اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

پای درس آقا| بصیرت‌بخشی و بصیرت‌دهی برترین خصوصیت امیرالمؤمنین (ع) بود

حضرت آقا می‌فرمایند: زندگی امیرالمؤمنین سر تا پا درس است. آن چیزی که در میان رفتارهای امیرالمؤمنین انسان مشاهده می‌کند و برترینِ این خصوصیات برای امروز ماست، مسئله‌ بصیرت‌بخشی و بصیرت‌دهی به کسانی است که نیاز به بصیرت دارند.

پای درس آقا| بصیرت‌بخشی و بصیرت‌دهی  برترین خصوصیت امیرالمؤمنین (ع) بود

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، از نکاتی که همواره در مورد تاریخ امیرالمؤمنین (ع) برای ما بیان شده اهمیت بصیرت است، علی (ع) اگر تنها ماند از بی‌بصیرتی مردم بود و او برای آشنایی مردم با حق و حقیقت از بصیرت‌افزایی مردم چیزی نکاست. آنچه که در ادامه می‌خوانید سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد این شاخص مهم امام علی (ع) است.

از علی (ع) باید بصیرت آموخت

زندگی امیرالمؤمنین (ع) سر تا پا درس است. آن چیزی که در میان رفتارهای امیرالمؤمنین (ع) که شامل همه‌ خصلت‌های نیک یک انسان و یک زمام‌دار است، انسان مشاهده می‌کند و برترینِ این خصوصیات برای امروز ماست، مسئله‌ بصیرت‌بخشی و بصیرت‌دهی به کسانی است که نیاز به بصیرت دارند، یعنی روشن کردن فضا در همه‌ ادوار، این شجاعت بی‌پایان، این فداکاری عظیم، در خدمت آگاه کردن مردم، عمق دادن به اندیشه‌ مردم و ایمان مردم به کار رفته است. در جنگ صفین وقتی طرف مقابل که احساس می‌کرد دارد شکست می‌خورد، برای اینکه جنگ را متوقف کند، قرآن‌ها را سر نیزه کرد، یک عده‌ای آمدند دور امیرالمؤمنین (ع) را گرفتند و فشار آوردند که باید تسلیم شوی و جنگ را تمام کنی، اینها قرآن را مطرح کردند. کار مزورانه‌ای بود، کار عجیبی بود. حضرت فرمود: شما اشتباه می‌کنید، شما اینها را نمی‌شناسید. این کسانی که امروز قرآن را به عنوان حَکم مطرح می‌کنند، به قرآن اعتقاد ندارند. من اینها را می‌شناسم. «انّی عرفتهم اطفالا و رجالا»؛ من دوره‌ کودکی اینها را دیدم، دوره‌ بزرگی اینها را هم دیدم. «فکانوا شرّ اطفال و شرّ رجال» بدترین‌ها بودند. اینها به قرآن اعتقادی ندارند، وقتی در تنگنا گیر می‌کنند قرآن را مطرح می‌کنند. البته آنها گوش نکردند، اصرار ورزیدند و دنیای اسلام خسارتش را خورد.

امیرالمؤمنین (ع) اهل بصیرت دادن است. امروز ما به این بصیرت احتیاج داریم. امروز دشمنان دنیای اسلام، دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهای دین وارد می‌شوند، با ابزارهای اخلاق وارد می‌شوند؛ باید هشیار بود. آنجائی که می‌خواهند افکار عمومی مردم غیرمسلمان را فریب بدهند، نام حقوق بشر را می‌آورند، نام دموکراسی را می‌آورند، آنجائی که می‌خواهند افکار عمومی دنیای اسلام را فریب بدهند، نام قرآن را می‌آورند، نام اسلام را می‌آورند، در حالی که نه به اسلام و قرآن اعتقادی دارند، نه به حقوق بشر اعتقادی دارند. این را امت اسلامی باید بداند. ملت ایران در طول این ۳۰ سال، ۳۱ سال اینها را آزموده است، امروز هم باید بدانیم، همه‌ ما باید بدانیم.

حق، شاخص روشن‌کننده دوران فتنه

امیرالمؤمنین (ع) در آن لحظه‌ فریب و فتنه، به دوستان خود نهیب می‌زند: «امضوا علی حقّکم و صدقکم»؛ این راه حقی که در پیش گرفتید، این حرکت صادقانه‌ای که دارید انجام می‌دهید، این را از دست ندهید و رها نکنید، با حرف‌های فتنه‌گران و فتنه‌انگیزان در دل شما تزلزل به وجود نیاید «امضوا علی حقّکم و صدقکم» راهتان راه درستی است، خاصیت دوران فتنه همان طور که بارها عرض کرده‌ایم غبارآلودگی است، مه‌آلودگی است. نخبگان گاهی دچار خطا و اشتباه می‌شوند، اینجا شاخص لازم است، شاخص، همان حق و صدق و بیّنه‌ای است که در اختیار مردم قرار دارد. امیرالمؤمنین (ع) مردم را به آن ارجاع می‌داد. امروز ما هم محتاج همان هستیم.

اسلام به ما می‌گوید باید جامعه‌ اسلامی با دستور اسلام اداره و هدایت شود و زندگی کند. اسلام می‌گوید با دشمنان متعرض بایستی با قدرت برخورد کرد باید مرزبندی روشن و شفاف با آنها به وجود آورد. اسلام می‌گوید فریب دشمن‌ها را نباید خورد. این، خط روشن امیرالمؤمنین است، امروز هم ما همین خط روشن را احتیاج داریم. (۱۳۸۹/۰۴/۰۵)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول