اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

فرمانده سپاهی که دنبال حل معمای واقعه طبس بود، اما شهید شد

خبر رسید که آمریکایی‌ها در صحرای طبس زمین‌گیر شده‌اند، سریع خودش را به محل حادثه رساند. در حین بازرسی از محل متوجه اسناد طبقه‌بندی‌‌ای شد که این اسناد، ماهیت آمریکایی بسیاری از افراد را برملا می‌ساخت. اما اتفاقی دیگر رخ داد.

فرمانده سپاهی که دنبال حل معمای واقعه طبس بود، اما شهید شد

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: تنها ۱۵ ماه از انقلاب اسلامی گذشته بود که جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا قول آزادی گروگان‌ها را داده بود تا به این وسیله کار جمهوری اسلامی ایران را تمام کند. اما تمام نقشه آمریکایی‌ها با همه برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صحرای طبس شکست خورد.

در آن زمان، شهر طبس زلزله آمده بود و هنوز شهر به روال عادی برنگشته بود. سپاه هم در این شهر تازه تأسیس شده بود و نیروهای کمیته، سپاه پاسداران و ژاندامری در یکجا مستقر بودند و هنوز نوپا بودند. پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ اولین خبرها به پاسگاه ژاندارمری رباط خان، روستایی در ۴۲ کیلومتری منطقه واقعه رسید؛ با این مضمون که: قاچاقچی‌ها جاده کویری یزد طبس را بسته‌اند! اما مگر قاچاقچی با پنج فروند هلی‌کوپتر غول پیکر می‌آید!


نمایی از عملیات پنجه عقاب

ابتدا حدود پنج نفر از برادران کمیته وقت از طبس حوالی ظهر به منطقه مورد اشاره رسیدند و در آنجا پنج فروند هلی‌کوپتر غول پیکر آمریکایی بدون هیچ آرم و نشان را مشاهده کردند که ضمن برخورد با یک هواپیمای C۱۳۰ نظامی تانکر سوخت آتش گرفته بود.


صحرای طبس در پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹

هنوز حدود یک ربع از حضور آن پنج نفر از افراد کمیته نگذشته بود که دو فروند فانتوم از جنوب منطقه شروع به رگبار اطراف بالگردها کردند تا کسی نزدیک آن بالگردها نشود. در بازدید میدانی، یکی از آن افراد متوجه برخی اسناد طبقه‌بندی به زبان انگلیسی و فارسی در اطراف هلی‌کوپتر شد. در این فاصله، از سپاه یزد یک دستگاه استیشن همراه با پنج نفر سرنشین به فرماندهی سردار شهید محمد منتظر قائم به محل واقعه رسیدند. شهید منتظرقائم حکم مأموریتش را به برادران کمیته طبس نشان داد و آنگاه به داخل هلی‌کوپتر پر اسناد رفت. ابتدا دستور داد نیروها از هلی‌کوپتر فاصله بگیرند تا حادثه‌ای متوجه آن‌ها نشود. 


طوفان شن و قدرت الهی

سپس فرمانده سپاه یزد همراه با یک نفر وارد هلی‌کوپتر شد تا بررسی کند قضیه این اسناد چیست تا معمای واقعه طبس را حل کند. چرا این اسناد بدون هیچ آرم و نشانی استتار شده‌ بودند؟ در همان فرصت کوتاه چشمش به برگه‌ای افتاد که روی آن نوشته شده بود که وقتی وارد استان سمنان شدید به فلان آقا مراجعه کنید که رابط اصلی است. حتی سرشاخه‌ها را هم مشخص کرده بودند. در این حین که سردار مشغول بازدید میدانی بود،‌ یکی از نیروهای یزد اعلام کرد که از سمت شمال منطقه در سطح بسیار پایین و حدود ۱۰۰ متری زمین ۲ فروند بمب افکن اف ۴ در حال نزدیک شدن هستند.


حضور رهبر انقلاب به همراه شهید چمران در محل حادثه طبس

سریع شهید منتظر قائم از پله‌های هلی‌کوپتر پایین آمد. اما بمب‌افکن‌ها همان هلی‌کوپتر را مورد هدف قرار دادند و در پی آن انفجار عظیمی رخ داد که منجر به شهادت فرمانده سپاه یزد شد. یقیناً اگر آن اسناد از بین نمی‌رفت دست خیلی افراد و ماهیت اصلی آن‌ها افشا می‌شد. 


تصویر محمد منتظر قائم در زندان ساواک

به هر حال اقدام کاملاً برخلاف اصول نظامی در بمباران هلی‌کوپترهایی که چندین میلیون دلار ارزش داشت به همراه آن اسناد طبقه‌بندی شده، به دستور بنی‌صدر رئیس جمهور وقت، شائبه همکاری او به آمریکا و خیانتش‌ را بیش‌ از بیش تقویت کرد و با فرارش از ایران، این شائبه رنگ واقعیت به خود گرفت.

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

شهید محمد منتظر قائم در سال ۱۳۲۷ در شهر فردوس در شمال خراسان جنوبی به دنیا آمد. پس از پایان سوم دبستان به یزد نزد اقوام پدری خود رفت و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت. همزمان با قیام ۱۵ خرداد همراه با پدرش، در صف مبارزه با طاغوت درآمد. پدر محمد در غیاب آیت الله صدوقی در مسجد به نماز می‌ایستاد و دیگران به او اقامه می‌کردند. او بعد از پایان دبیرستان به خدمت سربازی رفت و پس از پایان خدمت در شرکت برق توانیر تهران مشغول به کار شد. در سال ۱۳۵۱ به علت فعالیت‌های انقلابی‌اش از سوی ساواک دستگیر شد و پانزده ماه تحت شدیدترین شکنجه‌های ساواک قرار گرفت.


شهید محمد منتظر قائم، فرمانده سپاه یزد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دستور تشکیل سپاه پاسداران به فرمان امام خمینی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸، به‌ عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد انتخاب و مسؤول بنیان‌گذاری و تشکیل سپاه یزد شد. سرانجام این سردار رشید اسلام در ششم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ و در یک سالگی تشکیل سپاه در جریان بمباران بالگردها و هواپیماهای به جا مانده‌ آمریکایی از عملیات موسوم به پنجه عقاب در صحرای طبس به شهادت رسید. پیکر پاکش در آرامستان خلدبرین شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول