اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

چگونه مطالبه‌گری کنیم تا با دشمن همسو نشویم؟

تذکر دیروز رهبر انقلاب به دانشجویان این بود که در مطالبه‌گری با دشمن مخرج مشترک نداشته باشید. ملزومات چنین امری درک ابعاد مختلف روند مطالبه‌گری است.

چگونه مطالبه‌گری کنیم تا با دشمن همسو نشویم؟

فارس پلاس؛ روایت روز: رهبرانقلاب دیروز در جمع دانشجویان یک نکته مهم درباره مطالبه گری فرمودند: « مطالبه‌گری شما به‌گونه‌ای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راه‌حل‌ها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.»

سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان مطالبه گری کرد اما دچار این آسیب نشد؟ برای پاسخ به این سوال باید جوانب ماجرای مطالبه گری را در صحنه ای که دشمن هم حضور دارد روشن کنیم. علت این بررسی این است که ما در یک فضای آسوده از دشمنی ها وارد کنشگری اجتماعی نمی شویم بلکه به طور کلی می توان گفت عرصه فعلی، عرصه ای است که دست کم سه گروه در حال رصد و کنشگری در آن هستند: 

اول: مردم 

دوم: مسوولان و یا گروه مطالبه شونده

سوم: دشمنان و مغرضان

هر سه گروه تمام تحرکات ما را می بینند و همزمان نسبت به هر کنش ما، واکنشی از خود نشان می دهند. پس ضروری است ملاحظات چنین فضایی را در همه فعالیت های اجتماعی و رسانه ای خود رعایت کنیم.

 

چگونه طرح رسانه ای داشته باشیم که با دشمن مخرج مشترک نداشته باشیم؟

اولین شرط اقدام رسانه‌ای تصویر سازی درست و دقیق از ماجرا است. سعی کنید در تولیدات رسانه‌ای خودتان عمق ماجرا را نشان دهید و اصل و فرع را از هم جدا کنید. در این مرحله اگر دشمن هم وارد شد ایرادی نیست. دشمن می خواهد از ضعف‌ها و کاستی‌ها برای خودش بهره برداری کند. چیزی که می تواند مانع این کار شود این است:

الف) راهکارهای موجود را نشان دهید: اگر از اندیشکده‌ها و یا مراکز دانشگاهی راهکاری برای مشکل پیدا کرده‌اید ارائه دهید. به مردم بگویید که مشکلی که شناسایی کرده‌اید راهکار دارد و هیچ بن‌بستی نیست.

ب) گزارش پیشرفت به مردم بدهید: هر مرحله از پیشرفت را در مسیر حل مشکل به مردم نشان دهید. حتی اگر جلسه‌ای در یک دستگاه اجرایی یا تقنینی برای بررسی ماجرا شکل گرفته به مردم انعکاس دهید. نشان دهید که مسوولان هم در حال پیگیری هستند.

ج) ماجرا را حیثیتی نکنید: به تعبیر رهبر انقلاب که دیروز فرمودند مطالبه‌گری را تند و تیز نکنید نباید فضا را به سمت رادیکال شدن سوق داد. فضای تند و تیز ایرادش این است که عموما فضا را از حالت عقلانی به حالت احساسی تغییر میدهد و در چنین فضایی هیچ کس به دنبال حل واقعی مسئله نخواهد بود. بیشتر تلاش می‌شود تا صورت مسئله پاک شود تا به اصطلاح آب‌ها از آسیاب بیافتد. 

د) صبور باشید و کار را تمام کنید: مطالبه‌گری و حل یک مسئله، روند کوتاه مدتی ندارد. ممکن است تصویب یک قانون سالها طول بکشد. اقتضا یک روند بروکراتیک زمان بر بودن آن است که این مسئله صرفا شامل کشور ما نمی‌شود و تمام کشورهای جهان چنین خاصیتی دارند. لذا به یکباره ناامید نشوید و ماجرا را رها نکنید. رها کردن یک موضوع وسط روند مطالبه بدترین ضربه را خواهد زد. چرا که مردم تصور خواهند کرد در چنین شرایطی اراده‌ای برای حل مشکلات وجود نداشته و این القا ناامیدی بدترین اتفاقی است که می تواند بیافتد.

و) کلی گویی نکنید: کلی گویی بدون تعیین جزئیات دلچسب‌ترین سوژه برای رسانه ضدانقلاب است. یکی از سیاست‌های همیشگی رسانه‌های ضدانقلاب این است که یک ضعف یا کاستی را به صورت کلی و بدون ذکر جزئیات مطرح می‌کند. در چنین شرایطی ایراد کار مشخص نمی‌شود و چنین به نظر می‌آید که هیچ راهکاری وجود ندارد.

ی) از تعمیم پرهیز کنید: تلاش رسانه‌های ضد انقلاب این است که اگر یک فسادی یا ضعفی پیدا کرد آن را به کل نظام تعمیم دهد. مثلا اگر در مصوبه‌ای از مصوبات مجلس یا یک شورا ایرادی وجود داشت اولین کار دشمن این است که بگوید آن مجلس یا شورا در اغلب موارد اینگونه عمل می‌کند. لذا سعی کنید به هیچ وجه موضوع را تعمیم ندهید و به راحتی از واژه‌های تعمیمی مانند « همه» یا « اغلب» یا « اکثر» و ... برای موضوعات مورد مطالبه خود استفاده نکنید. اجازه این کار را هم به دیگران مخصوصا رسانه‌ها ندهید. خط و مرز موضوع خود را دقیق کنید.

ر) مرز بندی خود را با دشمن همیشه حفظ کنید: سیاست رسانه‌ای دشمن در چنین مواردی این است که نشان دهد اولا هیچ راهکاری وجود ندارد و دوما هیچ اراده‌ای برای یافتن راهکار نیست و سوما القای ناامیدی به هر طریق ممکن خط همیشگی رسانه‌های دشمن است. هرجایی دیدید این موارد پررنگ می‌شود ضد این عملیات‌ها را در دستور کار قرار دهید و پیشرفت‌های حاصل در مسیر مطالبه‌گری را به مخاطب ارائه دهید.

 

همچنین مراعات برخی ملاحظات می‌تواند کار را برایتان در مرز بندی با دشمن تسهیل کند و اجازه ندهد دشمن از شما و مطالبه‌گری‌تان سو استفاده کند. چند مورد از این راهکارها را مرور می‌کنیم:

یکم: موضوع مطالبه‌گری جبهه انقلاب و موضوع عملیات روانی دشمن ممکن است مشترک باشد

در هر حال مطالبه گری عموما شامل یک غفلت، کم‌کاری، فساد یا ناکارآمدی و حتی قیاس وضع فعلی با آرمان ها و ... می‌شود که طبیعی است، دشمن برای تخریب یا ناامید کردن جامعه از حرکت روبه پیشرفت کشور دقیقا دست روی همین موارد بگذارد و عملیات روانی خود را حول این موضوعات متمرکز کند. این یعنی موضوع مطالبه‌گری ما و موضوع عملیات روانی دشمن می‌تواند یکی باشد. همین کار را سخت خواهد کرد. اینجاست که باید مسیر را دقیق انتخاب کنیم تا آسیب‌ها و آفت‌های مطالبه‌گری که رهبرانقلاب بارها به آنها اشاره کردند دامن گیر ما نشود.

احتمال دارد موضوعی را شما انتخاب کنید که تا آن زمان دشمن به آن توجه نداشته و پس از شروع به مطالبه‌گری و رسانه‌ای شدن توسط شما خط رسانه‌ای دشمن هم همزمان وارد ماجرا شود و عملیات خود را نسبت به آن ماجرا شروع کند. 

پس انتخاب موضوع می تواند مهم باشد. چرا که دشمن هم به آن متوجه خواهد شد. معنای این جمله این نیست که در انتخاب موضوع مطالبه‌گری محافظه کار باشیم؛ نه؛ بلکه اگر ملاحظات شرعی و قانونی را در انتخاب موضوع رعایت کنیم می‌تواند تا حد بسیار زیادی از آسیب‌ها جلوگیری کند.

 

دوم: ملاحظات شرعی و قانونی را در انتخاب موضوع مطالبه‌گری رعایت کنید

رعایت همین نکته ساده می‌تواند تا حد بسیار زیادی در ادامه راه به مطالبه‌گران کمک کند تا درگیر مسائلی از جنس همسویی با دشمن نشوند. اولا ذکر این نکته مهم است که بدانیم طبق فتوای امام خمینی(ره) رعایت قانون در جمهوری اسلامی ایران یک واجب شرعی است و هر کسی که تخلف قانونی انجام می‌دهد دچار خلاف شرع نیز می‌شود.

مشخصا یک مصداق جدی که عموما می‌تواند مطالبه‌گران را درگیر کند استفاده از اطلاعات محرمانه است. بنا به آنچه از فتوای امام خمینی(ره) گفتیم اگر برگه‌ای مهر محرمانه داشته باشد علنی کردن آن خلاف قانون و متعاقب آن خلاف شرع است.

ممکن است بگویید ما به محرمانه بودن فلان اطلاعات اعتراض داریم. حتما این حرف قابل طرح است. می‌توان حتی مطالبه کرد تا فلان اطلاعات از محرمانه بودن خارج شود. در این حالت هم باید موافقان و مخالفان بتوانند در یک فضای آزاد بحث‌ها و دلایل خود را طرح کنند. اما مادامی که اطلاعاتی محرمانه است بنا به حکم شرعی اجازه بهره‌برداری یا ورود به آن حوزه وجود ندارد و طبیعی است بهره بردن یک جریان مطالبه‌گر از چنین اطلاعاتی می‌تواند هم به کشور و هم به خود آن جریان ضربات مهلکی بزند.

مصداق دیگری که حرمت شرعی برای ورود به آن وجود دارد حوزه شخصی افراد است. زندگی شخصی هر فردی نباید موضوع مطالبه‌گری قرار بگیرد. از بیانات امامین انقلاب می‌توان توصیه‌های فراوانی پیدا کرد که مسوولان باید ساده زیست باشند، یا مسوولان باید از ثروت اندوزی حلال هم دست بردارند و امثالهم. اما هیچ مجوز شرعی برای ورود به زندگی شخصی افراد ولو اینکه مسوول باشند وجود ندارد. در مواردی که حتی مسئله امنیتی می‌شود و دستگاههای امنیتی می‌خواهند از شنود یا دوربین مخفی استفاده کنند هم یک مسیر سخت در ساختار قضایی کشور طی می‌شود تا بنا به حکم یک قاضی شرع چنین امکانی فراهم شود. 

یک مثال شاذ می تواند مسئله را شفاف‌تر کند. فرض کنید یک جریان مطالبه‌گری برای آنکه ساده زیستی مسوولان را مطالبه کند اقدام میکند به نصب دوربین‌های مخفی در خانه‌های مسوولان تا متوجه بشود که مثلا مسوولان جمهوری اسلامی در زندگی خصوصی خود اصول ساده زیستی را در خوراک، پوشاک و ... رعایت می‌کنند یا نه؟ خب این شفاف است که کار غلطی است. نه شرع، نه قانون چنین اجازه‌ای را به هیچ کس نداده است.

پس توصیه‌های امامین انقلاب در این امور چه می‌شود؟ همه این توصیه‌ها باید تبدیل به یک فرهنگ بشود. مطالبه‌گری مصداقی اتفاقا می‌تواند کار را خراب‌تر کند. فردی که بخواهد از گزند چنین مطالبه‌گری‌هایی خلاص بشود حتما راهش را در پنهان‌کاری و یا ... پیدا می‌کند اما اگر چنین اموری تبدیل به فرهنگ عمومی کشور بشود حتی اگر دوربین مخفی هم در خانه و زندگی کسی نصب نشود می تواند راهگشا باشد. 

یادمان باشد با دستمال کثیف نمی توان شیشه‌ها را پاک کرد. اگر خودمان شرعیات و قانون را رعایت نکنیم نمی‌توانیم با مطالبه‌گری دیگران را به رعایت شرع و قانون دعوت کنیم.

 

سوم: ابعاد موضوع انتخابی خودمان را به طور کامل شناسایی کنیم

مطالبه گری کار سخت و پیچیده‌ای است. نمی توان بدون اطلاعات وارد گود مطالبه‌گری شد. باید تلاش کنیم همه وجوه موضوع را درک کنیم. هر اطلاعاتی که حول آن موضوع وجود دارد باید گردآوری کرد. برخی اطلاعات ممکن است گمراه کننده باشد یا برخی اطلاعات می‌تواند از سوی دشمن منتشر شده باشد که جهت عملیات روانی خودشان است. همه اینها را شناسایی کنید. سعی کنید تمام موافقان و مخالفان و بی طرفان را رصد کنید و استدلالهایشان را بشنوید.

 

چهارم: مسوول ماجرا را دقیق شناسایی کنید

با شناسایی ابعاد موضوع باید بتوانید مسوول دقیق ماجرا را شناسایی کنید. بدانید باید به کجا مراجعه کنید و از کجا یک خواسته‌ای را مطرح کنید. تعمیم ندهید، کلی گویی نکنید، نقطه زنی کنید. اگر قانون مشکل دارد با نمایندگان وارد شور شوید، آنهم با نماینده‌هایی که مرتبط با ماجرا هستند، حالا یا در کمیسیون مربوطه یا از سوابق یک نماینده متوجه می‌شوید که دغدغه آن نماینده بوده و ... یا اگر مشکل در اجرا وجود دارد دستگاه متولی را دقیق شناسایی کنید و با او وارد گفت و گو بشوید.

یادتان باشد مرحله اول در مطالبه‌گری پس از آنکه اطلاعات را جمع آوری کردید، و بعد از صحت سنجی، و شنیدن نظرات مختلف، این است که نظر متولی ماجرا را هم دقیق بشنوید و اگر استدلالی وجود دارد در جریان آن قرار بگیرید. شاید امکان گفت‌وگوی مستقیم وجود نداشته باشد، در این صورت حداقل نظرات آن دستگاه را از طریق رسانه‌ها دنبال کنید و تا می‌توانید در این مسئله دقیق باشید و نظر مسوولان را به درستی دریافت کنید. همین دیروز رهبرانقلاب در پاسخ به برخی سوالات دانشجویان فرمودند: « بسیاری از این مسائل پاسخ دارد اما مشکل این است که گفت‌وشنودی میان دانشجویان و مسئولان وجود ندارد که ضروری است مسئولان، وزرا و مسئولان دستگاههای مختلف با حضور در دانشگاهها به مطالبات و دغدغه‌ها پاسخ دهند و اگر هم در مسئله‌ای پاسخی نداشتند از پیشنهادها و سخنان دانشجویان برای حل آن مسائل بهره بگیرند.»

در پایان بدانید کار مطالبه‌گری یک امر ساده و سهل نیست. برای درک جزئیات این ماجرا باید آستین‌ها را بالا زد و وارد گود شد و با دقت و حوصله کار را پیش برد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول