اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان خطاب به بورل: آمریکا زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار بگذارد

امیرعبداللهیان با اشاره به اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار، خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: آمریکا باید زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار گذاشته و در مسیر واقع بینی و راه‌حل گام بردارد.

امیرعبداللهیان خطاب به بورل: آمریکا زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار  بگذارد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه جمعه دوم اردیبهشت در تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین وضعیت گفتگوهای وین برای رفع تحریم و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.

امیرعبداللهیان و بورل ۱۹ اسفند ماه و پیش از اعلام وقفه در مذاکرات نیز با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد. (اینجا بخوانید)

گفتنی است ۲۰ اسفند ماه مذاکرات برای رایزنی‌های نهایی در پایتخت‌ها دچار وقفه شد. در همین زمینه «جوزپ بورل» روز جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و آمریکا برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. (جزییات بیشتر)

* سه کشور اروپایی و روسیه و چین آماده نهایی شدن توافق هستند

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی جمعه شب دوم اردیبهشت با بورل با اشاره به تداوم رایزنی‌ها برای رفع تحریم‌ها و با بیان این‌که «هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد»، تصریح کرد: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار گذاشته و در مسیر واقع بینی و راه‌حل گام بردارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تلاش طولانی همه طر‌ف‌ها در وین عنوان کرد: اکنون سه کشور اروپایی و روسیه و چین آماده نهایی شدن توافق هستند. دولت فعلی آمریکا باید جسارت اصلاح سیاست‌های اشتباه گذشته کاخ سفید را داشته باشد.

امیرعبداللهیان با قدردانی از تلاش‌های بی وقفه جوزپ بورل و انریکه مورا معاون بورل و هماهنگ کننده گفت‌وگوها یادآور شد: اکنون دیپلماسی به درستی و به خوبی عمل می‌کند.

* همکاری جدی برای برقراری ثبات و امنیت در افغانستان

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به تشدید اقدامات تروریستی و موج آوارگان در افغانستان، بر لزوم همکاری جدی درباره برقراری ثبات و امنیت در این کشور، رسیدگی به مشکل آوارگان افغانستانی، ارسال کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به ابعاد گسترده و عمیق تحولات اوکراین، بر ضرورت تمرکز بر راه‌حل سیاسی در حل بحران اوکراین تأکید کرد. 

امیرعبداللهیان در ادامه این گفت‌وگو از برقراری آتش بس موقت در یمن استقبال و ابراز امیدواری کرد که منطقه شاهد آتش بس دائمی، رفع محاصره کامل یمن و توافق یمنی - یمنی باشد. 

* پیشنهاد بورل برای پیگیری گفت‌وگوها بین نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران از نزدیک

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو با اشاره به اراده مثبت طرف ایرانی در مذاکرات وین گفت: باور داریم که ایران خواهان توافق است و ابتکارات متنوعی وجود داشته و تداوم دارد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی شدن تنفس در مذاکرات را سازنده نخواند و پیشنهاد کرد که گفت‌وگوها مجددا بین نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود. 

به گزارش فارس، در حالی که نزدیک به یک ماه و نیم از وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد، ولی تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا در جریان است و جمهوری اسلامی هم بارها تأکید کرده که از خطوط قرمز خود نه رد می‌شود و نه کوتاه می‌آید. در همین راستا نیز مورا علاوه بر اینکه با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در تماس است، هفتم فروردین در تهران با باقری و همچنین حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در دیدار انریکه مورا گفت: فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی بوده و برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است.

* استقبال از حمایت ایران از توقف جنگ در یمن و کمک به آوارگان افغانستان

بورل در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان با اشاره به جنگ در اوکراین، آن را یک بحران جهانی توصیف کرد که می‌تواند تبعات منفی بر داشته باشد. 

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از حمایت جمهوری اسلامی ایران از توقف جنگ در یمن و کمک به آوارگان افغانستان، تأکید کرد: اتحادیه اروپا می‌تواند مشورت‌ها و گفت‌وگو و همکاری مشترک با ایران را در زمینه‌های مختلف توسعه و گسترش دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول