اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من| کاهش معاملات فراورده در بورس انرژی به دلیل عرضه نشدن بنزین بود

طبق اعلام روابط عمومی بورس انرژی سال 1400 با توجه به کاهش محدودیت‌ کرونا و افزایش مصرف داخلی بنزین و لزوم ذخیره سازی این محصول بنا به اعلام شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان متولی عرضه، صرفاً 69 هزار و 500 تن بنزین معامله شده است و کاهش حجم معاملات ناشی از عدم عرضه بنزین بود.

فارس من| کاهش معاملات فراورده در بورس انرژی به دلیل عرضه نشدن بنزین بود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تعدادی از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «لزوم بررسی انتصاب مدیرعامل بورس انرژی» خواستار پیگیری این مسئله شدند.

در بخشی از این پویش آمده است که: «حجم معاملات فراورده‌ها در بورس انرژی نسبت به مدت مشابه ۴۳ درصد کاهش یافته و باوجود افزایش ۲۵۰ درصدی قیمت انواع فراورده های نفتی کماکان ارزش معاملات بورس انرژی روند نزولی دارد! به تعبیر ساده‌تر یعنی در حالی که با افزایش 250 قیمت‌ها روبرو بودیم، با کاهش 43 معاملات روبرو شدیم که نوعی فاجعه است».

خبرنگار فارس در این زمینه موضوع را از سازمان بورس پیگیری کرد،‌ که یک مقام آگاه در آن سازمان گفت: همه مدیران ارکان بازار سرمایه وقتی از جانب هیات مدیره برای منصب مدیر عاملی یک بازار معرفی می‌شوند، صلاحیت حرفه‌ای و عمومی‌اش تائید نهایی یا مشروط می‌شود.

این مقام آگاه همچنین در مورد ادعای کاهش ارزش معاملات بورس انرژی گفت: وقتی تصمیم حاکمیتی باشد،‌ مدیر عامل بورس انرژی کاری نمی‌تواند انجام دهد، اگر وزارت نفت تصمیم به عرضه یک محصول در بورس انرژی بگیرد، معاملات رونق می‌گیرد،‌ اما اگر محصول حامل انرژی عرضه نکند، حجم معاملات بورس کاهش می‌یابد.

همچنین خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس موضوع را از روابط عمومی بورس انرژی ایران پیگیری کرد.

یک منبع آگاه در این زمینه اعلام کرد: متأسفانه عده‌ای از افراد که کانال‌های تلگرامی سیگنال دهی سهام را اداره می‌کردند، در دو سال قبل سهام بورس انرژی را در یک فرایند سفته‌بازی قرار دادند و این سهم را سیگنال کرده و به 44 هزار تومان رساندند که بسیاری از سهامداران امروز بورس انرژی زیان دیده چنین سفته بازانی شده‌اند، چرا که به خاطر ریزش بازار، حباب ایجاد شده در این سهام ترکید و قیمت آن به حدود 5 هزار تومان رسید.

همچنین به گفته روابط عمومی بورس انرژی ایران، طبق اساسنامه بورس‌های کشور، صلاحیت اعضای هیات مدیره و مدیران عامل این شرکت‌ها باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد و ثبت صورت‌جلسات انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بدون اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار امکان پذیر نیست که در مورد مدیرعامل بورس انرژی ایران هم این رویه طی شده و فرایند بررسی صلاحیت وی در کمیته مربوطه در سازمان بررسی و سازمان بورس طی نامه شماره 134812/122 مورخ 20/11/1399 صلاحیت نامبرده را تایید و طی نامه شماره 788419/122 مورخ 26/11/1399 مجوز ثبت صورتجلسه هیات مدیره را در مرجع ثبتی داده است.

به گفته روابط عمومی بورس انرژی ایران، مدیرعامل بورس انرژی دارای 15 سال سابقه در نهادهای مالی بوده است و مسئولیت‌هایی همچون عضویت در هیات مدیره فرابورس ایران، مدیرعاملی مرکز مالی ایران، مدیریت صندوق توسعه بازار و معاونت بورس انرژی ایران نیز پیش از این برعهده داشته است که حسب مورد صلاحیت نامبرده برای این مسئولیت‌ها نیز بررسی و تایید شده است. 

روابط عمومی بورس انرژی در مورد ترکیب اعضای هیات مدیره این شرکت نیز اعلام کرد: طبق مجمع عمومی مورخ اول تیرماه 1399، مؤسسه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا، شرکت گروه مالی ملت، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، مؤسسه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، شرکت گروه سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شده‌اند و مدیرعامل شرکت نیز طبق اساسنامه، خارج از این اعضای هیأت مدیره انتخاب می‌شود.

همچنین روابط عمومی بورس انرژی در مورد سهامداران عمده بورس انرژی ایران توضیح داد که طبق ماده پنجاه و چهار قانون بازار اوراق بهادار هیچ سهامدار حقیقی یا حقوقی، نمی‌تواند بیش از دو و نیم درصد از سهام این بورس را بطور مستقیم یا غیر مستقیم در مالکیت داشته باشد. 

در مورد کاهش حجم معاملات این شرکت در سال 1400 هم روابط عمومی بورس انرژی این گونه توضیح داد: افزایش حجم معاملات شرکت بورس انرژی ایران در سال 1399 به واسطه عرضه بنزین صادراتی ایران بوده است، به‌طوری که در این سال بیش از 8 میلیون تن بنزین از مسیر بورس انرژی صادر شد، اما در سال 1400 با توجه به کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا و افزایش مصرف داخلی و لزوم ذخیره سازی این محصول بنا به اعلام شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان متولی عرضه بنزین، صرفاً 69 هزار و 500 تن بنزین معامله شده است و کاهش حجم معاملات ناشی از عدم عرضه بنزین بوده است.

همچنین باید یادآور شد که معاملات بورس‌ها دارای سقف کارمزد است و قیمت انواع فراورده‌های نفتی از آنجا که اغلب معاملات در این بورس به سقف می‌خورد تاثیر با اهمیتی  در درامدهای این شرکت ندارد که سهامداران باید این نکات را مد نظر قرار دهند.


اعضای هیات مدیره بورس انرژی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول