اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

شمخانی: به هر اقدامی که به امنیت‌مان آسیب بزند سریع و با قاطعیت پاسخ می‌دهیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار رئیس پارلمان عراق گفت: با اقتدار به هرگونه اقدامی که بخواهد به امنیت ایران و منطقه آسیب وارد کند، به سرعت و با قاطعیت پاسخ می‌دهیم.

شمخانی: به هر اقدامی که به امنیت‌مان آسیب بزند سریع و با قاطعیت پاسخ می‌دهیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (چهارشنبه) در دیدار محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با اشاره به پیوندهای ناگسستنی فرهنگی، سیاسی و امنیتی بین ایران و عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران ثبات سیاسی و امنیت پایدار در عراق را ضرورتی ملی و منطقه‌ای می‌داند و آمادگی دارد چون گذشته از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق خواست و اراده مردم عراق استفاده کند.

وی قانون اساسی و رویه‌های حقوقی عراق را مبنای مناسبی برای عبور از چالش‌های سیاسی در این کشور خواند و افزود: منابع و ثروت ملی عراق زمانی می‌تواند در مسیر توسعه همه جانبه کشور استفاده شود که استحصال و صادرات آن صرفا با مدیریت و نظارت دولت مرکزی انجام شود.

* به هر اقدامی که به امنیت‌مان آسیب بزند سریع و با قاطعیت پاسخ می‌دهیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به برخی اقدامات غیر قابل قبول که از داخل خاک عراق علیه منافع ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکرد مقابله هوشمندانه با تهدیدات، ضمن رصد کامل تحرکات مداخله جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنان با اقتدار به هرگونه اقدامی که بخواهد به امنیت ایران و منطقه آسیب وارد کند واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد.

شمخانی با بیان اینکه بازگشت عراق به جایگاه واقعی خود در جهان اسلام و دنیای عرب نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دارد، افزود: همکاری همه‌جانبه برای ایجاد عراق قدرتمند، ثروتمند، توسعه‌یافته و با ثبات در همسایگی ایران، سیاست دائمی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی است. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند با حضور در پروژه‌های اقتصادی و فنی عراق روند همکاری‌های دو کشور در این حوزه را بیش از گذشته تقویت کنند.

در این دیدار محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز با اشاره بر دوستی پایدار دو کشور بر تقویت بیش از  پیش مناسبات تهران - بغداد تاکید کرد.

* پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است 

الحلبوسی با اشاره به رویکرد ضد اسرائیلی دولت و ملت عراق خاطرنشان کرد: پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است تا از این طریق از هرگونه اقدام احتمالی برای گام برداشتن در این مسیر جلوگیری کند.

رئیس پارلمان عراق گفت‌وگوی مستمر و همکاری مشترک گروه‌های اصلی مذهبی و قومی در عراق را شرط شکل‌گیری دولتی کارآمد و مقتدر در این کشور عنوان کرد و افزود: ایران به دلیل نفوذ معنوی در بین برخی گروه‌های مذهبی و سیاسی در عراق می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری انسجام سیاسی در این کشور داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های همه‌جانبه بین دو کشور به ویژه استمرار صادرات گاز ایران به عراق گفت: هرچند به دلیل تحریم‌های آمریکا مشکلاتی در زمینه پرداخت طلب ایران ناشی از صادرات گاز به عراق وجود دارد، اما با تلاش مستمری که در حال انجام است، امیدواریم بزودی این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول