اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کارآفرینی که برای کولبران شغل ایجاد می‌کند/ قارچ‌های «قلعه‌جی» سروآباد در بازار کشورهای عربی

یک کارآفرین با راه‌اندازی یکی از بزرگترین مراکز پرورش و تولید قارچ دکمه‌ای غرب کشور در سروآباد و بکارگیری کولبران، سالانه بیش از یک هزار و 200 تن قارچ خوراکی تولید می‌‌کند که اکثرا به کشورهای خارجی و عربی حوزه خلیج فارس صادر می شود.

کارآفرینی که برای کولبران شغل ایجاد می‌کند/ قارچ‌های «قلعه‌جی» سروآباد در بازار کشورهای عربی

خبرگزاری فارس - استان کردستان؛ پرورش قارچ خوراکی اهمیت بسزایی در کشور ما پیدا کرده است، با بالا رفتن هر روزه قیمت انواع محصولات پروتئینی خانواده گوشتی در کشور و کشف هر روزه مضرات این نوع از مواد موجب بازشدن فضا برای ورود محصولات پروتئینی سالم‌تر و با ارزش غذایی بالاتر، همانند قارچ به فرهنگ مصرف عموم شده است و جا افتادن هر روزه فرهنگ مصرف باعث ایجاد توجیه اقتصادی ایده‌آل در تولید قارچ شده است.

همین مسئله موجب شده جوانان و افراد با نبوغ بیشتری امکان تولید و پرورش و سودآوری آن در مقیاس کوچک و بزرگ را بررسی کنند از سوی دیگر سودده بودن موجب گسترش بسیاری از واحدهای تولیدی شده بر جذابیت این فعالیت اقتصادی افزوده است.

قارچ به دو روش اصولی و غیراصولی پرورش می‌شود، غیراصولی یعنی اینکه بدون هیچگونه آموزشی در زیرزمین خانه‌ها و اتاق‌های غیراستاندارد فعالیت داشت و محصول را با نصف قیمت بازار به فروش رساند البته که این محصول کیفیت لازم ندارد و چنین کسب‌وکاری پایدار نیست اما تولید و پرورش به روش‌های اصولی می‌توانند آینده کاری و اقتصادی افراد را متضمن شوند.

مرکز پرورش قارچ دکمه‌ای کشت سبز اورامان روستای قلعه‌جی سروآباد واحدی بزرگ است که با ظرفیت تولید روزانه 5 تن قارچ خوارکی به عنوان یکی از مزارع موفق پرورش قارچ کشور در بحث صادرات به کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج فارس همچون عراق، امارات و بحرین برای 112 نفر اشتغالزایی کرده است.

تبدیل سروآباد به قطب تولید قارچ کشور

توکل نصیری مدیرعامل این شرکت می‌گوید: عملیات اجرایی این کارخانه در سال 92 آغاز شد و در سال 95 به پایان رسید، این واحد تولیدی دارای 20 سالن و 530 مترمربع سطح زیرکشت دارد و در صورت تکمیل مجموعه برای 300 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.  

در صورت تکمیل فازهای بعدی واحد تولید قارچ روستای قلعه جی سروآباد در مجموع برای 300 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.  

 

این واحد تولیدی که در 7 هکتار شامل 5 هزار و 300 مترمربع کارخانه تولید قارچ دکمه‌ای و یک هزار و 700 مترمربع آن مربوط به فاز دوم و سوم تولید کمپوست است.

در حال حاضر بیش از 100 نفر بیمه شده به صورت مستقیم در این واحد مشغول به کار هستند و قارچ تولید شده در این کارخانه، با کیفیت‌ترین قارچ در بازار کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، در کنار مصرف داخلی، بخشی از تولیدات جدای از صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، به کشورهای هلند، کویت، دبی و... هم صادر می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که، تامین نقدینگی از طریق تسهیلات با بهره کم، راه‌اندازی واحد تولیدی کمپوست و واحد فرآوری(تولید بلانچ قارچ) از مهم‌ترین مسائل این واحد تولیدی است، گفت: در صورت حمایت مسئولین و راه‌اندازی واحد کمپوست سروآباد به یکی از بزرگترین تولید کننده قارچ و کمپوست در کشور و به تعبیری قطب تولید این محصول تبدیل خواهد شد.

در این واحد تولیدی سالانه یک هزار و 500 تن قارچ معادل یک درصد قارچ کشور تولید می‌شود که با تولید سالانه قارچ در کشور آذربایجان برابری می‌کند.

 در این واحد تولیدی سالانه یک هزار و 500 تن قارچ معادل یک درصد قارچ کشور تولید می‌شود

 

 تفاوت فاز سوم با فاز اول و فاز دوم در کاهش زمان دوره تولید قارچ و کمپوست است به این معنی که در فاز سوم دوره رشد قارچ از 30 روز به 15 روز کاهش یافته و کیفیت تولید نیز افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: شرکت قارچ کشت سبز اورامان بزرگترین کارخانه تولید قارچ و کمپوست استان کردستان است که برای تکمیل پروژه مرحله دوم کمپوست نیاز به تسهیلات و سرمایه در گردش دارد.

با تسهیلاتی که در اختیار این واحد قرار گرفته می‌شود فاز تولید کمپوست آن با ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن کمپوست در سال راه‌اندازی خواهد شد و علاوه بر تامین کمپوست مورد نیاز مزارع استان بخش قابل توجهی هم به کشور‌های همجوار صادر خواهد شد.

وی افزود: دنبال این هستیم که واحدهای کوچکتر تولید قارچ را به نوعی ساپورت کنیم و تولید آنها را به صورت تضمینی خریداری کنیم که اگر این اتفاق بیفتد سروآباد به قطب تولید قارچ تبدیل خواهد شد.

نصیری خاطرنشان کرد: تاکنون 11 میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و اشتغال پایدار روستایی و یک میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش کشاورزی دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: بنده در قالب چندین شرکت در حال حاضر نزدیک به 600 نفر اشتغال ایجاد کرده‌ام همین سرمایه را اگر در نقطه دیگری از این کشور هزینه می‌کردم چندین برابر امروز سودآوری داشت اما هدفم اشتغالزایی و کارآفرینی به ویژه برای افراد کولبر و ساکن مناطق مرزی و ایجاد بستر برای زندگی شرافتمندانه این عزیزان است.

این کارآفرین ادامه داد: گام نهادن در مسیر اشتغالزایی و کارآفرین در این منطقه مرزی هدفم بود و الان برای توسعه هرچه بیشتر کار و ریشه‌کن کردن بیکاری نیازمند حمایت مسوولان است.

افزایش اشتغالزایی به 500 نفر

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم از این واحد تولیدی به عنوان یکی از موفق‌ترین واحدهای تولیدی در غرب کشور نام برد و گفت: با تکمیل زنجیره این واحد، میزان تولید به 25 تن در روز افزایش خواهد یافت و اشتغالزایی آن هم به 500 نفر می‌رسد.

وی گفت: بیشتر واحدهای این زنجیره مانند احداث واحد کمپوست پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارد که امیدواریم در آینده نزدیک با تامین تسهیلات لازم به بهره‌برداری کامل برسد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، با تسهیلاتی که در اختیار این واحد قرار خواهد گرفت فاز تولید کمپوست آن با ظرفیت تولید 35 هزار تن در سال راه‌اندازی خواهد شد و علاوه بر تامین نیاز مزارع استان بخش قابل توجهی هم به کشورهای همجوار صادر خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که حمایت‌های ویژه جهاد کشاورزی از حوزه تولید ایجاد و توسعه چنین شرکت‌هایی نقش مهمی در توسعه همه‌جانبه منطقه و کاهش بیکاری خواهد داشت، گفت: مطابق آخرین امکان‌سنجی کل سرمایه‌گذاری زنجیره 5 هزار و 700 میلیارد ریال بوده که تا الان 350 میلیارد تومان هزینه کرده و تکمیل آن به 250 میلیارد ریال دیگر تسهیلات نیاز دارد.

وی افزود: بخش اعظم تولیدات این شرکت به کشورهای عربی صادر می‌شود.

تولید سالانه 4.4 تن قارچ در کردستان

 محمدصالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز به خبرنگار فارس گفت: سالانه ۴ هزار و ۴۰۰ تن قارچ خوراکی در واحدهای پرورش قارچ استان تولید می‌شود.

به گفته وی، ۱۳ واحد پرورش قارچ خوراکی فعال در استان وجود دارد که به تولید قارچ دکمه‌ای مشغولند و سالانه در مجموع ۴ هزار و ۴۰۰ تن قارچ تولید می کنند.

۱۳ واحد پرورش قارچ خوراکی فعال در استان وجود دارد که به تولید قارچ دکمه‌ای مشغولند و سالانه در مجموع ۴ هزار و ۴۰۰ تن قارچ تولید می کنند

وی تصریح کرد: شهرستان‌های سنندج، سروآباد، سقز، قروه و بانه در استان در زمینه تولید قارچ پیشرو هستند و بزرگترین واحد قارچ خوراکی در استان مربوط به اورامان سبز شهرستان سروآباد با ظرفیت هزار و ۲۰۰ تن در سال است.

و اما...

شهرستان سروآباد در تولید محصولات باغی نظیر انار، انجیر، انگور سیاه و گردو قطب تولید استان کردستان به شمار می‌رود و به دلیل آب و هوای مناسب، زمین‌های کشاورزی مساعد و بارندگی‌های بسیار خوب با متوسط بارش سالانه 700 میلی‌متر در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی از شهرستان‌های پیشرو استان کردستان است.

بدون تردید سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در کنار ایجاد بستر برای مهاجرت معکوس در سطح روستاها موجب ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مردمان این دیار و رفع مشکل کولبری خواهد شد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول