اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

مقابله وزیر کار با فساد و حیاط‌‌خلوت‌های شستا ‌‌دلیل کارشکنی‌ها علیه‌ وی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ شستا تبدیل به حیاط خلوت برخی افراد سیاسی شده بود و وزیر کار به درستی سره را‌‌‌‌‌‌‌‌ از ناسره تشخیص داد و مدیران مشکل‌دار را‌‌‌‌‌‌‌‌ برکنار و افراد کارآمد منصوب کرد، بنابراین عده‌ای شروع به تخریب وی کردند.

مقابله وزیر کار با فساد و حیاط‌‌خلوت‌های شستا ‌‌دلیل کارشکنی‌ها علیه‌ وی

علی اکبر بسطامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد نقاط قوت و ضعف وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های دولت مردمی، توجه به نسل دوم انقلاب و استفاده از جوانان است که در این زمینه آقای حجت‌الله عبدالملکی وزیر جوانی بود که قبلا در بخش اشتغال خرد و خانگی در کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی از کارآمدترین مدیران بوده است و الگویی برای اشتغال خرد ارائه کرد که قابل استفاده برای بخش‌‌های دیگر نیز هست.

وی با اشاره به انتصاب عبدالملکی در هیات امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یک جوان، گفت: زمانی که عبدالملکی در کمیته امداد امام خمینی(ره) بود، اعتباراتی که در قالب تبصره 18 قانون بودجه برای اشتغال خرد و خانگی پیش‌بینی شده بود، را‌‌‌‌‌‌‌‌ به درستی عمل می‌کرد و این اعتبارات را‌‌‌‌‌‌‌‌ در سر جای خود استفاده می‌شد، در حالی که در برخی از سازمان‌های دیگر به دلیل عدم استفاده،‌ این اعتبارات به خزانه برمی‌گشت.

* دولت با بسته‌های جانبی از کارگران حمایت کند

این نماینده‌ ایلامی‌ همچنین در مورد افزایش 57 درصدی حداقل حقوق کارگران در سال 1401‌ گفت: از نظر قانونی این مصوبه شورای عالی کار است که در آن شورا، نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت حضور دارند و درواقع این افزایش دستمزد فقط کار وزی تعاون به عنوان وزیر نیست، اتفاقات‌ وزیر کار چندین بار گفته است، خودش آخرین نفری بوده که مصوبه شورای عالی کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ امضاء کرده است.

وی همچنین گفت: تعیین حداقل دستمزد کارگران مبتنی بر مذاکرات دوجانبه نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار است و در این زمینه فراکسیون کارگری در مجلس پیشنهادی ارائه کرد و به جلسه شورای عالی کار ارائه داد که این پیشنهاد نقش مهمی در توافق شورای عالی کار داشت و با وجود اینکه افزایش 57 درصدی حداقل مزد کارگر در سال جاری بیش از تورم بوده است، اما هنوز حداقل دریافتی کارگران کمتر از خط فقری است که در نظر گرفته شده است، زیرا کسی که کمتر از 12 میلیون تومان در ماه بگیرد زیر خط فقر قرار می‌گیرد، بنابراین دولت باید با بسته‌های جانبی از کارگران حمایت کند.

* انتصابات عبدالملکی یکی از دلایل فشار برخی نمایندگان مجلس به وی است

بسطامی این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم یادآور شد: نمایندگان مجلسی که از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سؤال دارند عمده سؤال‌ها ناظر به عملکرد وی نیست، بلکه به خاطر انتصابات در شرکت‌های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی و یا صندوق‌های بازنشستگی است و ناهماهنگی‌هایی است که در برخی موارد اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس این را هم گفت: متأسفانه شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ شستا در گذشته تبدیل به حیاط خلوت برخی افراد سیاسی شده بود و وزیر کار به درستی سره را‌‌‌‌‌‌‌‌ از ناسره تشخیص داد و برخی از افراد که مشکل داشتند را‌‌‌‌‌‌‌‌ برکنار کرد و به جای آن افراد کارآمد بر سر کار گذاشت؛ بنابراین عده‌ای علیه وی شروع به تخریب کردند یا در برخی موارد آنقدر فضا را‌‌‌‌‌‌‌‌ متشنج کردند که برخی از مدیران منصوبی وی مجبور به استعفا شدند. لذا پاشنه آشیل وزیر تعاون عزل و نصب‌هایی بود که در شرکت‌ها انجام داد، بنابراین افرادی که دست‌شان از بیت‌المال کوتاه شد تبدیل به مخالف شدند.

* مقابله عبدالملکی با حقوق‌‌های نجومی مدیران در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت:‌ البته این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بگویم برخی از مدیران هم در برخی از سازمان‌ها خوب عمل نکردند که درنهایت دود آن به چشم وزیر کار رفت. وزارت کار درواقع خودش یک کشور است و باید کسانی که در آن کار می‌کنند خدمت بی‌منت به مردم و اقشار محروم و مستضعف جامعه ارائه کنند.

وی گفت: وزیر تعاون زمانی که مدیریت را در وزارت تعاون بر عهده گرفت، ابتدا حقوق معاونان وزارتخانه‌ را کاهش داد و با حقوق نجومی در شرکت‌های زیر مجموعه ‌مقابله کرد.

بسطامی همچنین با اشاره به جلسه اخیر بین دولت و مجلس گفت: در آن جلسه رئیس جمهور درخواست کرد‌، تعامل بین دولت و مجلس در راستای خدمت‌گزاری بیشتر به مردم افزایش یابد، چون مردم تحمل تفرقه بین مدیران و سران را‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند و اتفاقا برکت در وحدت بین مسئولان و همدلی آنان است.

وی گفت: وزیر تعاون و کار بارها گفته است حدود 400 شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی و صندوق‌های زیر مجموعه وزارت کار هست‌ که اموال آن متعلق به مردم و امانت است و باید افراد پاکدست و امین و با روحیه مدیریت جهادی در آن مشغول کار شوند و باید روحیه تعامل بین دولت و مجلس نیز بیشتر شود.

نماینده ایلام گفت: عمده سؤالات نمایندگان مجلس ناظر بر انتصابات آقای عبدالملکی است، وگرنه در مورد عملکرد سؤال زیادی نیست.

* آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌های نسل دوم به مهارت آموزان اولویت وزارت کار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد عملکرد وزیر کار در آموزش مهارت به سربازان گفت: روش وزیر کار این است که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌های نسل دوم به مهارت آموزان و از جمله سربازان ارائه شود و این آموزش‌ها بر محور فناوری و همچنین طبق آمایش منطقه‌ای و استعدادهای هر منطقه باشد، به گونه‌ای که وقتی یک جوان دوران سربازی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به اتمام می‌رساند با یک مهارت و حرفه‌ای برگردد که بتواند زندگی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ اداره کند.

بسطامی اظهار داشت: همچنین تولید کشور باید مبتنی بر آمایش منطقه‌ای و بر اساس شرایط فناوری باشد که راندمان تولید افزایش یابد و جوانانی که دوره‌های مهارتی می‌گذارند بتوانند در این تولید نقش داشته باشند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول