اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

امام محله‌ای که هزینه مجالس ترحیم لاکچری را به وام برای نیازمندان تبدیل کرد+عکس

در روزگاری که برای یک وام 5 میلیونی کسی جرأت نمی‌کند نزدیکان خودش را هم ضمانت کند، امام محله گارسله خمینی‌شهر استان اصفهان 60 نفر از نجات‌یافتگان اعتیاد را ضمانت کرده است تا مشغول کار شوند و به زندگی برگردند.

امام محله‌ای که هزینه مجالس ترحیم لاکچری را به وام برای نیازمندان تبدیل کرد+عکس

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس،  در بحبوحه‌ای که همه از هزینه‌های سرسام‌آور زندگی و تورم می‌نالند، عده‌ای که از قضا تعدادشان هم کم نیست در مجالس ترحیم مبالغی را هزینه می‌کنند که آدم از شنیدنش مبهوت می‌شود. پول‌هایی که بعضی مواقع تنها درصدی از آن مشکلات یک خانواده را حل می‌کند. همیشه در این مجالس پیش خود می‌گوییم، کاش کسی این‌ها را روشن می‌کرد که درد آن دنیا را پول این دنیا دوا نمی‌کند. حتماً می‌گویید کو گوش شنوا. بی‌راه هم نمی‌گویید، بسیاری این تذکرها را دادند اما نتیجه نگرفته‌اند، اما کسانی هستند که با ابتکار خود این رویه غلط را تا حدی به هم زده‌اند.


تصویری از یک مراسم ختم لاکچری در تهران

صندوق کارگشایی که با پول هزینه مجالس ترحیم پا گرفت

 حجت الاسلام سیدیوسف موسوی یکی از این افراد است. او متولد ۱۳۵۹ و امام جماعت مسجد جامع و امام محله گارسله خمینی‌شهر استان اصفهان و از برگزیدگان مهرواره اوج سازمان تبلیغات اسلامی است. او از سال ۸۸ در این مسجد مشغول کار شده و توانسته منشا خیرات و برکات بسیاری باشد. در محله گارسله هرکاری که انجام می‌شود، از کارهای گروه جهادی تا هر خدمتی که صورت می‌گیرد همه با محوریت مسجد است. هرکس هر مشکلی دارد، سراغ مسجد را می‌گیرد. در این محله، مسجد محور کارهاست. بزرگان و پیشکسوتان هم در کنار جوانان به این طلبه در حل مشکلات مردم و محله کمک می‌کنند. او در خصوص ابتکار خود می‌گوید: «هزینه‌های زیادی برای مجالس ترحیم می‌شد. به همین خاطر به فکر افتادیم تا لااقل این هزینه‌ها در جای درستی خرج شود. این شد که تصمیم گرفتیم یک صندوق کارگشایی تأسیس کنیم. به سراغ خانواده‌هایی که عزیزی از دست داده بودند، می‌رفتیم و از آن‌ها می‌خواستیم تا هزینه‌های مجالس خود را به این صندوق هدیه کنند تا از آن برای رفع مشکلات نیازمندان استفاده شود.»


اهدای تاج گل یکی از هزینه‌های گزاف مجالس ترحیم است

پرداخت وام اضطراری و اورژانسی برای گره‌گشایی از مردم

تلاش‌ها جواب داد و از این طرح استقبال خوبی شد؛ طوری که در مدت نسبتاً کوتاهی موجودی این صندوق به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسید و زمینه برای پرداخت وام کارگشایی به نیازمندان و یا کسانی که دچار گرفتاری می‌شوند، فراهم شد. او می‌گوید: «هدف ما کارگشایی و گره‌گشایی است. براین اساس وقتی فردی به صندوق ما مراجعه می‌کند و به هردلیل دچار مشکلی است که نیازمند پول است، بدون کاغذبازی و روند اداری به او وام اضطراری و اورژانسی می‌دهیم. این وام بسته به نیاز فرد پرداخت می‌شود. البته سقف آن را ۵ میلیون تومان گذاشتیم.»


حجت‌الاسلام سید یوسف موسوی امام محله ۴۲ ساله گارسله خمینی‌شهر

تلاش برای ترک یک معتاد که برکت شد

اعتیاد از جمله معضلات اجتماعی امروز است که مناطق مختلف را درگیر خود کرده است. محله گارسله خمینی‌شهر هم مثل هر محله دیگری از این آسیب بی‌نصیب نیست. مهم این است کسی باشد که دلسوزی کند و از آن‌ بکاهد و نگذارد بیش از این آسیب‌ها، بر صورت محله چنگ بکشد. موسوی برای رفع سایه تاریک اعتیاد از سر محله، کارهای ارزشمندی رقم زده که به حق ستودنی است. اما این ماجرا از کجا شروع می‌شود؟ او می‌گوید: «کار از اینجا شروع شد که به معتادی برخوردم که به شدت درگیر اعتیاد و اهل تزریق بود. او را به بیمارستان بردم و دنبال ترک دادن او بودم. در همین گیرودار به جوانی برخوردم که مدت‌ها بود دنبال تأسیس کمپ ترک اعتیاد بود، ولی با مجوزش موافقت نمی‌شد. بالاخره با پیگیری‌هایی که کردم موفق شدیم مجوز کمپ را برای این جوان بگیریم. این کمپ در منطقه جعفرآباد به صورت شخصی تاسیس شد و معتادان را از مناطق مختلف شهرستان شناسایی می‌کنیم و برای ترک به کمپ می‌فرستیم. تمام مراحل ترک اعتیاد این افراد نیز با کمک خیرین به صورت رایگان انجام می‌شود.»

۸۰ معتاد در کمپ ترک کردند

تأسیس این کمپ، همان و ترک اعتیاد ۸۰ نفر از معتادین محله هم همان. اما با این کار خیال امام محله گارسله باز هم راحت نشد. باید برای شغل آن‌ها هم کاری می‌کرد. موسوی می‌گوید: «محله ما یک امتیاز مهم دارد و آن، وجود کارگاه‌های سنگ‌بُری است که نیاز به نیروی کار دارند؛ اما مشکل اینجاست که کارفرماها به افرادی که سابقه اعتیاد دارند، سخت اعتماد می‌کنند.»

ضمانت برای اشتغال ۶۰ معتاد بهبودیافته

در روزگاری که برای یک وام ۵ میلیونی کسی جرأت نمی‌کند، نزدیکان خودش را هم ضمانت کند، امام محله گارسله خمینی‌شهر استان اصفهان نجات یافتگان اعتیاد را ضمانت کرد تا مشغول به کار شوند و به زندگی برگردند. او می‌گوید: «خودم پیشقدم شدم و بیش از ۶۰ نفر را ضمانت کردم تا این افراد را برای کار در کارگاه‌ها بپذیرند و این اتفاق افتاد و شکر خدا نتیجه خوبی هم در برداشت.»


حمام قدیمی محله که احیایش موجب اشتغال ۳ نفر شد

احیای حمام قدیمی؛ هم اشتغالزایی، هم بازآفرینی سنت‌ها

این روزها از حمام‌های عمومی قدیمی تنها خاطره برجا مانده است، اما حاج آقا موسوی نظر دیگری دارد. او با وجود مخالفت‌ها حالا حمام قدیمی محله گارسله را که یک موقوفه هم هست احیا کرده است. او می‌گوید: «این حمام با ۱۰ میلیون هزینه گازکشی شده و حالا آغاز به کار کرده است. با این کار هم یک موقوفه را زنده کردیم و هم برای سه نفر ایجاد اشتغال کردیم. البته حالا نظر مخالفین این کار نیز تغییر کرده و حتی در برخی از محله‌ها که حمام‌های قدیمی داشته‌اند، باب تشویقی شده تا آن‌ها را احیا کنند.»

خیریه ۱۴ معصوم با ۸۰ نفر زیر پوشش

مسجدجامع گارسله مرکز کارهای خیر است. خیریه ۱۴ معصوم که در این مسجد و محله فعالیت می‌کند، ۸۰ نفر از نیازمندان محله را زیر پوشش دارد و به آن‌ها خدمات ارائه می‌کند. از بسته های معیشتی تا نیازهای ضروری. امام محله گارسله در خصوص فعالیت‌های جهادی و عمرانی مسجد می‌گوید: «گروه جهادی شهید محمد منتظری وابسته به مسجد جامع گارسله است که خدمات متنوعی را از تهیه دارو برای بیماران گرفته تا ساخت و ساز و تعمیرات منازل نیازمندان به مردم محله ارائه می‌دهد.»


صندوق کارگشایی مسجد که به نیازمندان وام اضطراری می‌دهد

اشتغال خانگی برای ۱۰ نفر

با رایزنی‌هایی که حجت‌الاسلام موسوی با سازمان فنی و حرفه‌ای انجام داده، آموزش‌هایی برای اشتغال خانگی به بانوان داده شده است که به صورت رایگان انجام می‌شود. یکی از این آموزش‌ها، آموزش پخت نان سنتی است. او می‌گوید: «با کمک خیرین هم ۱۰ تنور تهیه و در اختیار بانوان قرار گرفته که در خانه مشغول به پخت نان سنتی و فروش آن هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. افراد جدیدی هم طالب این کار هستند که به دنبال تهیه بودجه لازم برای تهیه تنورهای جدید هستیم.»

ایجاد آشپزخانه و اشتغال دو جوان 

هرساله ایام محرم که می‌رسد برای تدارک غذای نذری باید هم هزینه بیشتری می‌شد و هم اینکه این غذا از بیرون خریداری می‌شد، اما با تدبیری که محرم گذشته شد، حالا آشپزخانه حسینیه محله گارسله راه اندازی شده است. موسوی می‌گوید: «نه تنها غذای مورد نیاز مجالس عزاداری در این آشپزخانه تهیه می‌شود؛ اشتغالزایی هم شده و دو نفر در آشپزخانه مشغول به کار هستند.»

طلبه‌ای که مانع طلاق ۱۰ زوج شد

آمارهای این سال‌ها حکایت از بالا گرفتن آمار طلاق در کشور دارد و این بسیار نگران‌کننده است. این موضوع دغدغه حاج آقای موسوی هم است. از آنجایی که خودش مشاور تخصصی خانواده است به زوج‌هایی برمی‌خورد که در شرف طلاق هستند و برای منصرف کردن آن‌ها تلاش می‌کند. موسوی در این خصوص می‌گوید: «تاکنون ۱۰ مورد از خانواده‌هایی که در شرف جدایی بوده‌اند با تلاش‌های او به زندگی برگشته‌اند.»

این‌ها همه برکات محور قرارگرفتن مسجد در یک محله است که امام آن دغدغه خدمت‌رسانی به مردم دارد و از هر فرصت و زمینه‌ای استفاده می‌کند تا بتواند عایده و منفعتی برای مردم ایجاد کند و گره‌گشای آنان باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول