اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

بشارت به دنیا آمدن استاد مطهری به مادرش داده شده بود

خیلی ها می‌گویند چند سال که از ازدواجشان می گذرد عشق و علاقه اولیه کم فروغ می شود ،اما همسر استاد شهید مطهری روایت می‌کنند« بیست و شش سال با ایشان زندگی کردم، اما مهر و محبتشان چون روز اول بود، حتی اگر نیمه های شب نیز از سفر به منزل می‌رسیدم، استاد منتظرم بود».

بشارت به دنیا آمدن استاد مطهری  به مادرش داده شده بود

گروه زندگی ـ در طول تاریخ بشریت ،چهره های درخشانی ظهور کردند که سبک زندگی شان می‌تواند الگوی ما برای رسیدن به تعالی و رضایت خداوند باشد. یکی از این شخصیت های بزرگ استاد شهید مرتضی مطهری است که آشنایی با شیوه زندگی ایشان ، انسان را در طی کردن راه موفقیت و کمال کمک می‌کند. بخشی از سبک زندگی بلندبالای او مربوط به ارتباطش با مادر، همسر و خانواده می شود که به مناسبت روز معلم، دوازدهم اردیبهشت ماه به بخشی از روایت های زندگی ایشان  اشاره می‌کنیم:

*تولدی که پیش از آن بشارتش به مادر داده شد

از مادر استاد شهید مطهری نقل شده که پیش از به دنیا آمدن ایشان و در هفت ماهگی خواب می‌بینند که در مسجد محله شان (فریمان) زنان شهر نشسته‌اند و ایشان هم حضور دارند. یک مرتبه دو خانم که ظاهر خیلی نورانی و مقدسی هم به گفته ایشان داشته‌اند وارد می شوند و به روی بانوان گلاب می‌پاشند، اما روی سر مادر استاد سه مرتبه گلاب می‌ریزند، ایشان در همان حال خواب تصور می‌کنند که شاید کوتاهی در امور دینی داشته‌اند و از این خانم می‌پرسند که علت چیست؟ خانمی که روی مادر استاد مطهری گلاب پاشیده بود، به او می‌گوید که  در رحم شما فرزندی است که به اسلام خدمت زیادی خواهدکرد، واقعا هم بارقه‌های آن از کودکی در استاد مشهود بود از زمانی که ازغا سه سالگی نماز می‌خواند!

*تاریخ عقد مرتضی و من در رویا بسته شد

همسر استاد شهید مطهری روایت می‌کنند که یک روز در خواب تاریخ بیست و نهم یک ماه را دیدند که پدر لای کتاب به عنوان تاریخ عقد دخترش مشخص کرده بوده است. او بعدها مطرح می‌کند که زمانی که مرتضی مطهری به خواستگاری اش آمده به  دلیل تفاوت های فرهنگی و مذهبی مادرشان اصلا راضی نمی شده تا اینکه بعد از پافشاری ها و رفت و آمدهای زیاد استاد ، مادر راضی شده و تاریخ عقد هم به گفته خود استاد مطهری بیست و نهم بسته شده یعنی خواب عروس تعبیر شد!

او درباره ارتباط عاطفی خود و همسرش همین قدر می‌گوید که استاد مطهری از همان ابتدا که گفتند مشکلی با درس خواندنم ندارند، خودشان هم مشوق بودند تا من بتوانم دیپلم را بگیرم، ایشان خودشان مشوق دخترهایشان هم بودند که به دانشگاه بروند.

همسر استاد روایت می‌کنند که بیست و شش سال با ایشان زندگی کردند و از گل بالاتر از او نشنیدند، همیشه با عشق و ارادت صحبت می‌کردند، زمانی که با خانواده یا دوستانم به سفر می‌رفتم، حتی اگر نیمه‌های شب هم می‌رسیدم با شیرینی و چای و شربت منتظرم بودند حتی زمانی که از کربلا می آمدیم، از بچه ها می‌خواستند که به خاطر مادر بیدار باشند و به استقبال بیایند. 

 

خیلی ها مطرح می‌کنند که عشق و علاقه ای که اوایل  ازدواج است بعد از مدتی از فروغ می افتد، اما همسر استاد می‌گویند مهر و محبت  ایشان سال ها بعد هم چون روزهای اول ازدواج  برقرار بوده، در مسائل مربوط به خانه به همسر کمک می‌کردند و حامی بچه ها بودند حتی یک لحظه هم از درس و زندگی بچه ها غفلت نداشتند، حتی اگر از آنها دور بودند. 

شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما اول صبح ،چای دم کردن توسط  آقایان برای خانم ها خیلی لذت بخش است. استاد با آن هم علم و کمالات صبح ها چای درست می‌کردند و  به یاد ندارند حتی یک مرتبه لیوانی آب از ایشان خواسته باشند و همیشه  از ظلم ، تبعیض و استثمار زنان ناراحت بود. 

*برنامه روزانه استاد دقیق بود

یکی از نشانه‌های موفقیت علمای بزرگ برنامه ریزی دقیق در زندگی است اینکه هر کارشان یک ساعت خاص داشته باشد . همه اطرافیان استاد شهید مطهری اذغان دارند که استاد شهید نیز زندگی شان به همین منوال بود ساعت نماز خواندن، درس گفتن و تحصیل کردن و نوشتن همه چیز طبق برنامه پیش می رفت. حتی زمانی که ایشان دانشگاه هم نمی رفتند و ممنوع المنبر بودند، همسرشان روایت می کنند که از تمام اوقات در منزل استفاده می‌کردند و کارهایشان روی برنامه بود.

نماز ظهر را می‌خواندند، صرف غذا، یک ساعت خواب، تجدید وضو و رفتن به اتاق مطالعه و مشغول شدن تا زمانی که دانشجویان یا بچه ها بیایند. بعد از نماز مغرب مطالعه در اتاق ، جلسه و قرآن خواندن و سپس هم نیمه های شب ، نماز شب و مناجات که خود این هم عالمی داشته است. ایشان مدام به خود می گفتند که : «تو خود حجاب خودی/حافظ از میان برخیز»

 

همسر استاد می‌گویند اگر می‌خواستند چیزی به من یاد دهند یا حرفی بزنند در لفافه و غیر مستقیم بود با مثال هایی که می‌گفتند مرا به تقوا و عشق الهی دعوت می‌کردند. اگر هم گاهی از مادیات شکایت می‌کردم با صدای آرامی به من می‌گفتند: «گر لذت ترک لذت بدانی ؛دگر شهوت نفس، لذت نخوانی» و در نهایت هم این شهادت و معنویت بود که از استاد شهید مطهری یک معلم نمونه، یک انسان بزرگ و والا باقی گذاشت که زندگی اش می‌تواند درس عبرتی برای همه جوان های امروز در زمینه ارتباط با همسر و خانواده ، برنامه ریزی در زندگی و مسائل دیگر از سیاسی و اجتماعی گرفته تا معنوی و فرهنگی باشد که در این گزارش تنها به یک بخش جزئی از آن اشاره شد.

منبع: کتاب «پاره ای از خورشید؛ گفته ها و ناگفته ها از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری» گردآوری حمیدرضا سیدناصری و امیررضا ستوده  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول