اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

شب شهادت امام علی (ع) در حرم‌های مقدس جهان/ از غوغای نجف تا باران مشهد+ عکس و فیلم

هم‌زمان با شب شهادت امام علی علیه‌السلام، حرم‌های مطهر خاندان اهل بیت علیهم السلام در ایران، عراق و سوریه مملو از جمعیت بود و زائران در جوار ائمه اطهار علیهم‌السلام، مراسم احیای دومین شب قدر را برگزار کردند.

شب شهادت امام علی (ع) در حرم‌های مقدس جهان/ از غوغای نجف تا باران مشهد+ عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، هم‌زمان با شب شهادت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، حرم‌های مقدس ائمه اطهار علیهم السلام در دنیا مملو از غم و اندوه شد و روزه‌داران با تشرف به این اماکن مقدس ضمن برپایی مراسم عزاداری شهادت مولا، دومین شب قدر را احیا داشته و به راز و نیاز با معبود پرداختند.

عزاداری شب شهادت امام علی در حرم علوی

حرم امام علی علیه‌السلام هر ساله در چنین ایامی میزبان زائران کشورهای مختلف است. امسال نیز با کاهش مبتلایان به کرونا و برقراری سفرهای زیارتی به عراق، هم‌زمان با شب شهادت امام اول شیعیان، نجف اشرف غرق اندوه بود و چراغ‌های حرم نیز به رنگ خون درآمد.

در این شب یتیمی عالم، دسته‌های عزاداری یک به یک از ورودی‌های مختلف به سوی حرم مولا حرکت کرده و با نوای العجل العجل یا صاحب الزمان (عج) در ایوان نجف حضور یافتند.

طنین لبیک یا علی در جوار ضریح حرم علوی همزمان با دومین شب قدر 

پس از آن نیز زائران در جوار ضریح حرم امام علی علیه‌السلام به دعاخوانی مشغول شده و نوای «لبیک یا علی» و «حیدر، حیدر» طنین‌انداز شد.

همچنین مراسم عزاداری و احیای دومین شب قدر در ایوان نجف برپا شد و برخی هم خودشان در جوار ضریح مولا قرآن را بر سر گذاشتند. در نجف اشرف و کنار حرم امام علی علیه‌السلام در این شب غوغایی به پا بود و زائران با اشک و ناله برای یتیمی خود اشک می‌ریختند.

کربلا به عنوان اصلی‌ترین مقصد عاشقان حسینی، در دومین شب قدر حال و هوای خاصی داشت. در هر گوشه از حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام زائران در حال عبادت بودند.

 

حرم حسینی در دومین شب قدر

یکی نماز می‌خواند و دیگری زیارت عاشورا را زمزمه می‌کرد. در گوشه‌ای از حرم ارباب دعای جوشن کبیر قرائت شد. 

برخی دیگر در حرم حضرت عباس علیه‌السلام مراسم احیای شب قدر را برگزار کردند و با توسل به سقای دشت کربلا از خداوند خواستند تا سرنوشتی حسینی برایشان رقم بزند.

عزاداری در حرم حسینی همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان

با توجه به حضور ایرانیان در اعتاب مقدسه عراق، بسیاری از زائران در این شب خود را به کربلا رسانده و به عزاداری مشغول شدند و با دوستان و آشنایان خود تماس تصویری و صورتی برقرار کرده تا لحظاتی عاشقان سیدالشهدا علیه‌السلام را میهمان کربلا کنند. مراسم عزاداری موکب علی بن ابی‌طالب علیه السلام نیز در بین‌الحرمین برگزار شد.

جمعی از ایرانیان با حضور در این قطعه از بهشت، عزاداری کردند و پس از آن قرآن‌ها را بر سر گذاشته و هنگامی خواستند به امام حسین علیه‌السلام متوسل شوند، دست‌های نیاز را به سوی حرم ارباب بلند کرده و او را به حضرت علی اصغر علیه‌السلام قسم دادند و با نوای «الهی به حسین بن علی»، به یاد مظلومیت شهدای کربلا و شکیبایی عمه سادات، اشک ریختند.

دسته عزاداری در کربلا همزمان با دومین شب قدر

همچنین دسته عزاداری موکب جمهور حیدریه نیز در دومین شب قدر تا پاسی از شب در کربلا به  عزاداری پرداخت و جمعی از زائران نیز با این دسته عزاداری همراه شدند.

در شهرهای مقدس کاظمین و سامرا در عراق نیز مراسم عزاداری امام علی علیه‌السلام برگزار شد و جمعی از عزاداران با تشرف به حرم امامین جوادین علیهم‌السلام در کاظمین و حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام در سامرا دومین شب قدر را قرآن به سر گرفته و عزاداری کردند. 

حرم امامین جوادین علیهم‌السلام بیشتر میزبان زائرانی از بغداد و شهرهای اطراف بود و بسیاری از شیعیان همزمان با شب شهادت مولا برای عرض تسلیت به زیارت مشرف شده بودند و حرم‌ مملو از جمعیت بود. خادمان حرم نیز برای پذیرایی از زائران برنامه‌ریزی کرده و در کنار پهن کردن سفره‌های افطار، وعده سحری نیز بین عزاداران توزیع کردند.

همچنین موکب‌هایی در ورودی حرم برپا شده بود و به پذیرایی از زائران می‌پرداخت. موکب چای ابورضا نیز یکی از موکب‌هایی است که هر ساله در ماه رمضان و به ویژه شب‌های قدر از زوار امام کاظم و امام جواد علیهم‌السلام پذیرایی می‌کند و معتقد است که این چای عطری دیگر دارد و هر که به این قطعه از بهشت می‌آید باید یک لیوان از این چای بنوشد. برای همین هم در ورودی نوجوان و کودکانی همواره زائران را به این موکب دعوت می‌کنند.

حرم امامین جوادین (ع) در دومین شب قدر

در سامرا با وجود تشرف بسیاری از زائران، غربتی نهفته بود و پس از مراسم افطار و قرائت دعای جوشن کبیر، زائران با در دست داشتن قرآن و با نوای «یا مهدی ادرکنی» تعجیل در امر فرج مهدی موعود و رهایی از ظلم و بیدار را خواستار شدند.

شهر مقدس مشهد و حرم امام رضا علیه‌السلام در ایران اسلامی نیز هم‌زمان با دومین شب قدر حال و هوای متفاوتی داشت.

در این شب که جمعی از عاشقان مولا در حال اشک و ناله بودند و بر سر و سینه می‌کوبیدند، باران رحمت الهی شروع به باریدن گرفت و خادمان حرم رضوی با مهیا کردن فضا، سعی داشتند تا از خیس شدن زائران جلوگیری کنند.

باران در حرم رضوی همزمان با دومین شب قدر

حتی برخی از زائران فرش‌های حرم را برای جلوگیری از خیس شدن روی سر گرفته و مشغول عزاداری بودند. با افزایش بارش باران، برخی از زوار به فضاهای مسقف پناه برند و برخی دیگر که چتر به همراه داشتند، در وسط صحن عزاداری کردند.

در سوریه و حرم حضرت زینب سلام‌الله علیهما نیز مراسم عزاداری برگزار شد و جمعی از ایرانیان به همراه زائران سوری و سایر کشورها، در حرم عمه سادات شب زنده داری کرده و مراسم احیای دومین شب قدر را برگزار کردند. 

با وجود اینکه در حرم‌های مقدس ایران، عراق و سوریه مراسم احیای دومین شب قدر برگزار شد و جمعی از شیعیان در اماکن مقدس به نیایش پرداختند، اما قبرستان بقیع و مزار ائمه مدفون در آن خالی از زائر بود و با توجه به اعمال محدودیت‌ها توسط سعودی‌ها، هیچ زائری امکان تشرف به مزار امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام محمد باقر و جعفر صادق علیهم السلام را نداشتند و عاشقان از راه دور به آنها متوسل شدند و برای رهایی از ظلم و توفیق ساخت بارگاه و ضریحی برای ائمه مدفون در بقیع دعا کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول