اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

خطیب: نمی‌شود از مظلوم حمایت کرد و نسبت به مسأله فلسطین بی‌اعتنا بود

فعال فرهنگی بین‌الملل گفت: بحث جنگ با ظالم و حمایت از مظلوم بدون توجه به فلسطین اصلا محقق نخواهد شد، امام خمینی هم عبارتی دارند، مبنی بر اینکه یکی از علل مبارزه با رژیم شاه رابطه دوستانه و نزدیک آن با رژیم صهیونیستی بود.

خطیب: نمی‌شود از مظلوم حمایت کرد و نسبت به مسأله فلسطین بی‌اعتنا بود

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، مسأله فلسطین و آرمان قدس از جدی‌ترین و مهم‌ترین محورهای گفتمان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ‌است که چه در حوزه اجتماعی نظیر راهپیمایی روز قدس و فعالیت‌های فکری و فرهنگی مختلف در این حیطه، چه در حوزه سیاست نظیر اخذ مشی و روش خاص در روابط با کشورها کاملاً تبلور یافته‌ است. 

فاطمه خطیب، فعال‌ فرهنگی بین‌الملل و پژوهشگر حوزه فلسطین در این باره گفت: جریان انقلاب اسلامی که از اوایل قرن گذشته با مبارزات پراکنده در ایران، همسو با کشور‌های دیگر در جهان اسلام شکل گرفته است، دو آرمان اساسی را دارا بود. اولین آرمان جریان انقلاب اسلامی، مبارزه و تقابل با ظلم و ظالم که در ادبیات حضرت امام از استکبار و مستکبرین استفاده شده و حمایت از مستضعفان و مظلوم عالم بود. دومین جریان فکری مهم هم برپایی شریعت اسلام است که از هر دو حیث فلسطین از اهمیت مهمی برخوردار خواهد بود و حمایت از آن برای گفتمان انقلاب اسلامی، بن‌مایه‌های معرفتی و عمیقی دارد. گویی بحث جنگ با ظالم و حمایت از مظلوم بدون توجه به فلسطین اصلا محقق نخواهد شد. امام خمینی هم عبارتی دارند مبنی بر اینکه یکی از علل مبارزه با رژیم شاه، رابطه دوستانه و نزدیک آن با رژیم صهیونیستی بود. 

وی افزود: فارغ از امام خمینی که تأکید شدیدی روی مسأله قدس داشتند، رهبری معظم هم بارها و بارها در مواضع مختلف به آرمان قدس اشاره کرده و در جمله معروفی فرموده‌اند: «مسأله فلسطین، مسأله اول جهان اسلام است». در نظر رهبری، فلسطین کلید رمزآلود فرج امت اسلامی است که اوج و انتهای مقوله تمدن اسلامی و تحقق آن با فلسطین گره خورده است. آرمان انقلاب اسلامی با قضیه فلسطین در هم آمیخته شده است. موضع‌گیری ایران درباره فلسطین را نباید در حد یک مشی سیاسی یا یک استراتژی حزبی تقلیل داد.

خطیب ادامه داد: یکی از اشتباهات رایجی که در مسأله فلسطین رخ داد این بود که، قضیه قدس محدود به موضوع حاکمیت شد که مقوله دفاع از مظلومین عالم و دشمنی با ظالم را به یک موضوع ذیل حکومت مختصر کرد. این روند همچنان ادامه دارد که اگر چنین نبود و جنبه مردمی این قضیه حفظ و تقویت می‌شد در سیر حمایت از فلسطین چه در داخل ایران چه در خارج آن کمک شایانی می‌کرد و به بسیاری از شبهات پاسخ داده می‌شد. امروزه اگر کسی به دنبال آرمان قدس و حمایت از آن است، باید این مقوله را به میان مردم ببرد. 

این فعال حوزه فلسطین افزود: این قطع ارتباط مردمی با موضوع فلسطین همچنان ادامه داشت؛ به طوری که در خارج از کشور ما بیش از آن که مردم ملت‌های دیگر به خصوص جهان اسلام کار را پیش ببرند تا حضور مردمی حفظ شود، تنها با دولت‌ها و حکومت‌ها طرح فلسطین را پیگیری کردیم. ضربه‌ای که این مسأله وارد کرد سر قضیه فتنه سوریه و بحران یمن مشهود بود که موجب طرح سؤالات و شبهات بسیاری در بین افکار عمومی مردم منطقه شد و راهی برای توضیح اینکه چرا ایران در این مسائل در حال نقش آفرینی است، باقی نگذاشت.

خطیب در آخر گفت: در چنین وضعیتی، رسانه ایران هم اگر نگوییم قصد نداشت، طرح مشخصی هم برای ابهام‌زدایی از شبهات گسترده در سطح بین‌الملل و منطقه‌ای در دستور کار خود نداشت و این مسائل رفته‌رفته موجب شد بسیاری از افراد و کسانی که به شدت با ما همسو هستند در قضیه فلسطین حضور و حمایت ایران در فلسطین را درک نکنند و دچار سوء تفاهم بشوند. ضعف رسانه‌ای ما در انتقال صحیح موضع محکم رهبران انقلاب نسبت به فلسطین و اسرائیل و از دیگر سو قدرت رسانه‌ای مخالفان انقلاب موجب شده تا بسیاری از حقایق در مورد حمایت ایران از فلسطین به حاشیه رانده شود. حتی سخنان رهبری در باب فلسطین همچنان به گوش بسیاری از فلسطینیان نرسیده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول