اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 4 درصدی ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در هفته رشد شاخص‌های بورس، افزایش قابل توجهی داشته است.

رشد 4 درصدی ارزش سهام عدالت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از موضوعاتی که در هفته‌های گذشته مورد توجه اقشار جامعه قرار گرفته، مساله جاماندگان سهام عدالت و آزادسازی معاملات این سهام است.

در این زمینه اخبار مختلفی منتشر شده است که طبق بررسی انجام شده، خردادماه سال جاری زمان ثبت نام اولیه جاماندگان این سهام خواهد بود.

* وزارت کار آماده اعلام اولویت جاماندگان

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جاماندگان سهام عدالت می‌گوید:‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی لازم را برای معرفی کسانی که در اولویت دریافت سهام عدالت هستند، دارد.

وی ادامه داد: تصمیم گیرنده اصلی در زمینه تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت، وزارت اقتصاد و دارایی است.

* زمان ثبت نام از جاماندگان مشخص شد

محمد خزاعی کوه پر، دبیر کل کانون شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کشور درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق هم تأیید شده به وزارت اقتصاد ارجاع داده خواهد شد تا در خرداد ماه امسال مجدد از جا ماندگان سهام عدالت ثبت نام انجام شود.

وی با اشاره به شناسایی ۱۸ میلیون جامانده از دریافت سهام عدالت، معتقد است: این افراد می‌توانند خرداد امسال ثبت نام کنند.

خزاعی کوه پر در مورد مشمولان سهام عدالت متوفی تصریح کرد: سه میلیون نفر تا پایان خرداد امسال برنامه‌ریزی شده و نرم افزار آن تهیه شده و جاماندگان سهام عدالت و خانواده‌های فوت شده می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ای که اعلام خواهد شد، بعد از تکمیل برگ انحصار وراثت از مراجع قضائی، نسبت به تبدیل سهام ورثه اقدام کنند.

* آزادسازی سهام عدالت منوط به تصمیم شورای عالی بورس

در زمینه آزادسازی سهام عدالت، پیمان حدادی دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت می‌گوید:‌ تصمیم‌گیری در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت منتظر تصمیم شورای عالی بورس است.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت که از سال 84 وارد عرصه اقتصادی کشور شده، بیش از 49 میلیون سهامدار دارد که یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی کشور بوده است. با طرح مجلس ممکن است تعداد سهامداران این سهام افزایش قابل توجهی پیدا کند. سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان فراوانی همراه بوده است. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی فروردین ماه با افزایش 4.09 درصدی روبرو شده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

در نیمه اول اسفند ماه ارزش این سهام افزایش یافت، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در نیمه دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش ارزش مواجه شد. ارزش این سهام در هفته کاری اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فرودین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد.

طی هفته پایانی فروردین ماه ارزش این سهام رشد 4 درصدی را ثبت کرد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با افزایش 4 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش 4.8 درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته پایانی فرودین ماه به ترتیب با افزایش  296 هزار تومانی، 356 هزار تومانی، 385 هزار تومانی و 725 هزار تومانی نسبت به هفته سوم فروردین ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 546 هزار تومان، 9 میلیون و 78 هزار تومان، 9 میلیون و 816 هزار تومان و 18 میلیون و 451 هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 52 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 8 میلیون و 32 هزار تومانی، 9 میلیون و 662 هزار تومانی، 10 میلیون و 448 هزار تومانی و 19 میلیون و 640 هزار تومانی روبرو شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول