اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

طلبه کشمیری از ضعف در معرفی امام و تبیین نظریه ولایت فقیه می‌گوید/به گفته اقبال؛ تهران باید «ژنو» عالم اسلام شود

طلبه کشمیری در دانشگاه آزاد یاسوج به واقعیت‌هایی اشاره کرد از جمله این که تاکنون نتوانسته‌ایم کتابی جامع راجع به معرفی امام راحل تدوین کرده و تقدیم جهان اسلام کنیم.

طلبه کشمیری از ضعف در معرفی امام و تبیین نظریه ولایت فقیه می‌گوید/به گفته اقبال؛ تهران باید «ژنو» عالم اسلام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس برنامه ای تحت عنوان فتح القریب به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در محل این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام سید سجاد صفوی طلبه کشمیری جامعه المصطفی العالمیه با قرائت شعری از اقبال لاهوری اظهار کرد: مرحوم اقبال ۹۰ سال پیش در شعر خود از مردی می‌گوید که می‌آید و بردگان و مستضعفان و آسیب دیدگان را از بند و قید آزاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ممکن است این شعر مرحوم اقبال مصادیقی داشته باشد گفت: یکی از این مصادیق و البته مهمترین آن شخصی است که امید مستضعفان جهان بوده و حرف او برای همه آزادگان و مستضعفان عالم حجت است او کسی جز امام خمینی نیست.

طلبه کشمیری تصریح کرد: وقتی از روز قدس حرف می‌زنیم باید از امام خمینی صحبت کنیم و آن را یادگار امام خمینی بدانیم زیرا امام قدس را فقط روز فلسطین و یک قطعه زمین نمی‌داند بلکه آن را روز اسلام و روز مستضعفان جهان می‌داند.

طلبه کشمیری ادامه داد: باید ببینیم که اسلام از نگاه امام خمینی چه معنی دارد در عالم قرائت‌های زیادی از اسلام داریم قرائت طالبانی قرائت القاعده و قرائت داعشی همه آنها از اسلام می‌گویند و خود را مسلمان می‌دانند و افکار خود را با قرآن می‌سنجند اما ما تفسیری که از امام وجود دارد را قبول داریم تفسیری که می‌تواند مشکلات جهان اسلام را برطرف کرده و الگوی جهانی باشد لذا وقتی امام خمینی از اسلام می گوید اسلام را برای ایران و عرب نمی داند بلکه برای همه مستضعفان جهان می‌داند او می گوید اسلام برای دین و دنیا و آخرت است از اسلامی حرف می‌زند که برای سیاست و فرهنگ و اقتصاد و خانواده برنامه دارد.

وی گفت: امام خمینی خطاب به همه مسلمانان جهان می گوید که اسلام را گم کرده ایم و باید گمشده خود را پیدا کنیم تفسیری که امام خمینی از اسلام دارد باید مد نظر قرار دهیم.

صفوی در ادامه اظهارات خود گفت: امام می‌فرماید که قدس باید به مسئله جهانی تبدیل شود اما هنوز به جنبش جهانی تبدیل نشده و حرکتی باید ایجاد شود که همه دنیا نه فقط مسلمانان بلکه همه آزادی‌خواهان دنبال آزادی قدس باشند.

این طلبه جامعه المصطفی العالمیه گفت: باید جنبش بین المللی آزادی قدس شکل بگیرد و محور و هسته مرکزی آن ایران باشد چرا که ایران همه ظرفیت ها و همچنین قدرت نرم این کار را دارد.

صفوی ادامه داد: اقبال ۹۰ سال پیش گفته بود اگر تهران ژنو عالم اسلام شود مشکلات جهان اسلام برطرف خواهد شد، ایران قدرت این کار را دارد و ام القرای جهان اسلام است.

وی با بیان این که ایران مرکز معارف اسلامی است و باید به این معارف توجه جدی داشته باشیم به بیان راهکاری برای صدور معارف اسلامی از ایران اشاره کرد و گفت: اگر هر استان ایران یک کشور و یک زبان در دنیا را مد نظر قرار داده و برای آنها تببین و ترجمه معارف اسلامی را کار کند نتیجه بخش خواهد بود کار سختی نیست چرا که ایران علمای زیادی دارد و هر استان می تواند یک کشور و یک ملت و یک زبان را در مجموعه خود قرار دهد.

این طلبه در ادامه گفت: یکی از ظرفیت‌ها افکار بزرگ کسانی مثل امام خمینی رهبری معظم انقلاب و آیت الله مصباح یزدی است اما متاسفانه نتوانستیم پس از چهل سال یک کتاب خوب درباره امام خمینی بنویسیم و آن حضرت را به جهان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه رومن رولان کتابی در مورد گاندی نوشته و ما هنوز نتوانستیم در دانشگاهها و در حوزه‌های علمیه افکار امام و رهبری را به صورت ترجمه شده به جهانیان ارائه دهیم گفت: اگر این افکار به جهان برسد تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود.

صفوی گفت: افکار شهید مطهری بنیادین است بعضی از کتاب های شهید مطهری را برای جوانان کشمیری ترجمه کرده ایم و باید کسی را داشته باشیم تا بتواند در این کشورها افکار را به زبان لاتین هم تدریس کند.

وی همچنین افزود: نظریه ولایت فقیه فقط در ایران هم به خوبی تبیین نشده بسیاری از جوانان ایرانی این نظریه را نمی‌دانند ما به کارآمدی ولایت فقیه ایمان کامل داریم و می‌دانیم این حکومت کارآمد ترین حکومت در جهان است و اگر جهانیان آن را بشناسند خواهد پذیرفت.

صفوی گفت: کارآمدی ولایت فقیه معلوم شده لذا باید علمای اسلام روی این موضوع بیشتر کار کنند.

طلبه کشمیری سپس به موضوع وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: باید وحدت اسلامی را بیش از پیش مدنظر قرار داده و قدس را به جامعه جهانی تبدیل کنیم بدون ایجاد ارتباط با جهان نمی توان این کار را انجام داد رهبری انقلاب فرمودند که باید در دانشگاه‌ها این موضوع تبیین شود.

وی در ادامه با سوالی از دانشجویان حاضر در این نشست گفت: چه کسی از شما می داند در کشمیر و در هند چه می گذرد؟ تقاضا از ائمه جمعه این است که وضعیت هند و کشمیر را در خطبه های نماز جمعه تبیین کنند وضعیت در هند بسیار وخیم است و دولت این کشور برنامه‌های اسرائیل را اجرا می‌کند.

صفوی در ادامه اظهارات خود گفت: متاسفانه اطلاعات ما در خصوص جهان اسلام ناکافی است هر چند ظرفیت‌های زیادی داریم اما باید ارتباطات را قوی کنیم الان بیش از ۹۰ کشور در ایران طلبه دارند اما دانشجویان ایرانی با دانشجویان خارجی هیچ ارتباطی برقرار نکرده‌اند چرا به این موضوع توجهی نمی‌شود.

وی افزود: باید بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم باید جلسات بیشتری برگزار کرده و برنامه ریزی داشته باشیم که چه نقشی را می توانیم ایفا کنیم.

طلبه کشمیری در ادامه به نقش شهدای گرانقدر اسلام و به خصوص شهدای جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: شهدا بزرگترین ظرفیت هستند در خصوص زندگینامه ۲۵ شهید در کشمیر کار کردیم و آن را در هند و پاکستان پخش کردیم که تاثیر بسیاری داشت و الان جوانان از ما توقع کار بیشتری در این خصوص دارند شهدا الگو و حلقه وصل میان ائمه و خداوند هستند افرادی مثل شهید چمران که برای خدمت به اسلام درس و دانشگاه را رها کرده و امروز باید الگو برای همه شوند.

وی گفت: وقتی زندگی شهید بابایی را می‌خوانیم درمی‌یابیم که یک خلبان چگونه از جان خود برای دین و کشورش مایه گذاشته است.

صفوی در ادامه به موضوعی مهم اشاره کرد و گفت: در ایران جوانان شما از ما در خصوص سلمان خان و شاهرخ خان و آمیتاپاچان سوال کنند اما جوانان کشمیری از عباس دوران و حسن باقری سوال می پرسند؟!.

وی گفت: چرا نباید آثار و گفته‌ها و خاطرات این شهیدان با زبان های مختلف برای جوانان دنیا ترجمه شود.

طلبه کشمیری در ادامه افزود: خاطرات خانم معصومه آباد در کتاب من زنده ام را به زبان اردو ترجمه کردیم مسابقه در همین خصوص برگزار شد که ۵ هزار نفر شرکت کننده داشت و هر یک از آنها این کتاب پانصد صفحه‌ای را ۴ تا ۵ مرتبه مطالعه کرده بودند که این ظرفیت بزرگی برای صدور گفتمان جمهوری اسلامی به جهان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول