اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 186 درصدی ورود پول حقیقی به بورس

بورس در حالی امروز رشد یک درصدی را تجربه کرد که گروه‌های خودرویی و غذایی در شمار سبزپوش‌ترین شرکت‌های بازار سهام بودند.

رشد 186 درصدی ورود پول حقیقی به بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افت و خیز بازار سرمایه در روزهای اخیر نشان می‌دهد، همچنان هیچ یک از طرفین معاملات قصد کوتاه آمدن ندارند و هر روز باید شاهد رفت و آمد قیمت سهام مختلف از صف فروش به صف خرید و بالعکس باشیم.

بورس در حالی هفته ابتدایی اردیبهشت ماه را پشت سر می‌گذارد که طی روزهای گذشته شاخص کل بورس روند نوسانی داشته و همین مساله باعث کاهش ارزش کل معاملات در بازار سهام شده است، اما در جریان معاملات روز سه شنبه این مساله با رشد مواجه شد و در صورتی که این موضوع ادامه دار باشد، می‌توان امیدوار به بهبود روند معاملات بود.

با این حال نوسانات این روزهای بازار نشان می‌دهد که کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی، محدوده‌ای است که شاخص به راحتی نمی‌تواند به صعود ادامه دهد و با مقاومت روبه ‌رو است. به همین خاطر ورود پول حقیقی و رشد آن در جریان معاملات امروز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از معامله‌‌گران حقیقی در سمت تقاضا حضور قدرتمندی دارند.

* رشد معاملات خرد می‌تواند باعث صعود بورس شود

البته به نظر بسیاری از کارشناسان، رشد معاملات خرد به بالای پنج هزار میلیارد تومان و تثبیت این رقم در هفته‌های آینده می‌تواند رشد بورس را سریع‌تر کرده و خروج از کانال 1.5 میلیون واحدی را سرعت ببخشد.

بورس در دو مقطع در سال های 99 و 1400 نتوانسته است از این کانال عبور کند و همین مساله به یک موضوع ذهنی برای معامله گران تبدیل شده است که گذر از کانال فعلی تقریبا سخت و غیرممکن است. همین مساله در برخی از زمان‌ها به افزایش فشار فروش منجر شده و باعث افت شاخص کل بورس می‌شود.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌ مواد غذایی و آشامیدنی افزایش یافت و این گروه در کنار دو گروه پالایشی‌ها و بانک‌ها گروه‌های سبز بازار بودند. به نظر می‌رسد افزایش قیمت مواد غذایی و رشد قیمت دستوری آرد موجب رشد قیمت‌ها در این گروه شده است.

* رشد همزمان شاخص های بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز رشد 15 هزار و 532 واحدی داشت و به سطح یک میلیون و 522 هزار و 781 واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت 1.03 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افزایش چهار هزار و796 واحدی توانست به عدد 410 هزار و 310 واحدی برسد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 1.1 درصد ثبت شده است. شاخص فرابورس نیز با رشد 76 واحدی به سطح 20 هزار و 902 واحدی ارتقا پیدا کرده است.

* افزایش ارزش کل معاملات و معاملات خرد

ارزش کل معاملات بورس با رشد 22 درصدی نسبت به روز گذشته به عدد 9 هزار و 43 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 182 میلیارد تومان بود که 2 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 20 درصدی به سطح 6 هزار و 218 میلیارد تومان افزایش یافت. سهم معاملات خرد از کل معاملات 68 درصد بوده است.

* رشد ورود پول حقیقی به بازار سهام

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و رشد 186 درصدی را به ثبت رساند. امروز 180 میلیارد تومان پول توسط سهامداران حقیقی وارد بازار شد که می تواند رونق بورس را در آینده به همراه داشته باشد.

گروه های شرکت های چند رشته ای صنعتی و فلزات اساسی بیشترین خروج پول و گروه های خودرو و ساخت قطعات و محصولات غذایی و آشامیدنی بیشترین ورود پول را به نام خود ثبت کردند.

سهم های شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و آریا (پلیمر آریا ساسول) بیشترین میزان تغییر منفی مالکیت حقوقی به حقیقی و نمادهای خساپا (سایپا)، غشهداب (کشت و صنعت شهداب ناب خراسان)، ورنا (سرمایه گذاری رنا) بیشترین ورود پول حقیقی را به اسم خود ثبت کردند.

رشد صف های خرید در بازار سرمایه

در پایان معاملات ‌روز سه ‌شنبه، 349 نماد رشد قیمت داشتند و 88 نماد نیز در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، 72 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد رشد کرد و در رقم 473 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خپارس (شرکت پارس خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز سه ‌شنبه، 134 نماد کاهش قیمت داشتند و تنها 3 نماد در صف فروش قرار داشتند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 183 درصد افزایش یافت و 19 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد رشد کرد و در رقم 473 میلیارد تومان ایستاد.

در پایان معاملات امروز 3 نماد صف فروش داشتند. نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای قچار (فراورده های غذایی و قند چهارمحال) و کفرا (فراورده‌ های‌ نسوز ایران‌) صف فروش را داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول