اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: گفت‌وگوهای ایران و عربستان جدی و رو به جلو بود/ وین، معطل پاسخ‌های آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت گفت‌وگوهای روز پنجشنبه در بغداد بین ایران و عربستان جدی، مثبت و رو به جلو بوده و درباره دور بعدی گفت‌وگوها توافق حاصل شده، ولی تاریخ آن هنوز قطعی نشده است.

خطیب‌زاده: گفت‌وگوهای ایران و عربستان جدی و رو به جلو بود/ وین، معطل پاسخ‌های آمریکا

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا پیشاپیش روز قدس را گرامی داشت و بر مسؤولیت کشورهای اسلامی در قبال آرمان فلسطین تأکید کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: امیدوارم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس با حضور تمامی ملت بزرگ ایران و ملل آزاده و ملت‌های مسلمان در کشورهای اسلامی همچون هر سال و باشکوه‌تر از هر سال برگزار شود.

خطیب‌زاده به سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس نیز اشاره کرد.

* موضوع جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته

وی درباره تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه بیان کرد: آن‌چه ما امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم موضوع جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است و این رژیم سعی می‌کند این موضوع را به موضوع ثانوی تبدیل کند. افکار عمومی جهان اسلام به رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودش می‌داند. موضوع مقوم سازمان همکاری اسلامی و همه کشورهای آزاده‌ای است که در مقابل نژادپرستی ایستاده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: متاسفانه سنتی برای این رژیم غاصب شده که هرگاه روابط خود را با برخی از سران و حاکمان کشورهایی که اشتباه محاسباتی دارند آشکارسازی می‌کند به خشونت و جنایت آشکارتری دست می‌زند و این رژیم را جری‌تر می‌کند. ایران بنابر نقش در سازمان همکاری اسلامی و نقش در جبهه مستضعفان عالم همواره تلاش می‌کند دیدگاه‌های جهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین نزدیک‌تر باشد و این موضوع در دستورکار باقی بماند.

وی افزود: خوشبختم اعلام کنم همه ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد که این موضوع،کماکان موضوع اول جهان اسلام است و به رغم همه خیانت‌ها امیدواریم وعده الهی هر چه زودتر محقق شود.

* مرزداران ما مسؤولیت دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند 

خطیب‌زاده درباره اخبار منتشر شده در خصوص تنش بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون اظهار داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده تا به امروز با خویشتنداری برخورد کرده است. البته این موضوع و تکرار آن جای نگرانی دارد. مرزداران غیور ما مسؤولیت و وظیفه دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و در عین حال آمادگی داشتیم و داریم تعلیمات لازم را به مرزبانان افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و.. بدهیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تکرار این موضوعات جای نگرانی بسیار جدی دارد. این را از طرق مختلف به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم و امیدواریم این خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

* دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان رو به جلو و مثبت بود

خطیب‌زاده درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان هم خاطرنشان کرد: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته در بغداد برگزار و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب‌هایی که از قبل پیش بینی شده بود در این گفت‌وگوها مورد بررسی قرار گرفت. گفت‌وگوها جدی بود و اگر گفت‌وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه‌های مختلف مورد گفت‌وگو در چارچوب این مذاکرات باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان هم یادآور شد: هنوز در آن نقطه قرار نداریم.

* هنوز تصمیمی درباره زمان و مکان دیدار باقری و مورا گرفته نشده

وی درباره مذاکرات وین و گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان و بورل هم خاطرنشان کرد: در مذاکرات آن‌چه مربوط به ایران، اتحادیه اروپا و روسیه و چین هست تمام شده و به همین خاطر مذاکره کننده (مورا) آنچه بین ایران و آمریکا باقیمانده را از طریق خودش پیش می‌برد. البته بورل و امیرعبداللهیان بر این باور بودند که طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هر چه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود. هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار (باقری و مورا) در کجا و در چه سطحی انجام شود، گرفته نشده است. آنچه مهم است این است که این گفت‌وگوها بعد از تنفس اخیر از طریق هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

* مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره ادعای بغداد الیوم مبنی بر این‌که یک هیأت ایرانی به سرپرستی دانایی فر سفیر اسبق ایران در عراق به بغداد و گفت‌وگو با عراقی‌ها و همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعزام هیأتی از ایران به اقلیم کردستان عراق بیان کرد: گفت‌وگوهای ما با دوستانمان در عراق در سطوح مختلف رسمی و غیررسمی ادامه داشته و دارد. البته در خصوص نوع خبری که اشاره کردید اظهارنظر نمی‌کنم  چون مجاری رسمی و سفر فؤاد حسین و گفت‌وگوها توسط سفارتخانه‌ها و مجاری رسمی انجام می‌شود.

وی همچنین بیان کرد که مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای موضوعی است که ما با دوستان‌مان در عراق همواره پیگیری کردیم.

* استقرار یک دیپلمات جدید در سفارت افغانستان در تهران

به گزارش فارس، خطیب‌زاده همچنین درباره اعزام یک دیپلمات از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: رفت و آمد دیپلمات ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشورها صورت می‌گیرد. موضوعی است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست. ربطی به شناسایی و موضوعات دیگری ندارد. سفارتخانه افغانستان در تهران با آمار چند ده هزار مراجعه کننده در ماه روبرو است و براساس اعلام سفارتخانه افغانستان حتی به صد هزار نیز اشاره کردند و این یعنی تعداد زیادی کارمند در بخش کنسولی نیاز دارد و باید مساعدت کنیم کارهای این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان نخوابد.

* نزدیک به ۴۰ هزار نفر به حج اعزام می‌شوند

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و عربستان و اظهارات اخیرش مبنی بر این‌که مطالبی را به صورت کتبی به عربستان داده‌ایم و منتظر پاسخ عربستان هستیم و این‌که آیا عربستان به این مطالب پاسخ داده است، هم خاطرنشان کرد: ما در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با هیأت اعزامی عربستان گفت‌وگوهایی انجام دادیم. ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود، سال گذشته به خاطر کرونا داخلی برگزار می‌شد و گفت‌وگوها حاکی از این است که شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر اعزام خواهند شد و جزییات را از سازمان حج بپرسید و موضوعات دیگری در دستورکار بوده که در حال انجام است.

* حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر سفرا گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین‌ها مشخص شدند و پروسه‌های اداری در حال طی شدن است.

* حق آبه هیرمند

وی در پاسخ به سؤالی درباره حق آبه هیرمند خاطرنشان کرد: حق‌ آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در منطقه تلاش می‌کند تمامی موضوعات و نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین و گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک حل کند و با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نیز این موضوع بارها طرح شده است. کمیساران عالی آب با هم دیدارهایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. امیدواریم در ادامه مسیری که می‌بینیم به یک اقدام قطعی سازنده بینجامد.

* انتظار داریم به اسم آزادی به مقدسات مسلمانان توهین صورت نگیرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره هتک حرمت قرآن کریم در هفته‌های اخیر و اقدامات وزارت خارجه در این راستا نیز بیان کرد: اقداماتی که در برخی از کشورهای اسکاندیناوی مشاهده شد، منزجر کننده بوده است. وزارت خارجه بنا بر وظیفه ذاتی موضوع را از طریق دولت‌های میزبان و وزارت خارجه‌های همتای خود پیگیری کرده است. البته موضوع صرفا بیانیه نیست و موضوع گنجاندن این موضوعات در دستورکار گفت‌وگوهاست. هم وزارت خارجه‌های سوئد و مقاماتی که با آنها صحبت شده اعلام برائت کرده‌اند، ولی ما انتظار داریم به اسم آزادی، آزادی قربانی نشود و به مقدسات مسلمانان توهین صورت نگیرد. 

* کسی از این شوخی‌ها با ایران نمی‌تواند انجام دهد

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات مسعود بارزانی از لزوم تبدیل اقلیم کردستان به کنفدرالی و ... و اظهارات یکی از فرماندهان ارتش ترکیه از احتمال ورود به خاک ایران برای مبارزه با گروه‌های تروریستی بیان کرد: مرزداران غیور ما کار خود را به دقت انجام می‌دهند و کسی از این شوخی‌ها نمی‌تواند با ایران انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران وظایف کشورها را یادآوری کرده و خودش هم مسئولانه در این حوزه عمل کرده است. درباره مسائل داخلی عراق باید در داخل این کشور تصمیم گیری شود، ولی کشورهای منطقه یک بار با صدای رسا صحبت کردند و ضمن اینکه تلاش می‌کنند عراق باثبات باشد ولی عراق باید تلاش کند عراق به شمول اقلیم طرف سازنده‌ای در تحولات منطقه‌ای باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره درگیری‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی و استانداردهای دوگانه در برخورد با این اتفاقات و جنگ اوکراین اظهار داشت: متاسفانه ما نه تنها در این موضوعات بلکه در موضوعات مهم بین‌المللی شاهد دوگانه سازی‌ها و کمپ خودی و غیرخودی و شاهد موضوعاتی هستیم که کشورهایی که شبکه قدرت و رسانه در دست‌ آنهاست، موضوعات مهم آنهاست و موضوعاتی که به دست فراموشی سپرده می شود. ما نباید اجازه دهیم کسی برای ما اولویت‌هایمان را تعریف کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: اولویت ما در جهان اسلام، فلسطین و پایان اشغالگری است. همانطور که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی با همکاری‌های بین‌المللی و از طریق مجاری بین‌المللی و صدای واحد بین‌المللی به سرنوشتی دچار شد که مجبور شد از آپارتاید فاصله بگیرد؛ رژیم آپارتاید صهیونیستی باید رفراندوم را با صدای همه مردم اصیل و ساکنان اصلی فلسطین بپذیرد و تا آن روز زمان زیادی باقی نمانده است.

* مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به وضعیت همه اقوام

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره انفجارهای زنجیره‌ای در افغانستان که هزاره‌ها و شیعیان را هدف قرار داده‌اند و اینکه به نظر می‌آید طالبان از تامین امنیت در افغانستان ناتوان است و این‌که ایران در مبارزه با داعش در عراق و سوریه پیشرو بود و آیا بنا داریم در مبارزه با داعش در افغانستان نیز اقدامی صورت دهیم، نیز بیان کرد: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه‌های قومی و مذهبی برای جمهوری اسلامی ایران از روز اول مهم بوده است . مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به تمامی اقوام و قومیت‌ها و گروه‌ها یادآوری شده است.

وی تصریح کرد: ما در افغانستان اقلیتی نداریم، اقوام مختلفی داریم که همه به صورت مشترک در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. پشتون‌ها هم به تعبیری اقلیت هستند؛ هزاره‌ها و تاجیک‌ها هم به تعبیری همه اکثریت هستند. یادآوری کنم مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را نسبت به وضعیت همه اقوام در افغانستان.

خطیب‌زاده ادامه داد: متاسفم اعلام کنم که این هیأت هنوز نتوانسته امنیت لازم را در برخی مناطق برقرار کند. این اقدامات تروریستی به شدت محکوم می‌شود. ما آمادگی داریم تجربیات خودمان را در مبارزه با این گروه‌های تروریستی به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان منتقل کنیم تا ان‌شاءالله شاهد افغانستانی بهتر برای مردم افغانستان باشیم.

*  این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.ان.ان درباره غنی سازی در نطنز و این‌که آیا ایران از ۶۰ درصد به سمت ۹۰ درصد پیش می‌رود؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عضو معاهده ان.پی.تی است و رژیم عدم اشاعه‌ای را پذیرفته و مقررات پادمان را طابق النعل بالنعل رعایت کرده است و انتقال سانتریفیوژها از کرج به نطنز بعد از خرابکاری صورت گرفته، با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس تعهدات ما در چارچوب معاهده عدم اشاعه این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید نیازهای صلح آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود و بعد هم براساس آن برنامه ما انجام خواهد شد.

* حملات سایبری به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص حملات سایبری و حمله سایبری شب گذشته نیز خاطرنشان کرد: فقدان جدی در خصوص قوانین آمره بین‌المللی در حوزه سایبری را احساس می‌کنیم. ایران تلاش کرده در این حوزه‌ها برخی از قوانین و مقررات را به توافقات جهانشمول تبدیل کنیم که همه در آن قرار دارند و سازمان ملل در این زمینه اقداماتی را داشته است. بعضی روزها تا چند هزار حمله سایبری به تارنماها، پایگاه‌ها و موسسات و وزارتخانه‌های مختلف در ایران صورت می‌گیرد. البته واقعیت امر این است که ارزیابی آنها کار ساده‌ای نیست و آنها که ایران را بعضا متهم می‌کنند گمانه‌زنی‌هایی از سر خیال یا طراحی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: به صورت نزدیک این موضوع را با گروه اقدام سریعی که در ایران وجود دارد پیگیری و مقابله می‌کنیم. مرکز ملی فضای مجازی نیز این موضوع را همواره در دستورکار قرار داده و آنچه دیشب اتفاق افتاده چیزی جدا از این چندین هزار تا که طی روزهای اخیر بوده نیست.

* پروژه‌های مشترکی که بین ایران و جمهوری آذربایجان تعریف شده

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به باکو و همچنین برنامه سفر آیت‌الله رئیسی به جمهوری آذربایجان نیز اظهار داشت: پروژه‌های مشترک زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان طی چند ماه اخیر و به ویژه ۱۰ ماه اخیر تعریف شده و سفرها در سطوح مختلف انجام و دعوت در سطح روسای دو کشور به صورت متقابل انجام شده و ایران باید میزبان نشست مشترکی بین ایران و ترکیه و جمهوری آذربایجان باشد که در حال پیگیری است. سفرها به وزارت خارجه محدود نمی‌شود و وزرای مختلفی از دو کشور در حال سفر هستند و امیدواریم اجرایی شدن پروژه‌ها و نتیجه آن را برای هر دو کشور را هر چه زودتر شاهد باشیم.

* استقبال از تداوم آتش بس در یمن

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاقات اخیر در یمن و این‌که آیا این اتفاقات حاصل مذاکرات ایران و عربستان است؟ نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از تداوم آتش بس در یمن استقبال کرده و می‌کند و به عنوان یک طرف سازنده تلاش می‌کند این آتش بس در بستری ادامه یابد که به رفع محاصره بینجامد و همراه با رفع کامل محاصره باشد و گفت‌وگوهای یمنی را با مشارکت یمنی‌ها از داخل یمن پیگیری کرده است. بین ما و کشورهای منطقه و بین ما و سازمان‌های بین‌المللی و بین امیرعبداللهیان و آقای گوترش در دیدار در مونیخ این موضوع طرح شده است. تمرکزی که گوترش در این زمینه کرده باعث تقدیر است و نقش مهمی را در وضعیتی که الان در قرار داریم، ایفا کرده است.

* تحقق دیپلماسی قضایی

وی درباره تحقق دیپلماسی قضایی که سؤال خبرنگاری بود نیز بیان کرد: آقای غریب آبادی معاون بین‌الملل قوه قضاییه هفته گذشته با امیرعبداللهیان در وزارت خارجه گفت‌وگوهایی داشت و قرار شد در حوزه حقوق شهروندی و معاضدت‌های قضایی و موضوعات مرتبط با معاونت کنسولی وزارت خارجه همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشیم. در دوره اخیر روابط وزارت خارجه و قوه قضاییه به حدی رسیده که حمایت از موضوعات ایرانیان در خارج از کشور به حداکثر رسیده و قوه قضاییه نهایت همکاری را با ما در حوزه‌های معاضدت‌های قضایی، انتقال زندانیان و ... داشته است. قوه قضاییه در حوزه‌های مختلف راهگشایی و گره گشایی کرده است.

* آمادگی ایران برای موضوعات بشردوستانه

سخنگوی وزارت خارجه درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم گفت: دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد، یکی موضوعات بشردوستانه و انسانی است که جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته فارغ از مسیرهای دیگر که این موضوعات را حل و فصل کرده و جلو ببرد. موضوعی که باید از این جدا کرد رفتارهای کاملا سیاسی و سیاست زده آمریکاست که همه چیز را گروگان موضوعات خودش کرده است. این دفعه اول نیست که آمریکا انجام توافقات در موضوعات انسانی را گروگان مسیر دیگری در وین یا مسیرهای دیگر است.

وی افزود: اگر به جای این اظهارات و موضع گیری‌های تکراری، آمریکا و مقامات این کشور اراده کرده و این اراده را نشان دهند برای همیشه می‌توان این بحث را بست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور نیز بیان کرد: این‌که برخی کشورها موضوع تحریم‌های فراسرزمینی و یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را دستاویزی کرده‌اند که بدهی‌های خود را به ملت ایران ندهند، هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد. جمهوری اسلامی ایران هیچ تحریم بین‌المللی ندارد و پول‌هایی که وارد می‌شود چه از برخی کشورها که از آنها طلب داشتیم و چه پول‌هایی که از صادرات وارد ایران می‌شود نشان می‌دهد اگر طرفی نخواهد بهانه‌های بی‌جا بیاورد می‌تواند بدهی خود را به ملت ایران بپردازد.

* سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم تحویل نمی‌دهیم

وی درباره اظهارات مقامات ایران مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و حضور دیپلماتی از طالبان در محل سفارت افغانستان در تهران و این‌که آیا این به معنای هموار کردن راه برای پذیرش طالبان نیست نیز بیان کرد: ما سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم، تحویل نمی‌دهیم و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در این زمینه روشن است و این تصمیم جمهوری اسلامی ایران است و رسما اعلام شده است.

وی ادامه داد: آنچه امروز سؤال می‌کنید این است که آیا رفت و آمدهای دیپلمات‌های افغانستان به سفارتخانه‌هایشان از جمله سفارتخانه در ایران انجام می‌شود یا خیر؟ جواب من این است هیچ کنوانسیونی نداریم و هیچ مقرراتی ناظر بر این نیست که مانع رفت و آمد دیپلمات ها شود و یا اجازه ندهیم فعالیت سفارتخانه در ایران انجام شود. چند صد هزار افغانستانی در صف مطالبات کنسولی و احوال شخصیه خود هستند و بهتر از من می‌دانید که سفارت افغانستان طی چند هفته و چند ماه گذشته شاهد فشارهایی از این حوزه بوده است و این‌که ترمیم نیرو کنند، با حفظ وضعیت حقوقی فعلی سفارت کار کاملا عادی است و این با حفظ وضعیت حقوقی انجام می‌شود.

خطیب‌زاده یادآور شد: مسیر شناسایی مسیر دیگری است. شناسایی مسیری است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید با اقدام مسؤولانه به دست بیاورد.

* تاریخ سفر اردوغان هنوز قطعی و نهایی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران بیان کرد: تاریخ برای سفر اردوغان هنوز قطعی و نهایی نیست. مقدماتی دارد و جلساتی باید تنظیم شود که تاریخ نهایی سفر را اعلام کنیم.

* توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر توافق اولیه در خصوص  آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی خاطرنشان کرد: توافقی که آقای امیرعبداللهیان گفتند در تهران انجام شده و در یکی دو هفته گذشته ادامه پیگیری بندهای توافقات بوده است. اجازه دهید اگر جزییات بیشتری باشد بانک مرکزی اعلام کند.

* مخالف جنگ هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره طولانی شدن جنگ اوکراین و اظهارات سفیر اوکراین درباره عدم کمک ایران و موضع ایران در این زمینه نیز اظهار داشت: موضع ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است، ما مخالف جنگ هستیم. جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و معتقدیم جنگ از طریق مسیر دیپلماتیک و گفت‌وگو پایان بپذیرد. هم وزیر خارجه اوکراین و هم مقامات اوکراینی از روز اول از موضع ایران آگاهی داشتند و در عین حال این سیاست یک پایه دیگر هم دارد و یک سیاست جامعی است، هم رد جنگ و هم توجه جدی به ریشه‌های این جنگ که دهه‌هاست توسط ناتو با محوریت آمریکا علیه روسیه آغاز شده است، جنگ اطلاعاتی، جنگ اقتصادی و جنگ سیاسی و ابعاد مختلف این جنگ باید به این ریشه‌ها همزمان توجه شود.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: هیچ وقت ایران نمی‌تواند موافق جنگ باشد و به عنوان کشوری که سال‌ها هدف تحریم‌های یکجانبه بوده نمی‌تواند تحریم‌های یکجانبه کشورها را به رسمیت بشناسد. آمریکا جنگ ناعادلانه و غیرموجهی را بر علیه افغانستان انجام داد و ده‌ها هزار افغانستانی و مردم بیگناه و کودکان عراقی را قربانی کرد و وزیر دفاع آن کشور به دروغ مبنایی برای جنگ عراق درست کرد، ولی هیچ کس در دنیا نیامد این کشور را تحریم کند و این کشور نه تنها از گذشته درست نگرفت بلکه تعدی‌های خود را به کشورهای دیگر زیاد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: طبیعی است آمریکا نمی‌تواند پلیس، قاضی، هیأت ژوری و همه چیز دنیا باشد. آمریکا در دنیا متهم است و نمی‌تواند مبنا و سنجه تحولات بین‌المللی باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران مبنی بر دستگیری یکی از مسؤولان دولت سابق افغانستان و تلاش برای اعزام نیرو به اوکراین تصحری کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت اجازه نداده از خاکش علیه هیچ یک از کشورهای دیگر سوءاستفاده شود و در خصوص موضوعات دیگر نیز همین سیاست پیگیری شده است.

* مسیر صلح آمیز هسته‌ای خود را با قدرت و قوت و بدون توجه به هرگونه شانتاژ ادامه می‌دهیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای راهبردی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در واشنگتن با محوریت اقدامات هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: این‌که دولت آقای بایدن با رژیمی که از روز اول پنهان نکرده و همه تلاش خود را صورت داده که همه فرصت‌های دیپلماسی را از بین ببرد، در سطوح مختلف به روش سابق این گفت‌وگوها را با هدف اعلامی مذاکرات هسته‌ای انجام می‌دهد، باعث تعجب است و نشان می‌دهد که کاخ سفید تا چه حد دچار سردرگمی نسبت به برنامه‌هایی است که در وین در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار نیست که چنین گفت‌وگوها و رایزنی‌ها را بین آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شاهد بوده است. ما مسیر صلح آمیز هسته‌ای خود را با قدرت و قوت و بدون توجه به هرگونه شانتاژ و خرابکاری‌ها ادامه می‌دهیم.

* موضوعات ما نه قابل فروکاستن و نه قابل ساده سازی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص باقی ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی و این‌که آیا از آمریکا پاسخی درباره بحث سپاه پاسداران دریافت کرده‌اید؟ هم بیان کرد: فروکاستن آنچه بین ما و آمریکا باقیمانده، به یک موضوع، تنها و تنها خواست واشنگتن و اسرائیل است. موضوعات ما نه قابل فروکاستن و نه قابل ساده سازی. 

وی ادامه داد: آنچه بین ایران و آمریکا در حال انجام است رویارویی دو دیدگاه است یک دیدگاه که حقوق بین‌الملل را نادیده می‌گیرد و سعی می‌کند سیاست داخلی خودش را بر تمامی موضوعات بین‌المللی حاکم کند و رویکرد ایران که معتقد است مذاکراتی که انجام و امضا و مهر و موم شده، باید محترم شمرده شود و حقوق بین‌الملل بر قوانین داخلی آمریکا ناظر است. سیاست داخلی آمریکا و انتخابات آمریکا هیچکدام نمی‌تواند تعیین کننده گفت‌وگوهای ما در وین باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: هم باید پایه‌های فشار حداکثری که ترامپ عامدانه گذاشته از بین برود و مولفه‌های آن ناپدید شود و هم چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود. رژیم اشغالگر قدس عامدانه این فروکاستن را انجام می‌دهد و این‌که بخواهد از این طریق شانتاژ کند، چیز جدیدی نیست. 

* مراودات بسیار جدی و نزدیک ایران و روسیه

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره همکاری ایران و روسیه در خصوص سوریه نیز اظهار داشت: بین ما و روسیه در خصوص سوریه مراودات بسیار جدی و نزدیک وجود دارد و در همین مسیر موضوعات خود را از طریق سیاسی و نظامی پیگیری کردیم و موضوع پیچیده‌ای وجود ندارد. 

* وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

وی درباره تاریخ دور بعدی مذاکرات وین گفت: آقای مورا و باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم گاه روزانه با هم گفت‌وگو می‌کنند و با هم در ارتباطند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود و این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود، توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده، ولی تا الان که اینجا هستم هنوز تاریخی برای این قضیه مشخص نشده است. اگر آمریکا پاسخ مناسب به موضوعات باقیمانده را داده بود تا الان این موضوع کش پیدا نمی‌کرد و الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست. این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

* توافق برای دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان

وی درباره چشم انداز از سرگیری روابط ایران و عربستان نیز اظهار داشت: گفت‌وگوها رو به جلو بوده و گفت‌وگوهای شش ماه معطل مانده را به جلو برده است. توافق شده دور بعدی انجام شود و تاریخ تقریبی بین دو طرف صحبت شده، ولی هنوز قطعی نیست و موضوعاتی که در دستورکار است امیدواریم با ارتقای سطح و گفت‌وگوهای سیاسی بتواند زودتر حل و فصل شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول