اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

تغییر و تحول در جنوب پایتخت/ از تسهیلات برای رونق ساخت و ساز تا اجرای پروژه بزرگ شهر

شهردار منطقه ۱۷ تهران توضیحاتی درباره تغییر و تحول در جنوب پایتخت، ماجرای قطع ۲۲۵ اصله درخت، سرانجام راه‌اندازی باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س)، نوسازی بافت‌های فرسوده، بازشدن قفل ساخت و ساز و ... ارائه داد.

تغییر و تحول در جنوب پایتخت/ از تسهیلات برای رونق ساخت و ساز تا اجرای پروژه بزرگ شهر

خبرگزاری فارس گروه شهری: انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال گذشته برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.

حدود ۸ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و تامین مسکن به ویژه در مناطق جنوبی تهران ورود یافته است و همواره مدیران شهری می‌گویند در جهت بهبود وضعیت شهر تهران به ویژه مناطق جنوبی و محروم برنامه‌های مفصلی دارند و اقداماتی هم در این راستا آغاز شده است.

درباره موضوعات مختلف در یکی از جنوبی‌ترین مناطق شهر تهران از جمله تغییر و تحول در جنوب پایتخت، بافت فرسوده، نوسازی بافت ناپایدار فرسوده، ساخت و ساز و تسهیلات تشویقی، قطع 225 اصله درخت در منطقه 17، تصمیم‌گیری درباره طرح باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا (س) و ... باغلامرضا شنگی شهردار منطقه 17 پایتخت‌ به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

جزئیات تغییر و تحول در جنوب پایتخت

تغییر و تحول در شهر تهران یکی از برنامه‌های مدیریت شهری جدید است که چندین بار توسط اعضای شورا و مدیران شهری در میان رسانه‌ها مطرح شده است بر همین اساس تغییر و تحول در جنوب پایتخت از نگاه شما چگونه خواهد بود و چه برنامه‌هایی در این راستا دارید؟

منطقه 17 تهران در جنوب‌غربی پایتخت واقع شده که از شمال و شمال‌غرب به مناطق 9 و 10 از سمت جنوب و جنوب‌شرقی به منطقه 19 و پادگان قلعه‌مرغی و از سمت شرق به مناطق 11 و 16 و از سمت غرب به منطقه 18 محدود می‌شود که این منطقه جمعیت کثیری را در خود جای داده و بر اساس آخرین سرشماری‌ها حدود 280 هزار نفر در این منطقه ساکن هستند که نسبت به سایر مناطق یک چهارم جمعیت آن بیشتر است.

این در حالی است که منطقه 17 با مشکلاتی مانند بافت فرسوده و ناپایدار و برخی از عدم دسترسی‌ها همراه است و ما برای اینکه تحول در جنوب شهر ایجاد کنیم باید ابتدا مقدمات آن را فراهم سازیم.

نکته اول انجام مقدمات و اصلاحات در درون سازمان است. در همین راستا برنامه‌هایی را در جلسه شورای معاونین اعلام کرده‌ایم و باید توجه داشت که تحول در شهر نیاز همیشگی است و باید به سمت پیشرفت حرکت کرد. برای اینکه تحول در پایتخت به ویژه در مناطق جنوبی رخ دهد نکته اول قانون‌گرایی و نکته دوم شفافیت است صداقت در برنامه‌ها هم گام بزرگی جهت تحول محسوب می‌شود. نکته دیگر حائز اهمیت که مطالبه مردم و رهبری است مبحث انضباط مالی محسوب می‌شود که بدنه شهرداری به ویژه آقای زاکانی به این موضوع تأکید ویژه دارند.

همه برنامه‌های شهرداری در سال جاری مبتنی بر شفافیت و انضباط مالی

بر اساس برنامه‌ریزی‌های شهردار در سال 1401 برنامه‌ها مبتنی بر شفافیت و انضباط مالی پیش خواهد رفت و به نظر ما تشکیل خزانه واحد اتفاق بزرگی در کلانشهر تهران بوده است که برکات خوبی را برای پایتخت رقم زد و در نخستین تأثیر خزانه واحد برون‌رفت از بحران مالی شهرداری بود.

ناگفته نماند که در کنار موضوعاتی که برای ایجاد تحول در پایتخت اشاره کردیم برگزاری مناقصات در چارچوب قوانین شهرداری و کشور، عدم جابه‌جایی اعتبارات و ارتباط منطقی بین مدیریت شهری و مردم بسیار حائز اهمیت است و ما این موضوعات را برای تحول در جنوب تهران مدنظر قرار داده‌ایم.

لذا برای رسیدن به تحول ابتدا باید زمینه‌های بروز فساد را شناسایی و جهت رفع آن تلاش کرد سپس جدیت در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها را مدنظر قرار داد و مردم‌سالاری دینی که از مفاهیم اساسی انقلاب است به عنوان رویکرد مورد توجه قرار دهیم.

استفاده از ظرفیت هیأت های اندیشه ورز و نخبگان

قطعا با خرد جمعی و عقلانیت مؤثر می‌توان مطالبات مردم و موضوعاتشان را پیگیری کرد و شهر را به سمت تحول پیش برد اینکه ظرفیت نخبگان محله را بشناسیم بسیار حائز اهمیت است بر همین اساس شهردار تهران مبحث تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز را مورد توجه قرار داد و ما هم این موضوع را به عنوان یک سرفصل مهم مدنظر قرار داده‌ایم و جوان‌گرایی هم در کنار این موضوع دیده شده است چرا که فقط در بیانیه گام دوم انقلاب رهبری 33 بار این مسأله را مورد توجه قرار داده‌اند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی قرارگاه

از معضلات کنونی پایتخت که شهروندان زیادی در مورد آن گلایه دارند و مسؤولین بارها وعده به کاهش آن داده‌اند معضل آسیب‌های اجتماعی است منطقه 17 نیز از جمله مناطق جنوبی پایتخت محسوب می‌شود که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند چه برنامه‌هایی برای رفع و کاهش این معضل مدنظر قرار داده شده است؟

ببینید آسیب‌های اجتماعی معضل بزرگ شهری محسوب می شود که منظر و سیمای پایتخت را خدشه‌دار کرده این معضل در مناطق جنوبی بیشتر به چشم می‌خورد که با تشکیل قرارگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی به همت آقای زاکانی این موضوع در دست رفع و کاهش است در قرارگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی 5 لکه قرمز شناسایی شد که البته منطقه ۱۷ جزو آن نبود ولی ما در منطقه گرمخانه‌ای داریم که تلاش کرده‌ایم همزمان با فعالیت قرارگاه فضای آن را مرتب و منظم و شرایطش را بهبودی بخشیم تا فضایی آرام و منطقی جهت اصلاح وضعیت آنها صورت گیرد چرا که معتقدیم کرامت انسانی که برای این افراد گرمخانه فراهم شود امکان بازگشتشان به محل کار و خانه بهتر و راحت‌تر خواهد بود برخی از این افراد برای‌شان کار پیدا شد و اشتغال‌زایی کردیم به طور مثال برخی از کارهای خدماتی شهرداری برای آنها در منطقه در نظر گرفته شد برخی از این افراد به ما اعلام کردند که خانواده‌هایشان آنها را برای بازگشت نمی‌پذیرند که با مشاوره‌ها صحبت کردیم تا اصلاح تفکر صورت گیرد و از خود افراد آسیب‌پذیر خواستیم فعل خواستن در خود شکل دهند و تفکراتشان را تغییر دهند.

توجه ویژه شهردار تهران به مناطق جنوبی/ منطقه ۲ در رتبه دوم بیشترین بودجه تخصیصی مناطق

بودجه منطقه 17 در سال 1401 چقدر در نظر گرفته شده است؟

خوشبختانه برای سال 1401 بودجه خوبی برای مناطق جنوبی پایتخت پیش‌بینی شد و به تصویب رسید علیرضا زاکانی شهردار تهران نگاه ویژه‌ای به مناطق جنوبی دارد اعضای شورای شهر هم در بازدیدهایی که از مناطق جنوبی داشته‌اند به این مسأله واقف هستند اما خوشبختانه مصوبات ارزشمندی در این راستا وجود داشت. باید توجه داشته باشیم که اگر نگاه ویژه به مناطق جنوبی نباشد قطعا تحول هم رخ نخواهد  داد. منطقه 17،  218 هکتار بافت فرسوده است، 820 هکتار بافت موجود دارد که یک سوم آن را تشکیل می‌دهد البته ناگفته نماند که بقیه بافت منطقه 17 هم ناپدیار است و باید تسهیلات و تمهیدات ویژه‌ای فارغ از بحث بودجه در نظر گرفت شورای شهر مصوبات خوبی داشته و قرار است اقدامات مناسبی جهت رفع این مشکلات انجام دهد.

برای سال 1401 ما رتبه دوم بیشترین میزان بودجه را در مناطق 22‌گانه داشتیم و 480 میلیارد تومان با احتساب حقوق و مزایای پرسنل در نظر گرفته شده که 15 درصد نسبت به قبل افزایش یافته است.

۲۱۸ هکتار بافت فرسوده در منطقه ۱۷/ تسهیلات تشویقی برای باز شدن گره و قفل ساخت و ساز

وضعیت ساخت و ساز در منطقه 17 چگونه و آیا قفل ساخت و ساز در این منطقه باز شده است؟

ببینید با توجه به اینکه منطقه 218 بافت فرسوده دارد باید قطعا تسهیلات خوبی برای این بافت انجام گیرد و چون همه تهران با رکود قابل توجهی در حوزه مسکن مواجه است منطقه 17 مستثنی نیست برای اینکه از قفل ساخت و ساز خارج شویم باید تسهیلات تشویقی را اجرایی کرد استقبال برای ساخت و ساز توسط محلی‌ها در این منطقه بیشتر است و به طور کلی ارق محلی و درصد مشارکت‌پذیری مردم در حد اعلاء است فقط مشکل اکنون برای خروج از بن‌بست و ساخت و ساز تسهیلات و بسته تشویقی است که در حال دنبال کردن این قضیه هستیم.

عبور ۳ زیرگذر در محدوده خط راه آهن تهران و اهواز

عبور ریل راه‌آهن تهران ـ‌ اهواز سبب بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی برای منطقه 17 شده است چه تمهیداتی جهت رفع این مشکل صورت گرفته است؟

بله، ریل راه‌آهن تهران ـ اهواز از این منطقه عبور می‌کند و برای اینکه سطح دسترسی‌پذیری شهروندان را افزایش دهیم با هماهنگی راه‌آهن مجوز راه‌اندازی سه زیرگذر را گرفتیم اعتبارات اخذ شده و پیشرفت فیزیکی یکی از این گذرها از 5 درصد طی ماه‌های اخیر به 40 درصد رسیده و امیدواریم برنامه‌ها به سرعت پیش رود.

ماجرای قطع ۲۲۵ اصله درخت/ جابجایی درختان از ریشه و انتقال با حضور ناظران و متخصصان

هفته گذشته یکی از اعضای شورای شهر به دلیل قطع 90 اصله درخت در این منطقه در صحن شورای شهر به شهرداری تذکر داد ماجرای قطع این درختان چه بود؟

ببینید پروژه‌های شهری گاهی با معارضینی همراه است به طور مثال احداث زیرگذر در محدوده ریل راه‌آهن تهران ـ  اهواز با سه معارض همراه بود یکی پروژه آب انتقالی به اسلام‌شهر دیگری لوله بزرگ فضای بزرگ در حریم راه‌آهن و سومی وجود 225 اصله درخت که موضوع اول و دوم به سرعت جابه‌جا و مشکل برطرف شد و مسأله درختان هم جابه‌جایی آن با هماهنگی سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران و اخذ مجوز از کمیسیون ماده 7 شورای شهر در تاریخ دو م اسفند سال 1400 انجام گرفت و به محض گرفتن مجوز پیمانکار واجد شرایط انتخاب شد و درختان از ریشه جابه‌جا و در حریم امن  راه‌آهن داشته شد اصول فنی برای جابه‌جایی و کاشت مجدد درختان با حضور ناظرین فضای سبز رعایت شد و درختان بازپیرایی شدند اکنون هم این درختان جابه‌جا شده قابل رویت هستند و اعضای شورای شهر مانند رئیس کمیسیون شهرسازی اخیرا بازدید مفصلی در این زمینه داشته است.

تلاش مدیریت شهری برای راه اندازی خط ۸ مترو 

موضوع حمل و نقل عمومی و رفع مشکلات آن یکی از مسائل مهم و مطالبات اصلی مردم تهران است آیا خبرهای خوبی و خوشی در این زمینه برای جنوب پایتخت دارید؟

بله در حال حاضر سه ایستگاه مترو در منطقه 17 وجود دارد که از لبه منطقه عبور می‌کند و درون خود منطقه ایستگاه مترو نداریم علیرغم اینکه جمعیت بالایی دراین منطقه وجود دارد و ما سعی کرده‌ایم از طریق خطوط اتوبوس و تاکسی مشکل را برطرف کنیم در آینده خط 8 یک ایستگاه تبادلی آن در خیابان آیت‌الله سعیدی راه‌اندازی و فعال خواهد شد که دسترسی خوبی برای شهروندان از سمت بازار مبل و بازار پوشاک امامزاده حسن خواهد بود.

سرانجام پروژه بزرگ باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا (س)

بخشی از باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا (س) در منطقه 17 قرار دارد سرانجام راه‌اندازی این باغ‌راه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری به کجا رسید؟

این باغ‌راه به صورت مشترک برای منطقه 17 و 18 در نظر گرفته که بخش اعظم آن در منطقه 18 است این طرح قرار است مورد بازنگری قرار گیرد و طرح نهایی مطرح شود به طوری که طراحی گردشگری رویداد محور باشد بر همین اساس املاک پیرامونی هم باید گفتمان مشترکی بین نمای آنها و باغ‌راه باشد که ان‌شاءالله با پیگیری‌ها جهت ارائه بسته تشویقی این پروژه به زیبایی بر اساس نمای ایرانی ـ‌ اسلامی به پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول