اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

دروغ پراکنی سریال مصری علیه حاج قاسم سلیمانی + فیلم

سریال مصری «انتخاب» در سومین فصل خود، روایتی دروغین از حضور حاج قاسم سلیمانی در مصر را نمایش می‌دهد.


گریم ژنرال سیسی با بازی «یاسر جلال» در سریال «انتخاب ۳»

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: طی سال‌های اخیر، مصری‌ها در کنار شوق و اشتیاقی که برای آمدن ماه رمضان و عید بزرگ فطر دارند، برای تماشای سریال‌های تلویزیونی ویژه این ماه هم انتظار می‌کشند و این موضوع به یکی از آداب و سنت‌های رمضانی تبدیل شده است. در این ماه، سریال‌های مختلف در گونه‌های کمدی، درام و امنیتی در مصر روی آنتن رفته است. 

«انتخاب» با نام اصلی «اختیار» مهم‌ترین سریال سیاسی امنیتی سه سال اخیر مصر است که رویکردی ضدتکفیری دارد. فصل اول این سریال، پربیننده‌ترین سریال سال ۱۳۹۹ مصر شد و پیتر میمی کارگردان ۳۵ ساله مصری آن را مقابل دوربین برده است.

داستان فصل اول سریال «انتخاب» پیرامون زندگی‌ دو افسر ارتش مصر (احمد صابر منسی و هشام عشماوی) است که یکی از آنها به نام «عشماوی» تصمیم می‌گیرد به گروه‌های جهادی (تروریستی) بپیوندد اما دیگری به نام «منسی» تصمیم می‌گیرد تا آخر عمر به مردم کشورش خدمت کند و در عضویت ارتش مصر باقی بماند. او که فرمانده گردان ۱۰۳ بود، سرانجام در سال ۲۰۱۷ حین درگیری با تروریست‌ها در شهر رفح در مرز مصر و غزه به شهادت رسید. فصل دوم سریال با عنوان «انتخاب؛ مردان سایه» درباره شهدای نیروی نظامی مصر در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ است.

سریال «انتخاب‌» از همان فصل اول، نسبت به جمهوری اسلامی ایران موضع داشته و چنین القا کرده است که جنبش‌های نوسلفی و گروه‌های جهادی (تروریستی)، انقلاب اسلامی ایران را الگوی خود می‌دانند! 

* مواضع ضدایرانی سریال «انتخاب‌»

حالا در فصل سوم سریال که «انتخاب؛ تصمیم»‌ نام دارد، باز هم پای ایران به میان کشیده شده است.

قسمت هشتم سریال «انتخاب ۳» یک فیلم واقعی از ضبط محرمانه جلسه‌ای در سال ۲۰۱۲ را پخش کرد که «عبدالفتاح السیسی» (رئیس جمهور فعلی مصر) زمانی که مدیر واحد اطلاعات نظامی در ارتش مصر بود، «فیلدمارشال حسین طنطاوی» رئیس شورای عالی نظامی مصر و «محمد مرسی» نامزد اخوان‌المسلمین برای ریاست جمهوری در آن حضور دارند و او در صورت رأی‌نیاوردن اخوانی‌ها در انتخابات، تهدید به اغتشاش می‌کند.

 


گریم خالد الصاوی در نقش «خیرت الشاطر» در سریال «انتخاب ۳»

 

در قسمت دیگری از سریال، محمد مرسی به رابطه عصام سلطان، معاون حزب «الوسط» با ایران اشاره می‌کند. مرسی در گفت‌وگو با خیرت الشاطر، نایب‌رئیس اخوان‌المسلمین وقتی پرسیده می‌شود سلطان از کجا پول گرفته؟ می‌گوید: وقتی به ایران سفر کرد، پول گرفت و بعد رسیدی را به من داد که حتی در یکی از دفاتر، پول را تبدیل کرده است. «الشاطر» هم از ورود اعضای القاعده به مصر به منظور انجام عملیات خشونت‌آمیز صحبت می‌کند.

* جنجال‌های «انتخاب» در مصر

 پخش این سخنان در سریال «انتخاب ۳» با جنجال‌هایی در مصر همراه بوده است.

خالد الزعفرانی، پژوهشگر در گفت‌وگو با شرق الاوسط درباره رابطه اخوان با حزب الوسط مدعی شده است: اخوان المسلمین به دلیل آگاهی از روابط این حزب با غرب از حزب الوسط کمک می‌گرفتند. بنابراین اخوان از حزب الوسط برای زیباسازی چهره خود در خارج از کشور استفاده می‌کرد.

سامح فایز، کارشناس مسائل سیاسی هم به العربیه گفته است: این ویدئو خطرناک‌ترین اعتراف اخوانی‌ها به مسئولیتشان در هرج و مرج‌های پس از تظاهرات ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ است. در این ویدئو به صراحت درباره طرحی صحبت می‌‌شود که در صورت پیروز نشدن اخوانی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری مصر، این جنبش اجرا خواهد کرد.

هشام النجار، کارشناس جنبش‌های اسلام سیاسی هم در گفت‌وگو با العین مدعی شده است: در ویدئوی مذکور، الشاطر تلاش می‌کند نشان دهد خشونتی که رخ خواهد داد، توسط دیگر جنبش‌های جهادی انجام خواهد شد. اما در واقع این جناح‌ها از نظر ایدئولوژیک و سازمانی با اخوان‌المسلمین پیوند نزدیکی دارند.

 

سکانس حضور سردار سلیمانی در مصر و دیدار با نفر دوم اخوان‌المسلمین

 

* دروغ پراکنی علیه حاج قاسم سلیمانی

اما سریال انتخاب پا را فراتر گذاشته و حاج قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در مصر و در دیدار با «خیرت الشاطر» نفر دوم اخوان‌المسلمین تصویر کرده است.

در این سریال چنین نمایش داده می‌شود که در سال ۲۰۱۳، سردار سلیمانی طی سفر به مصر، پیشنهاد تأسیس گروهی شبه‌نظامی مانند سپاه پاسداران را به اخوان‌المسلیمن ارائه کرد، چرا که اخوانی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که رویارویی با ارتش و پلیس اجتناب‌ناپذیر است. البته او متوجه می‌شود اطلاعات سفرش لو رفته و تحت نظر سرویس‌های امنیتی مصر است، به همین دلیل مصر را بدون دستاورد مشخصی ترک می‌کند.

 


گریم بازیگر نقش سردار سلیمانی در سریال «انتخاب ۳»‌ که هیچ شباهتی به سردار ندارد

 

در داستان‌پردازی عجیب مصری‌ها همین بس که سفر شخصیت شناخته‌شده‌ای همچون سردار سلیمانی ـ ولو با گذرنامه و هویت جعلی ـ چرا باید رأساً در کشور هدف با رهبران اخوان دیدار کند؟ چرا نباید فرد ثالث یا کشور ثالثی را برای این منظور انتخاب کند که امکان تحقق هدف بیشتر باشد؟!

 

عجیب‌تر اینکه او در این سریال به زبان انگلیسی با نفر دوم اخوان‌المسلمین صحبت می‌کند، این در حالی است که شهید سلیمانی به زبان عربی تسلط داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول