اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

راه‌اندازی قرارگاه جمعیت توسط شهرداری تهران/برنامه‌های زاکانی برای انجام مدیریت مشارکتی

شهردار تهران با اشاره به اینکه جنس مدیریت در شهرداری از نوع مشارکتی در نظر گرفته شده است، گفت:‌ راه‌اندازی قرارگاه‌های مختلف و تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها در راستای انجام مدیریت مشارکتی است.

راه‌اندازی قرارگاه جمعیت توسط شهرداری تهران/برنامه‌های زاکانی برای انجام مدیریت مشارکتی

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس،‌ علیرضا زاکانی شهردار تهران در صحن امروز شورای شهر اظهار داشت: جنس مدیریت در حال حاضر در شهرداری تهران از نوع مشارکتی در نظر گرفته شده است. چشم‌انداز 10 ساله برای تهران هم الگوی جهان است و ما به گفتمان خدمت و پیشرفت توجه ویژه داریم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران شعار «تهران شهر تلاش و سرزندگی» در نظر گرفته است گفت: جنس مدیریتی در حال حاضر از نوع مشارکتی است و ما این راهکار را مدنظر داریم که برای تحقق این مسأله دو راهکار داشته‌ایم یکی راه‌اندازی قرارگاه‌های مختلف و دیگری انجام تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها که هر دو اقداماتی جهت تحقق آن صورت گرفته است.

قرارگاه جمعیت در آستانه تشکیل

شهردار تهران با اشاره به اینکه تا کنون راه‌اندازی قرارگاه‌هایی مانند قرارگاه مسکن، سلامت و آسیب‌های اجتماعی همچنین در حوزه حمل و نقل تشکیل شده است، گفت: به زودی برنامه‌ داریم که قرارگاه جمعیت هم راه‌اندازی کنیم و این قرارگاه در آستانه شکل‌گیری است تا بتوانیم از ظرفیت آن جهت ارائه خدمت به خانوارها استفاده کنیم.

زاکانی بیان داشت:‌تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف در راستای اختیارات قانونی است که در مجلس رقم خورده و آنچه در شورا به عنوان قانون بر ما مکلف شده است تا بر این اساس بستر جدید و جدی در ارائه خدمات داشته باشیم.

وی گفت:‌بر هم انباشتگی مشکلات تهران شرایطی را ایجاد کرده که رفع مشکلات قطعا از عهده یک دستگاه خارج است و باید برای رفع آن به صورت مشارکتی عمل کرد.

 در ماه مبارک رمضان بهشت زهرا(س) ۲۴ ساعته است

شهردار تهران در ادامه بیان داشت: امسال طی تصمیمی که گرفته شد برای اولین بار طی ۵۰ سالی که از تاسیس بهشت زهرا(س) می‌گذرد، بنا شد در ماه مبارک رمضان بهشت زهرا(س) ۲۴ ساعته باشد و در قطعات مربوط به ۳۰ هزار شهید گرانقدر، ۲۴ ساعته ارائه خدمت می شود و این مسأله سبب شد که در ایام لیالی قدر عنایت ویژه ای نسبت به بهشت زهرا(س) رقم بخورد و شب ۲۱ ماه مبارک رمضان یک شب تاریخی در این فضا بود.

وی گفت: این حکایت از این دارد که مسئولیت های ما سنگین است و باید ناظر به ظرفیت های شهر دقت لازم را داشته باشیم. 

شهردار تهران اظهارداشت: تفاهم با وزارت راه افقی را برای ما باز کرد تا از ظرفیت‌های قانونی در قانون جهش مسکن بهره ببریم و نوسازی شهری را در محدوده بافت های فرسوده و از طرفی توسعه دقیق را در بافت های راکد شهر داشته باشیم و رونقی را در ساخت و ساز برای تامین نیازها از جمله بحث مسکن استطاعت پذیر صورت دهیم؛ از این رو ساخت  ۱۸۰ هزار واحد مسکونی مورد توجه قرار گرفت. 

وی افزود: اخیرا هم شاهد این بودیم که با وزارت نفت تفاهم نامه ای امضا کردیم و اساس آن این بود که چارچوبی را دنبال کنیم که کاهش مصرف سوخت را در تهران و به تبع آن کاهش آلایندگی و هوای پاک را شاهد باشیم؛ این تفاهم نامه سرفصلی داشت که مربوط به حوزه توسعه مترو و اتوبوس و به ویژه اتوبوس برقی و تاکسی های هیبریدی بود و امکانی را فراهم می کند که سطح مصرف سوخت را کاهش و از تسهیلات قانونی آن استفاده کنیم. 

 توجه به توسعه فناوری های نوین در تفاهم با وزارت نفت

زاکانی با اشاره به توجه به توسعه فناوری های نوین در تفاهم با وزارت نفت گفت: بنا شد با توسعه شرکت های دانش بنیان که ناظر به مدیریت انرژی در تهران فعالیت می کنند دست به دست هم دهیم این موضوع را به صورت فناورانه پیگیری کنیم و هم به وزارت نفت و هم به شهرداری کمک شود امکانات، تسهیلات و حرکت در مسیر دانش و اشتغال پایدار را به ارمغان بیاورند. 

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید با توسعه زیرساخت های شهری و کاهش مصرف سوخت از تسهیلات استفاده کنیم، عنوان کرد: یکی از این موارد اصلاح معابر بود که ما به ازای اصلاح آن، موجب کاهش سفرهاو مصرف سوخت می‌شود؛ بر همین اساس اصلاح ۹۸ تقاطع که ۷۰۰ کیلومتر راه مردم را کوتاه می‌کند در برنامه قرار دارد و ما به ازای آن از موارد و تسهیلات این کار استفاده می‌کنیم.

تفاهم نامه ای با وزارت نیرو در دو سطح در دستور کار است

وی ادامه داد: تفاهم نامه ای با وزارت نیرو در دو سطح در دستور کار است؛ یکی ناظر به انرژی و برق از جمله پست های برق که نیاز به بازبینی دارند و فرصت جدیدی را برای تهران خلق می کند و دیگری ناظر به مصرف انرژی با بازبینی در روشنایی معابر که چند هزار روشنایی ظرف دو سال تغییر می کند تا ۲۰۰ مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم.  

زاکانی با اشاره به اینکه ما به ازای بهره مندی شهر از یک روشنایی مناسب از طرفی به واسطه صرفه جویی منابع لازم نیز فراهم می شود، اضافه کرد: همچنین با مصرف درست برق در ساختمان‌ها بالغ بر ۲۶۰ مگاوات برق قابل صرفه جویی است. بنا شد شروع این کار را از طریق ساختمان‌های شهرداری و ساختمان های مرتبط با آن داشته‌ باشیم؛ بخش دیگر در این سرفصل ایستگاه های تغذیه و بهره مندی ماشین ها و موتور سیکلت ها برای مجموعه های برقی بود که قرار شد وزارت نیرو مواردی را فراهم کند و وزارت نفت نیز توسعه ایستگاه های شارژ را مورد توجه قرار دهد. 

شهردار تهران بیان کرد: در تفاهم با وزارت نیرو سرفصل بعدی ناظر به جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب شهر تهران است؛ منطقه ۲۲ از نظر وضعیت فاضلاب یک عقب افتادگی جدی دارد، بر همین اساس بنا شد ۴ نقطه مدنظر برای ایستگاه های تصفیه در اختیار وزارت نیرو قرار داده شود که اولین مجموعه را تحویل دادیم تا بعد از ۲ سال تصفیه خانه ها در این ۴ نقطه شکل بگیرد. مجموعه میزان آب مصرفی برای فضاهای سبز شهری موضوع دیگر در این تفاهم بود که با افق ۲۱۰ میلیون لیتر در روز، در حال حاضر بخشی از آبیاری از طریق بازچرخانی آب انجام و قرار شد در سال‌های آتی کل آب فضاهای سبز را از پساب آب‌های فاضلاب داشته باشیم.

 انتقال پادگان ها به خارج از شهر نیازمند مراوده و تعامل است

زاکانی با بیان اینکه تفاهم نامه بعدی با نیروهای مسلح امضا شد، گفت: بخش عمده ای از زمین‌هایی که از دوران قبل در شهرها بوده متعلق به نیروهای مسلح است و قانون انتقال پادگان ها به خارج از شهر نیازمند مراوده و تعامل است و در این راستا پیرامون پادگان هایی مانند ۰۶، جی، دوشان تپه و کوهک نیازمند تفاهم هستیم.

وی بیان داشت: بنابراین بنا شد در قالب یک تفاهم و چارچوب مشخص این موضوع را پی بگیریم و در کنار آن ساخت و سازهایی که این‌ نهاد انجام می دهد نیز با شهرداری دنبال و مورد تفاهم قرار بگیرد و نهایتا تفاهم نامه کلی با ستاد کل نیروهای مسلح امضا شد تا گره از مشکلات شهر باز کنیم.

در بافت های فرسوده ۴ هزار واحد کلنگ زنی شد

شهردار تهران افزود: با بنیاد مسکن تفاهم کردیم که ۱۰ هزار واحد مسکونی را بسازد، در بافت های فرسوده ۴ هزار واحد کلنگ زنی شد و ۶ هزار واحد نیز خرداد ماه کلنگ زنی می شود، همچنین سطح اول تفاهم با بنیاد مستضعفان ناظر به املاکی است که مورد تعارض و نظر طرفین است و باید مسائل و معضلاتی که از قبل باقی مانده را حل و فصل کنیم و سطح دوم تفاهم ناظر به بهره مندی از ظرفیت‌ها برای ساخت و ساز و توسعه شهر تهران است. 

تفاهم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

وی ادامه داد: تفاهم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را نیز در دستور کار داریم تا از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم، بنابراین سطح اول ناظر به ایجاد قرارگاه ها و سطح دوم کار مشارکتی مربوط به تفاهم نامه ها است و در صورت اجرایی شدن آنها گره های بزرگی از تهران باز خواهد شد.

زاکانی تصریح کرد: سطح سوم مدیریت مشارکتی نیز ناظر به همکاری و مشارکت مجموعه های مردمی است که تحت عنوان مشارکت با مجموعه فعالین در شهر کار جدی را دنبال می کنیم تا با ایجاد یک خدمت شایسته زمینه مشارکت مردم برای تحول در تهران را فراهم کنیم.

 تهران از بُعد بهداشتی شهر فقیری است/ تفاهم نامه شهرداری با وزارت بهداشت 

وی همچنین به تفاهم نامه با وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد و بیان داشت: تهران از بُعد بهداشتی شهر فقیری است. میزان خدمات بهداشتی که به شهروندان ارائه می شود قابل پذیرش نیست لذا قرارگاه سلامت شکل گرفت و مقرر شد کار مشترکی انجام شود تا بُعد بهداشتی در تهران تقویت شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: این امکان را داریم که با دستگاه های دیگر وارد مذاکره شویم و با اشتراک گذاری ظرفیت ها این تفاهم نامه ها را منعقد کنیم.

وی درباره برگزاری جلسه‌ای با سازمان اوقاف کشور گفت: این جلسه درباره مجموعه‌های وقفی شهر تهران بود که در آستانه امضای یک تفاهم‌نامه بسیار کارگشا برای شهر تهران است. همه دستگاه‌ها مسوولانه به میدان آمده‌اند تا رفاه، آسایش و پیشرفت شهر تهران توسعه یابد.

تلاش برای برقی‌سازی اتوبوس‌ها

زاکانی  همچنین در ادامه گفت: تفاهم‌نامه‌ای به منظور ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقلی با شرکت مپنا در حوزه برقی سازی اتوبوس‌ها و ... داریم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. امید است که شرایطی ایجاد شود تا با تجمیع ظرفیت سایر دستگاه‌ها، از برهم انباشتگی مشکلات و سردرگمی شهر تهران، کاسته شود.

بیش از 50 درصد تاکسی‌های تهران فرسوده است

وی همچنین درباره مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی گفت: در این حوزه سیستم خدمات رسانی عمومی فرسوده است، سالیان سال است که اتوبوس جدیدی به شهر اضافه نشده که نیاز جامعه را تامین کند، ۶ هزار ون داریم که ۹۸ درصد آن فرسوده است. ۷۲ هزار تاکسی داریم که بالای ۵۰ درصد فرسوده هستند.

 خرید ۸۰۰ میلیارد اقلام برای مترو را تصویب کردیم 

شهردار تهران یادآور شد: در بخش مترو هم بارها اعلام کرده ام، متاسفانه پس از دوره مدیریت  قبلی به انبار اقلام مراجعه شد و عدد صفر جایگزین شده بود؛ تلاش کردیم این نکات نادرست با کم مسئولیتی رقم زده نشود و به جامعه منتقل نشود و بنا نداریم وارد این موضوعات شویم، اما در این خصوص خرید ۸۰۰ میلیارد اقلام را تصویب کردیم که بانک شهر در این خصوص مکلف شده و سرفصل های آن هم فراهم شده، اما زمان بر است و حداقل دو ماه زمان نیاز دارد.  

به دنبال رفع چالش‌های زیرساختی شرکت شهر سالم 

وی با اشاره به تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره شهر سالم اظهار کرد: شهر سالم از برخی موضوعات رنج می برد که از جمله آن ها میزان تعرفه برای افراد در داخل شهر سالم است، این میزان هزینه، کفاف متخصصان را نمی کند و در این زمینه مذاکراتی کرده ایم؛ این موضوعات چالش جدی برای شهر سالم است، از این رو از طریق زیست عمومی موضوع را پیگیری می کنیم که این موضوع حل شود.

شهردار تهران بیان داشت: اینکه برخی اعضای شورای شهر درباره بیمارستان گلایه داشتند باید عرض شود که این موضوع باید بررسی شود، زیرا در این زمینه دو نگاه وجود دارد، یکی اینکه زیر بار توسعه کار و خدمت برویم و دیگری اینکه خرید خدمت کنیم، پیشنهاد درست این است که خرید خدمت کنیم، زیرا دیگر تبعات قبول مسئولیت و حجم کار را نخواهد داشت.

برگزاری جلسات با دانشگاه‌ها به منظور احداث بیمارستان در منطقه ۱۹

وی افزود: درباره تذکری که درخصوص فقدان بیمارستان در منطقه ۱۹ داده شده باید عرض کنم که در این زمینه با دانشگاه ها وارد مذاکره و اعلام کرده ایم که می توانیم خدمت ارائه کنیم، زیرا خدمت ارائه کردن به دانشگاه برای بالا بردن خدمات، امر خوبی است؛ جلسات متعددی با دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران برگزار کردیم که چگونه می توانیم خدمت و ظرفیت آن ها را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول