اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

مشکلات پسماند گیلان ناشی ازعدم مدیریت در گذشته است/تعلق بیش از ۱۰۰۰ میلیارد اعتبار به حوزه پسماند

در جلسه امروز اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با رئیس کل دادگستری به حل مشکلات حوزه پسماند، برگزاری جلسه با اعضا هئیت دولت در خصوص پسماند سراوان، مقابله با تنش آبی و رهاسازی آب در زمان مناسب تاکید شد.

مشکلات پسماند گیلان ناشی ازعدم مدیریت در گذشته است/تعلق بیش از ۱۰۰۰ میلیارد اعتبار به حوزه پسماند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عصر امروز جلسه مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با رئیس کل دادگستری گیلان در سالن اجتماعات دادگستری برگزار شد. 

رئیس کل دادگستری گیلان در این جلسه با بیان اینکه مشکلات پسماند و زیست محیطی در گیلان باید در سریعترین زمان ممکن حل شود، اظهار کرد: عمده‌ترین دغدغه‌های محیط زیستی و کشاورزی گیلان اعم از معضل دفع غیر بهداشتی پسماندها در طبیعت، کمبود منابع آبی استان بوده و باید تدابیر لازم و اقدامات سریع و عملی برای جلوگیری از خسارت‌های مرتبط با این چالش‌ها اتخاذ شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی با اشاره به‌عدم مدیریت صحیح در گیلان در خصوص حل مشکلات پسماند و زیست محیطی گفت: بسیاری از مشکلات فعلی مرتبط با محیط زیست و کشاورزی استان ناشی از غفلت‌های مشهود در مدیریت برای ساماندهی پسماند و احیای آب بندان‌ها و زیرساخت‌های ذخیره روان آب‌ها در مناطق مختلف جلگه‌ گیلان است. 

وی با تاکید بر لزوم رسیدن به وحدت در خصوص حل معضل پسماند در گیلان افزود: برای برون رفت از مشکلات موجود ابتدا باید مجموع دست اندرکاران و تصمیم سازان به فهم مشترکی دست یافته و در بستر تعامل و همدلی بر محور قانون به رسیدگی و رفع مشکلات بپردازند. 

رئیس کل دادگستری گیلان یکی از رسالت‌های مهم دستگاه قضا را دفاع از حقوق عامه و پیشگیری از بروز خسران به منافع مردم دانست و تصریح کرد:   دادگستری گیلان در همین راستا نظارت‌ها و پایشهای مستمری را در عرصه‌ی روند ارایه خدمات به جامعه در دستور کار قرار داده و این مهم را با جدیت تداوم خواهد داد. 

خلیلی همچنین توزیع ناعادلانه‌ی امکانات را موجب بروز فقر و فلاکت در جامعه دانست و افزود: تمامی دست اندرکاران اجرایی، قضایی و تقنینی استان باید روند توزیع امکانات و اعتبارات را در بستر رعایت عدالت و توزیع متوازن ببینند تا توسعه در بستر عدالت عینیت یابد. 

تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان پسماند سراوان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز در این نشست با تأکید بر جذب اعتبارات و حمایت نمایندگان برای حل مشکل پسماند اظهار کرد: انباشت زباله در استان ماحصل عدم آینده نگری مدیران گذشته و غفلت ورزی برخی مدیران فعلی بوده که اکنون به یک بحران تبدیل شده است.

به گفته احمد آقایی دستگاه قضایی برای متخلفان و کسانی که در این زمینه ترک فعل داشتند پرونده قضایی تشکیل داده و با مقصرین و کوتاهی کنندگان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی کم‌آبی مزارع کشاورزی در سال جاری، تخریب جنگل ها توسط سودجویان و مدیریت سواحل آزاد شده را از دیگر عناوین نشست امروز عنوان کرد و گفت: در صورتی که سواحل آزادسازی شده مدیریت نشود شاهد افزایش آمار غرق شدگان خواهیم بود.

جلسه اضطراری با اعضا هئیت دولت در خصوص تنش آبی برگزار شود

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه گیلان در سال جاری با تنش آبی در حوزه کشاورزی مواجه است، اظهار کرد: امسال ذخیره آب ۵۰ درصد بوده و همین امر مشکلاتی را در استان در صورت‌عدم برنامه‌ریزی دقیق ایجاد خواهد کرد ولی با این حال نمی‌توان مانع کشت کشاورزان شد. 

سید کاظم دلخوش با تأکید بر لزوم برگزاری یک جلسه اضطراری در سازمان برنامه‌وبودجه گفت: باید یک جلسه اضطراری با حضور استاندار گیلان، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه بودجه برگزار و در آن شیوه‌های مختلف به‌منظور کاهش خسارت و آسیب به اراضی کشاورزی را بررسی کرد. 

وی با اشاره به راه‌کارهای کاهش تنش آبی در گیلان و در  فصل کشاورزی افزود: بارور کردن ابرها، ایجاد شیب منفی در رودخانه‌ها، ایجاد پمپ‌های قوی و برقی بسیار قوی، تعمیر پمپ پاژهای خراب و فرسوده، عدم شکستن کانال‌های آب‌رسانی، کنترل کانال‌ها ازجمله مهم‌ترین راه‌ها در کاهش تنش آبی است که باید به آن توجه شود. 

به گفته عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه می‌تواند با اختصاصاً بودجه و اعتبار بسیاری از مشکلات گیلان را برطرف کند لذا در جلسه اضطراری باید حتماً رئیس سازمان برنامه‌وبودجه حضور داشته باشد. 

معضل پسماند در گیلان ریشه‌ای است

دیگر عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تقدیر از ورود دادگستری به حل مشکلات استان گیلان اظهار کرد: ورود دادگستری به حل مشکلات استان جای تقدیر دارد زیرا این مردم را به آینده و رفع معضلات امیدوار می‌کند. 

رسول فرخی میکال با اشاره مشکلات عدیده استان گیلان در حوزه پسماند و فاضلاب گفت: معضل پسماند استان گیلان فقط مختص به مرکز نبوده و این مشکل در سرتاسر شهرستان‌های استان وجود دارد لذا باید فکر عاجل و راه‌حلی دقیق علمی و کارشناسی برای آن اندیشید. 

وی معضلات استان در عرصه‌های مختلف را بسیار زیاد دانست و افزود: مشکلات در حوزه منابع طبیعی، برداشت چوب، تکمیل پروژه‌های عمرانی به بهانه‌عدم برداشت شن و ماسه و همچنین موضوع پسماند و زباله ازجمله مهم‌ترین مشکلات استان در طی چندین سال گذشته بوده و چاره‌ای برای حل آن اتخاذ نشده است. 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر شناسایی بانیان وضع موجود و فعلی گیلان بیان کرد: باید میان بانیان وضع موجود و فعلی تفکیک لازم انجام شود زیرا مردم دیگر تحمل ترک فعل مسؤولان را ندارند. 

فرخی با بیان اینکه‌عدم سرمایه‌گذاری در استان به یک معضل تبدیل‌شده است، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات عدیده در استان گیلان سرمایه‌گذاران هیچ رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این استان ندارند. 

وی کشاورزی را یکی از شغل‌های اساسی مردم گیلان دانست و افزود: دولت باید از الان برای تأمین آب کشاورزی در استان گیلان اقدامات لازم را اتخاذ کند در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. 

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم ایجاد وحدت و همدلی میان سه قوه در استان گیلان گفت: با این وضع موجود اگر مسؤولان اجرایی تعهد لازم را نداشته باشند در اجرا به مشکل خواهیم خورد لذا دادگستری در این خصوص باید ورود کند. 

فرخی با بیان اینکه دولت باید پروژه‌های عمرانی خود در هر شهرستان را به دادگستری اعلام کند، تصریح کرد: دادگستری باید از اولین روز اجرای پروژه‌های عمرانی در تمامی شهرستان‌های استان حضورداشته و نظارت کافی را انجام دهد. 

کاهش ۳۲ درصدی آب سد سفیدرود 

نماینده مردم شهرستان بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه قوه قضائیه به وظایف ذاتی خود آگاه است، اظهار کرد: در خصوص وضعیت پسماند باید مدیران اجرایی با یکدیگر معضل را حل کنند لذا نباید سه قوه در کار یک دیگر خللی وارد کنند. 

احمد دنیامالی با اشاره به جلسات برگزارشده در خصوص مشکل کم‌آبی در گیلان بیان کرد: در عید سال گذشته علیرغم تنش آبی بیش از یک‌میلیون مترمکعب آب وجود داشت به این منظور در مسئله آب چندین جلسه با استاندار برگزار و نکات لازم مطرح شد. 

وی از افزایش ۱۵ درصدی بارش‌ها در گیلان خبر داد و افزود: علیرغم افزایش بارش‌ها ۳۲درصد سد سفیدرود مشکل کم‌آبی دارد لذا باید با هم‌افزایی و وحدت بر این بحران فائق آمد. 

طرح هادی در گیلان غیر عادلانه است

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به وجود مشکل چندین‌ساله در خصوص پسماند سراوان در گیلان اظهار کرد: بیش از ۳۰ سال مشکل پسماند در سراوان وجود دارد و ما چندین سال است که داریم فریاد این مشکل را می‌زنیم ولی در دولت‌های گذشته گوش شنوایی در این خصوص وجود نداشته است. 

سید علی آقازاده با ابراز تأسف از تخریب جنگل در استان گیلان گفت: گیلان به لحاظ زیست‌محیطی و وجود جنگل‌های هیرکانی دارای ظرفیت خوبی در حوزه اطلاعات چوب است ولی تخریب جنگل و بریدن درخت توسط عده‌ای سودجو باعث نابودی جنگل در گیلان شده است. 

وی با انتقاد از ناکارآمد بودن طرح هادی در استان گیلان بیان کرد طرح هادی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی بسیار مشکل‌ساز و غیرعادلانه اصل لذا باید تلاش کرد تا کشاورزی برای روستاییان به‌صرفه شود. 

پرویز محمد نژاد عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای نیز در این مراسم با بیان اینکه اولویت اول مسؤولان باید مردم‌داری باشد، اظهار کرد: درگذشته اگر بر اساس دستورالعمل‌ها عمل می‌شد بسیاری از مشکلات گیلان وجود نداشته است که نمونه بارز آن طرح هادی بوده است. 

هفت پهنه پسماند در گیلان مشخص شده است

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح آزادسازی سواحل در گیلان اظهار کرد: آزادسازی سواحل مشمول همه افراد نبوده است زیرا در روستایی مثل دهنه‌سر، کل روستا را در بستر سواحل اعلام کردند که در آنجا بحرانی را ایجاد کرده است. 

ابراهیم نجفی اسپیلی با اشاره به وجود هفت پهنه پسماند در گیلان افزود: در گیلان هفت پهنه پسماند وجود دارد و مدیر کل منابع طبیعی موظف است زمین لازم به این مورد اختصاص دهد. 

سازمان پسماند در کشور تشکیل شود

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه آب شرب و پسماند را دو معضل بحران‌زا در گیلان دانست و اظهار کرد: آب شرب و پسماند دو مشکل بزرگ و بحران‌ساز در گیلان است لذا باید فقط در جلسات به این دو معضل رسیدگی کرد. 

جبار کوچکی نژاد با انتقاد از وضعیت مدیریت در خصوص معضل سراوان و آب شرب گفت: تشکیل سازمان پسماند یک طرح خوب بود که توسط رئیس‌جمهور مطرح شد ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. 

وی با تأکید بر لزوم توجه به استفاده حداکثری از منابع مالی اختصاص داده‌شده به گیلان بیان کرد: در سفر رئیس‌جمهور ۶۰۰ میلیارد  تومان و در سفر اعضا کمیسیون برنامه بودجه یک‌هزار میلیارد تومان به پسماند تعلق گرفته است. 

انتقاد ازعدم احتمام دولت‌های گذشته در حل معضل پسماند

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام نیز نیز در این جلسه با بیان اینکه دولت و رئیس‌جمهور در حال تلاش شبانه‌روزی برای ایجاد رفاه در جامعه هستند اظهار کرد: تلاش‌های دولت باید مثمر ثمر باشد لذا افراد به کار گیر شده در دولت و کشور باید دلسوز باشند نه بانیان وضع وجود که تاکنون در برخی موارد این مهم محقق نشده است. 

محمدرضا احمدی با اشاره به مشکلات بهداشتی موجود در محل پسماند سراوان گفت: در معضل پسماند در گذشته فقط نامه‌نگاری صورت می‌گرفت. 

وی تنها راه‌حل پسوند سراوان را اراده جدی مسؤولان دانست و بیان کرد: متأسفانه مردم سراوان با مشکلات زیست‌محیطی و بیماری‌های پوستی مواجه شدند ولی هنوز اقدام عملی برای حل مشکل صورت نگرفته است. 

وجود راه‌حل‌های علمی در خصوص حل معضل پسماند در گیلان

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بابیان اینکه نمایندگان مجلس صف اول ارتباط با مردم هستند، اظهار کرد: در بحث محیط‌زیست در بودجه اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌شده است. 

چگینی با اشاره به وجود راه‌حل‌های علمی در خصوص حل معضل پسماند در گیلان گفت: ۵۵ هکتار زمین در اختیار ستاد پسماند است که از استفاده نکردند که این امر نشان‌دهنده‌عدم وجود اراده کافی در گیلان در خصوص برطرف کردن این مشکل است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول