اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

تاکید مجدد علی‌اف بر تداوم مذاکرات صلح با ارمنستان

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان از تداوم مذاکره با ارمنستان بر اساس نشست بروکسل خبر داد.

تاکید مجدد علی‌اف بر تداوم مذاکرات صلح با ارمنستان

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان روز یکشنبه بار دیگر بر پیگیری روند مذاکره با ارمنستان بر اساس نشست بروکسل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌وگوی تلفنی با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا گفت: «بر اساس نتایج نشست بروکسل، طرف آذربایجانی با ترکیب کمیسیون ملی تحدید و تعیین مرزهیئتی را برای پیش نویس توافقنامه صلح بین دو کشور تعیین کرده و آماده مذاکره با ارمنستان است.»

الهام علی اف بر اهمیت در نظر گرفتن اصول پنج گانه ارائه شده توسط جمهوری آذربایجان برای مذاکرات در مورد توافقنامه صلح تاکید کرد.

هفدهم فروردین بود که نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان  پس از حدود پنج ساعت گفت‌وگو در بروکسل به میزبانی «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا، به توافق رسیدند کار بر روی معاهده صلح را آغاز کنند.

سران ایروان و باکو آنها همچنین توافق کردند کمیسیون مشترک مرزی را برای «تعیین مرزهای دوجانبه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان» و «تضمین وضعیت امنیتی پایدار در امتداد و در مجاورت خط مرزی» تشکیل دهند.

این در حالی است که  برخی شهروندان ارمنستان با مذاکره با باکو مخالفند.  در بیانیه‌ای که اخیرا توسط دو ائتلاف بزرگ اپوزیسیون ارمنستان به رهبری «روبرت کوچاریان» و«سرژ سرکیسیان» روسای جمهور سابق ارمنستان صادر شد،هزاران شهروند ارمنستان به دیدار نخست وزیر این کشور با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اعتراض کردند.

 در این تظاهرات  چند هزار نفر به «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در مورد موافقت با بازگرداندن کنترل جمهوری آذربایجان بر قره باغ کوهستانی هشدار دادند. در این بیانیه آمده است:«ما شرکت کنندگان   در این تجمع که برای دفاع از ارمنستان و آرتساخ (قره باغ کوهستانی) شکل گرفته‌ است، بدون توجه به اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی، برنامه تحمیلی آذربایجان و ترکیه را قاطعانه رد می‌کنیم.»

جمهوری آذربایجان برای ایجاد پیش‌شرط‌های صلح، باید اسرای ارمنی، گروگان‌ها، سایر زندانیان محکوم به حبس را بازگرداند، نیروهای خود را هم از سرزمین‌های مستقل ارمنستان خارج کند.

شرکت کنندگان در این تجمع مردمی اعلام کردند که حق  تضمین امنیت و تعیین سرنوشت مردم آرتساخ در این مذاکرات مورد توجه قرار گرفته  و محاصره این منطقه خاتمه یابد.   معترضان  همچنین عدم اعطای کریدورهایی که به ضرر حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان تمام می‌شود را خواستار شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول