اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

حمل و نقل ریلی و جاده‌ای یزد، ظرفیتی مغفول مانده برای درآمدزایی

حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای استان یزد به واسطه قرار گیری در مرکزیت ثقل استان های بزرگی همچون اصفهان ، فارس ، کرمان و هرمزگان فرصت مناسبی برای درآمدزایی است که متأسفانه تاکنون آن طور که باید مورد حمایت و استفاده قرار نگرفته است.

حمل و نقل ریلی و جاده‌ای یزد، ظرفیتی مغفول مانده برای درآمدزایی

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، حمل ونقل ریلی و جاده‌ای جزء مهمترین ترانزیت‌های حمل کالا در جهان است و هر ساله حجم بسیار بالایی از کالاهای صادراتی به وسیله حمل ونقل ریلی و جاده‌ای در داخل و خارج کشور جابه‌جا می‌شود.

در ایران حمل و نقل ریلی از توجه زیادی برخوردار نیست، از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش میزان حمل و نقل ریلی در ایران وجود شرکت‌های حمل و نقل ریلی است که تا حدود ۷۰ درصد درآمد خود را برای پرداخت حق دسترسی استفاده می‌کنند.

فرسودگی واگن‌ها، خرابی راه‌ها همچنین فرسودگی تریلرها از جمله عوامل تاثیرگذار در رشد منفی این صنعت است که باید هر چه سریع‌تر برای ساماندهی آن برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

این در حالی است که حمل ونقل ریلی از لحاظ میزان مصرف سوخت، کاهش میزان آلودگی هوا، آسانی در جابه‌جایی حمل کالا، میزان جابه‌جایی کالا، سوانح و تلفات کم، صرفه جویی در هزینه‌های ملی دارای مزیت‌های قابل توجهی است.

حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای استان یزد به واسطه قرار گیری در مرکزیت ثقل استان‌های بزرگی همچون اصفهان، فارس، کرمان و هرمزگان فرصت مناسبی برای درآمدزایی است که متأسفانه تاکنون آن طور که باید مورد حمایت و استفاده قرار نگرفته است.

محمدرستگاری مدیرکل راهداری یزد در این خصوص به خبرنگار فارس، اظهار کرد: تعداد ۲۷۲ شرکت حمل و نقل کالا و تعداد ۵۳ شرکت حمل و نقل مسافربری به ترتیب با ۸ هزار و ۴۴۳ دستگاه ناوگان کالا و ۷۰۸ دستگاه ناوگان مسافربری، جابه‌جایی کالا و مسافر در سطح استان یزد را انجام می‌دهند.

وی با بیان این‌که در طول سه سال گذشته ۱۱۶ کیلومتر به طول بزرگراه‌های استان افزوده شده و مجموع آن‌ها به ۷۸۸ کیلومتر رسیده است،‌ گفت:‌ در این میان ۴۰ کیلومتر راه روستایی جدید نیز ساخته شده است.
 


مدیرکل راهداری یزد با اشاره به این‌که راه‌های روستایی استان یزد در قالب طرح ابرار در دستور کار هستند، افزود: خوشبختانه در استان روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد راه نداریم و برای رفع نقاط حادثه خیز نیز بر اساس اولویت بندی کمیسیون ایمنی راه‌های استان و مطالعات قطعی و مصوب شده ۷۴ مورد به صورت قطعی و کامل انجام شد و ۸۱ مورد نیز آشکارسازی و الزامات ایمنی تامین شده است.

رستگاری تصریح کرد: استان یزد از نظر معدنی رتبه دوم، از نظر صنعتی رتبه چهارم و از نظر کاهش تلفات و مصدومان حوادث رانندگی رتبه دوم کشور را دارد.

رحمت رحمت‌نژاد مدیرکل راه آهن یزد هم در این باره، از قرار گرفتن راه آهن این استان در رتبه  نخست بارگیری و حمل ریلی کشور خبر داد و گفت: راه‌آهن یزد در سال ۱۴۰۰ توانست با بارگیری و تخلیه ۱۹.۴ میلیون تن محموله، رتبه نخست بارگیری و حمل و نقل ریلی کشور را به خود اختصاص دهد.
 


وی افزود: از این میزان تناژ، ۱۳.۷ میلیون تن به بارگیری و ۵.۷ میلیون تن به تخلیه اختصاص داشته و از سوی دیگر، این اداره کل در مجموع تن کیلومتر خالص حمل شده و تن کیلومتر مبدا_مقصد، با مقدار ۱۲.۴ میلیارد تن کیلومتر، رتبه نخست کشور در این زمینه را نیز کسب کرده که از این میزان، ۶.۵ میلیارد تن کیلومتر مبدا-مقصد و ۵.۹ میلیارد تن کیلومتر خالص حمل شده‌ی اداره کل راه آهن یزد بوده است.

مدیرکل راه آهن یزد با بیان این‌که اداره کل راه آهن یزد طی سال ۱۴۰۰ در حوزه درآمد بار‌های داخلی، رتبه اول راه آهن کشور را از آن خود کرده است، ادامه داد: با وجود کاهش ۲۳ درصدی تعداد لکوموتیوها، با اهتمام و تلاش پرسنل این مجموعه، شاهد رشد 8 درصدی بهره‌وری لکوموتیو نسبت به سال ۱۳۹۹ بوده‌ایم.

به گفته رحمت نژاد، این مجموعه در حوزه بار‌های صادراتی نیز با جذب و حمل ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن بار صادراتی و کسب رشد ۱۷۰ درصدی نسبت به سال ۹۹، رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کرده؛ ضمن آنکه ۱.۵ میلیون تن از کالا‌های حمل شده به محموله‌های ترانزیت بین المللی اختصاص داشته که نسبت به سال ۹۹، با رشد چشمگیر ۲۱۵ درصدی همراه بوده است.
 


در کنار این فعالیت‌ها در راه‌آهن استان یزد، به تازگی شاهد اتفاقات برون مرزی این مجموعه نیز هستیم به گونه‌ای که مدیر کل راه‌آهن یزد در این خصوص از حمل و صادرات اولین بار محموله کاشی از ایستگاه یزد به مقصد ترکیه در راستای حمایت از تولید و جذب بارهای انبوه ریل پسند و کمک به ارزآوری کشور خبر داده است.

 مدیرکل راه آهن یزد افزود: این محموله برای حمایت از تولیدات صنایع داخلی و رفع موانع صادرات شامل ۳۴۰ تن کاشی و سرامیک در ۱۵ واگن مسقف اروپایی در ایستگاه یزد بارگیری و به مقصد ترکیه برای صادرات حمل شد.

رحمت نژاد با اشاره به این‌که سالیانه بیش از ۲۵۰ هزار تن صادرات کاشی از کارخانجات استان یزد به مقاصد ترکیه، اروپا و سوریه ارسال می‌شود، اظهار کرد: این محموله کاشی به‌طور آزمایشی و در راستای جلب نظر صاحب کالا جذب و حمل شد.

به گفته‌ این وی، در نظر است که در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح، در فاز اول ماهانه دو هزار تن کاشی و سرامیک جذب و برای صادرات به ترکیه از این اداره کل حمل شود.

در کنار این دو بخش زمینی(جاده‌ای) و ریلی، یک ظرفیت دیگر حمل و نقل در استان یزد نیز وجود دارد که معمولا کمتر مورد توجه جهت سرمایه گذاری بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

در این خصوص مهران فاطمی استاندار یزد هم با اشاره به وضعیت پروازهای استان و نارضایتی شدید یزدی‌ها از آن به خبرنگار فارس اظهار کرد: تاخیرهای مکرر و انجام پروازهایی در بدترین ساعات پروازی در استان، به هیچ وجه زیبنده مردم این دیار صنعتی و گردشگری نیست.
 


وی افزود: صنعت فرودگاهی و هواپیمایی، یک صنعت بزرگ و های‌تک است به طوری که ۳۱۴۳ میلیارد دلار ارزش افزوده ناخالص را اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده و به ازای هر ۱۰۰ نفر اشتغال در این صنعت، ۶۰۰ شغل در دیگر صنایع ایجاد می‌کند که همین موضوع، اهمیت توسعه و توجه به این بخش را نمایان می‌کند.

استاندار یزد تصریح کرد: استان یزد با وجود قرارگیری در بهترین موقعیت جغرافیایی و جایگاه و موقعیت خوب خود در حوزه گردشگری، صنعت، معدن و...، بدترین سامانه حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی را دارد لذا در این راستا پیرو پیگیری‌ها و مدل طراحی شده توسط استانداران قبلی، تلاش شد تا این پیگیری‌ها منجر به اقدام کنیم.

فاطمی در ادامه از تحقق پروازی با بیس یزد و دارای ساعت پروازی دقیق و منظم و نیز امضای تفاهم نامه‌ای با شرکت هواپیمایی ماهان و با مشارکت بخش خصوصی یه حجم ریالی ۸ هزار میلیارد برای راه‌اندازی یک شرکت پروازی مختص یزد خبرداد و اضافه‌کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده چهار هواپیما شامل ۲ هواپیما با ظرفیت ۵۰ نفر و دو هواپیما با ظرفیت قریب به ۱۵۰ نفر خریداری و برای سفرهای کوتاه برد (سراسر کشور) و میان برد ( ترکیه، دبی، قطر و ...) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طبق تفاهم نامه  مذکور ظرف مدت سه ماه شرکت پروازی یزد به ثبت رسیده ، هواپیماها خریداری و یزد برای اولین بار صاحب یک شرکت پروازی می‌شود.

استاندار یزد در ادامه با بیان این‌که متاسفانه وضعیت حمل و نقل ریلی نیز مساعد و رضایت بخش نیست به طوری که تنها قطار ترنست موجود در استان نیز از چند ماه قبل کنار گذاشته شده است، رسیدگی به مشکلات حمل و نقل ریلی و هوایی استان یزد به عنوان یکی از سه راس مثلث گردشگری کشور را خواستار شد.

به هر حال علاوه بر حمل و نقل بار که عمدتا از مبدا معادن و کارخانجات صنعتی استان یزد جابجا می‌شوند و نیز مسافرانی که در مقاطع مختلف سال، استان یزد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، این استان ۷۱ هزار کارگر غیر بومی دارد که از ۲۳۰ شهر کشور در یزد ساکن هستند و دائما در حال رفت و آمد به شهر خود و محل کار هستند و این سه بخش ظرفیت‌های خوبی برای حمل و نقل در مرکز ایران تلقی می‌شود و می‌تواند جزء بخش‌های پردرآمد کشور و استان یزد محسوب شود.

انتهای پیام/ر/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول