری و قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت در انجام وظایف خود در حمایت از مقاومت مردم فلسطین تأکید و درخواست کرد تحولات دو هفته اخیر فلسطین اشغالی در دستورکار فوری سازمان ملل متحد قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان تاکید کرد: استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه تنها با رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین خویش، تعیین نظام آینده فلسطین بر اساس یک همه پرسی با حضور کلیه ساکنان اصلی آن و در نهایت تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف بر مبنای طرح سیاسی ثبت شده جمهوری اسلامی ایران نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد، میسر است.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان پس از تعرض اخیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و اقدامات نظامیان صهیونیست با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم تلفنی گفت‌وگو کرده بود. وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با اسماعیل هنیه هتک حرمت مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی را قویا محکوم کرد و گفت: این رژیم ضعیف‌تر از آن شده که در برابر خیزش مردم و مقاومت فلسطین تاب آورد. (اینجا بخوانید)

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز پیش از این گفته بود که رایزنی‌های وزیر خارجه  و تماس‌های تلفنی امیرعبداللهیان ادامه دارد و ان‌شاءالله طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چون رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها و تنها با پاسخ محکم، دست از این اقداماتش برمی‌دارد.

در همین خصوص نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه ۳۰ فروردین ماه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه موریتانی ابراز امیدواری کرد که ملت فلسطین با حمایت کشورها و ملت‌های مسلمان به حقوق تاریخی خود دست یابد. (جزییات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول