اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

سلب صلاحیت دائم اعضای سابق هیئت مدیره بورس تهران

بر اساس اسناد منتشره و گفته یک مقام مسئول،‌ کشف دستگاه‌های ماینر در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران طی سال گذشته منجر به سلب صلاحیت دائم 8 نفر از اعضای سابق هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران شده است.

سلب صلاحیت دائم اعضای سابق هیئت مدیره بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از صبح امروز نامه‌ای به امضای مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس منتشر شده است که در آن سلب صلاحیت دائم اعضای سابق هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران به کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت ابلاغ شده است.

خبرنگار اقتصادی فارس برای بررسی صحت و اصالت نامه با مسئولان سازمان بورس تماس گرفت، که یک مقام مسئول با تائید اصالت نامه ، گفت: محکومیت هیات مدیره سابق بورس تهران صحت دارد،‌اما باید از طریق مقامات قضایی اعلام شود.

در این نامه ذکر شده است که این افراد به صورت دائمی در بازار سرمایه سلب مسئولیت شده است. در ابتدای این نامه ذکر شده است عطف به ابلاغ آرا قطعی اعضا وقت هیات مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار تهران به استحضار می‌رساند با عنایت به رای صادره مبنی بر سلب صلاحیت دائم نامبردگان ذیل، از تصدی سمت مدیریت در بورس‌ها و تشکل‌های خودانتظام مقتضی است دستور فرمایید اقدامات لازم در این رابطه معمول گردد.

این افراد عبارتند از: س.م.س

م. م

م.ر. خ. ن

م.ر.ص.م

م.ا.م.پ.ز

ع. ا.ا.ت

ع.ص

ا.ت.خ .ت

پیگیری‌ها نشان می‌دهد نامه مذکور صحت داشته و این افراد به صورت مادام العمر از هرگونه مسئولیت در بازار سرمایه سلب صلاحیت شده‌اند و این موضوع به ماجرای ماینرها در مهرماه سال گذشته بر می‌گردد.

در آن برهه از زمان علی صحرایی که مدیرعامل وقت شرکت بورس بود، از کار برکنار شد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌داد،  این ماینرها با مجوز هیئت مدیره بورس در زیرزمین بورس تهران قرار داده شده بودند.

* ورود قوه قضائیه به ماجرای تخلفات بورس

سخنگوی قوه قضائیه در آذرماه سال گذشته در پاسخ به سوالی درباره دستور رئیس قوه قضائیه برای پیگیری موضوع بورس گفت: «همکاران ما در سازمان بازرسی قبلا بازرسی‌هایی را انجام داد بودند و اقدام به هشدار و پیشنهادات به وزارت اقتصاد و سازمان بورس کرده بودند، اما از آنجایی که به این موارد توجه نشده بود، برخی مسئولان حکم بدوی گرفته‌اند. البته برای برخی از مسئولان سابق بورس و اقتصاد و دارایی پرونده‌ای در سازمان بازرسی مطرح است و اگر توضیحات کافی نباشد، پرونده به مرجع قضایی می ‌رود و هم ‌اکنون بازرسی از سازمان بورس در حال انجام است. برخی از مسئولین محکوم شدند، البته حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است.»

خدائیان در اسفندماه گذشته نیز در این باره اظهار داشت: در همین مدتی که ورود پیدا کردیم، علاوه بر هشدارهای جدیدی که محضر رئیس ‌جمهور و وزیر داده شد، پرونده تخلفاتی اعضای هیات مدیره سابق بورس را جهت بررسی به شورای عالی بورس ارسال کردیم، پرونده کیفری برای آنها تشکیل دادیم، دعوت و اخذ توضیح شدند و پرونده تقریباً در حال تکمیل است تا پرونده کیفری هم به مرجع قضایی ارسال شود.

* ماجرای ماینرهای بورس چه بود؟

در مهرماه سال گذشته خبری مبنی بر کشف تعدادی ماینر در شرکت بورس تهران منتشر شد که این شرکت در اطلاعیه‌ای این مساله را تکذیب کرد، اما بعد از ورود نهادهای نظارتی، این موضوع تائید و به برکناری مدیرعامل این شرکت منجر شد.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس درباره بحث مربوط به کشف ماینر (دستگاه استخراج ارز دیجیتال) در شرکت بورس تهران در مهر ماه سال 1400 گفت: بر اساس مستندات موجود و بررسی‌های انجام شده و گزارش‌هایی که دریافت شده و همچنین توضیحاتی که از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بورس دریافت شده، این موضوع به ماه‌های پایانی سال ۹۸ برمی‌گردد که در آن یک کمیته شامل دو نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت بورس تهران به همراه مدیرعامل و چند تن از مدیران شرکت بورس تصمیم گرفتند که تعدادی دستگاه ماینر (استخراج رمز ارز) خریداری و بهره‌برداری کنند.

وی آن زمان ادامه داد: آنان ادعا می‌کنند که در آن زمان به دنبال کار تحقیقاتی در این زمینه، استفاده از امکانات موجود و فعالیت اقتصادی بوده و در همین راستا  در دو نوبت یکبار به تعداد ۵۰ دستگاه و یک نوبت به تعداد  ۳۲ دستگاه ماینز خریداری شده است. این دستگاه‌ها در ابتدای سال ۹۹ خریداری و شروع به بهره‌برداری می‌شود، اما به گفته آنان، در آن زمان استفاده از این دستگاه‌ها به شکل امروز، تخلف شمرده نمی شده و راحت‌تر می‌توانستند کار را انجام دهند. بنابراین تا شهریورماه  حدود سه و نیم بیت کوین ماین استخراج کردند و بعد هم آن را متوقف کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول