اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده است

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده، از مراجع حاکمه در افغانستان خواست که برای شناسایی عاملان جنایات اخیر و محاکمه آنها اقدام فوری انجام دهد.

حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست عالیرتبه با عنوان «استراتژی ملی و برنامه اقدام جمهوری تاجیکستان برای مقابله با تروریسم و ​​افراط گرایی ۲۰۲۱ - ۲۰۲۵» که با حضور معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم، دادستان کل تاجیکستان، سفیر و نماینده دائم این کشور نزد سازمان ملل متحد، دیگر سفرا و نمایندگان کشورها در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۲ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) برگزار شد، سخنرانی کرد. 

وی ضمن تشکر از سازماندهی کنندگان این نشست، حضور «رحمان یوسف احمدزاد»  دادستان کل تاجیکستان و همچنین هیأت همراه به نیویورک را خیرمقدم گفت و از اظهارات وی در موضوع مقابله با تروریسم قدردانی کرد.

ارشادی همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاش های تاجیکستان برای مقابله با تروریسم را اعلام کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با جمهوری تاجیکستان در زمینه های مختلف از جمله مسائل امنیتی همچنین ثبات و امنیت تاجیکستان اهمیت زیادی قائل است.

وی بیان کرد: آسیای مرکزی همچنان با چالش های جدی ناشی از فعالیت های تروریستی مواجه است. در این راستا، وضعیت امنیتی وخیم منطقه ناشی از فعالیت های داعش و سایر فعالیت های تروریست ها در خاک افغانستان در پی اجرای سیاست های غیرمسؤولانه تعدادی از بازیگران خارجی در این کشور از جمله انتقال تروریست های داعش از عراق و سوریه به افغانستان قابل توجه ویژه است. بر کسی پوشیده نیست که حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت های تروریستی در منطقه شده است. در همین راستا جمهوی اسلامی ایران حملات تروریستی اخیر در افغانستان را که منجر به کشته شدن ده ها انسان بیگناه به ویژه کودکان شده، محکوم می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوی اسلامی ایران عمیقاً نگران این رویدادهای غم انگیز در افغانستان است و از مراجع حاکمه در افغانستان می خواهیم که برای شناسایی عاملان این جنایات شنیع و محاکمه آنها اقدام فوری انجام دهد.

ارشادی خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی‌های چند بعدی و فرامرزی تروریسم، همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای به‌ ویژه در بین کشورهای همسایه بسیار ضروری است. این امر می تواند در قالب موافقتنامه های دوجانبه یا چند جانبه مرتبط یا از طریق سازمان های بین المللی و منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای محقق شود.

ارشادی اضافه کرد: در این رابطه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان دو معاهده دوجانبه مهم و مرتبط را، در بین سایر معاهدات و تفاهمنامه ها، منعقد کرده اند. موافقتنامه همکاری های امنیتی و انتظامی در سال ۲۰۱۴ که از جمله بر همکاری دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم تاکید می کند و ​​نیز معاهده استرداد محکومین و مجرمین در سال ۲۰۱۰ از آن جمله است.

ارشادی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت همه جانبه از جمهوری تاجیکستان در تلاش‌های این کشور برای مبارزه با تروریسم، آمادگی خود را برای تقویت همکاری‌های موجود بین دو کشور در تلاش‌های مشترک خود برای مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند. در همین راستا وی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک با سایر کشورهای منطقه نیز هست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول