اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

مسأله فلسطین در سیره شهدا؛ از خط‌ونشان حاج احمد تا قول حاج قاسم

رهایی قدس از دست رژیم صهیونیستی یکی از اهداف انقلاب اسلامی است که شهدا آن را دنبال می‌کردند. حتی شهید ۱۴ ساله به نام «رضا جهازی» در طول زندگی‌ و نقاشی‌هایش به موضوع قدس پرداخته و مردم را به حضور در راهپیمایی دعوت کرده است.

مسأله فلسطین در سیره شهدا؛ از خط‌ونشان حاج احمد تا قول حاج قاسم

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: آرمان آزادی قدس شریف در رفتار و کلام شهدا و رزمندگان اسلام مشهود است. شهدایی که برای آزادی قدس و رهایی مسلمانان جهان از زیر بار ابرقدرت‌ها مرگ را بر زندگی ترجیح دادند؛ آن‌ها رفتند تا با ظلم و استکبار و تبعیض نژادی مبارزه کنند حتی به قیمت ریخته شدن خونشان. از جمله این شهدا شهید محمدحسین اثنی‌عشری است که به عنوان اولین شهید ایرانی در فلسطین به شمار می‌رود. در جمع شهدا جاویدالاثرحاج احمد متوسلیان و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حسن طهرانی‌مقدم نیز به عنوان نماد مقاومت در برابر رژیم جعلی صهیونیستی هستند و دیگر  شهدای دفاع مقدس و مدافع حرمی که معتقد به این شعار بودند که «راه قدس از کربلا می‌گذرد».

اولین شهید ایرانی آرمیده در کنار شهدای فلسطین


شهید محمدحسین اثنی‌عشری

شهید محمدحسین اثنی‌عشری ۲۱ سال بیشتر نداشت. اما اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با هدف کمک به مردم مظلوم فلسطین راهی میدان شد. وقتی که خانواده‌اش به او ‌گفتند: بمان و برای انقلاب اسلامی خدمت کن! در پاسخ گفت: «انقلاب ما به پیروزی رسیده است. آن را به دست بچه‌های دیگر می‌سپاریم و خودمان که توان داریم می‌رویم به مردم فلسطین کمک کنیم. فلسطینی‌ها مستضعف هستند و نیاز به کمک دارند».

شهید اثنی‌عشری که تنها پسر خانواده بود، ۱۴ ماه در فلسطین مجاهدت کرد و سرانجام در عملیات دهم آذرماه سال ۱۳۵۹ با اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در میان شهدای فلسطینی آرام گرفت؛ اما کمی بعد رژیم صهیونیستی قبور شهدا را بمباران کرد و قبرستان شهدا با خاک یکسان شد.

خط و نشان حاج احمد متوسلیان برای اسرائیل


حاج احمد متوسلیان: ما با ایمانمان مى‌‏جنگیم

حاج احمد متوسلیان را به عنوان نماد مقاومت در برابر اسرائیل می‌شناسیم. فرمانده‌ای که برای مبارزه با رژیم صهیونیستی رفت و دیگر بازنگشت و اکنون در آستانه ۴۰ سال بی‌خبری از این فرمانده هستیم. حاج احمد در آخرین سخنرانی خود خطاب به رزمندگان گفت: «هر شهرى که توسط اسرائیلى‌‏ها محاصره شده آزاد خواهیم کرد و اسرائیل را به سقوط مى‏‌کشانیم. روزى اسرائیل چنان بترسد و در فکر باشد که مبادا از لوله سلاحمان، به جاى گلوله، پاسدار بیرون بیاید. با اسرائیل وارد جنگ خواهیم شد و عملیات‏مان را علیه آن‌ها شروع خواهیم کرد. هر کس با ماست؛ بسم‌‏الله! هر کس با ما نیست، خداحافظ! ما با ایمانمان مى‌‏جنگیم؛ جندالله با ایمانش مى‏‌جنگد. بگذار بوق‏‌هاى تبلیغاتى رسانه‏‌هاى صهیونیستى و سران اسرائیل به ما بگویند شما براى خودکشى آمده‌‏اید. ما ثابت مى‏‌کنیم که خون ما باعث خواهد شد که سرزمین‏‌هاى مقدس اسلامى از دست امپریالیزم آمریکا و این رژیم غاصب و فاسد صهیونیستى آزاد بشود».

چرا برای دفاع از مظلومان به پا نمی‌خیزیم


شهید قربانعلی جامی نفر اول از سمت چپ

شهید «قربانعلی جامی» از شهدای دفاع مقدس است که در ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در جریان عملیات بدر به شهادت رسید. او درد مردم فلسطین را به خوبی درک کرده و در وصیت‌نامه‌اش اینگونه نوشته بود: «چرا امروز که در سراسر جهان ظلم به حد اعلای خود رسیده است به پا نمی‌خیزیم. مگر نه این است که کودکان و زنان و پیرمردان، جوانان فلسطین، افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی در زیر چکمه‌های دشمنان اسلام از بین می‌روند و به حیثیت اسلام خیانت می‌شود».

بعد از نابوی ابلیس بغداد، راهی قدس شویم


شهید حسین اکبری‌نژاد

شهید «حسین اکبری‌نژاد» از شهدای استان کرمان است. او در وصیت‌نامه‌اش نوشته است: «انتظاری که از شما امت حزب‌الله دارم این است که کما فی السابق در صحنه حضور داشته باشید و تا نابودی ابلیس بغداد دست از مبارزه برنداشته تا از آنجا راهی قدس عزیز شویم».

افراشتن پرچم اسلام بر قدس


شهید محمود بنی اسدی

شهید «محمود بنی اسدی» معلم بود و به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و سرانجام در ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ در جریان عملیات کربلای ۵ در شلمچه به شهادت رسید. او در وصیت‌نامه‌اش نوشته است: «ای امت ایثارگر و از خود گذشته با وحدت خود آن‌چنان مشتی بر دهان دشمن زده‌اید که همگی خوار و ذلیل گشته‌اند. إن‌شاءالله با حفظ این وحدت، پرچم اسلام را بر قدس عزیز برافرازیم».

دعوت شهید ۱۴ ساله برای حضور در راهپیمایی‌


از راست نفر دوم بسیجی شهید رضا جهازی، از چپ نفر اول پاسدار شهید جهانگیر جهازی

شهید «رضا جهازی» از دانش‌آموزان نخبه بود که یک سال آخر سال تحصیلی‌اش را در جبهه درس می‌خواند و موقع امتحانات به خانه‌شان باز می‌گشت. با اینکه او سال تحصیلی را در جبهه بود، اما با نمرات عالی قبول می‌شد. رضا در۱۵ مهر ماه سال ۱۳۶۱ و در جریان عملیات مسلم‌بن عقیل به شهادت رسید.

این شهید دانش‌آموز نامه‌ها و وصیت‌نامه پرباری دارد که در وصیت‌نامه خود نوشته است: «مسجدها را خالی نگذارید. در راهپیمایی‌هایی که از طرف سپاه و ارگان‌های انقلابی تعیین می‌شود، شرکت فعال نمایید. امام را یک لحظه از یاد مبرید زیرا ما باید قدر این امام را بدانیم. کار منافقین را ساده نگیرید، زیرا مثلی هست که می‌گوید اگر شُل بگیری، محکم می‌خوری».

قولی که حاج قاسم به فلسطینی‌ها داد

سال‌ها از نامگذاری روز قدس می‌گذرد و سالیان زیادی است که مسلمانان در سراسر جهان این روز گرامی داشته و آن را به نحو شایسته برگزار کردند. دفاع از فلسطین و مکتب آن نیز هیچ گاه نزد فرماندهان ارشد نظامی ایران نیز به خاموشی نگراییده و هر سال مصمم‌تر در راهیپمایی روز قدس شرکت کرده و خواهند کرد.

در این میان سیره شهید حاج قاسم سلیمانی در این مسأله گویای عمق ارادت به مسأله فلسطین است، به گونه‌ای که حاج قاسم سلیمانی چهار ماه قبل از شهادت در مهر سال ۱۳۹۸ در پاسخ به نامه «ابوخالد» فرمانده کل گروه‌های عزالدین قسام فلسطین نوشته بود: «دفاع از فلسطین عزت و شرف می‌آورد». 

سردار دل‌ها همچنین چند ماه قبل از شهادتش درباره پاره‌تن اسلام بیان داشته بود: «به همه اطمینان دهید که ایران اسلامی، هر میزان هم که فشار‌ها افزایش یابد و محاصره‌اش تنگ‌تر شود، فلسطین این نگین جهان اسلام و قبله اول مسلمانان و محل معراج رسول خدا (ص) را تنها نخواهد گذاشت. هرگز در ازای زرق و برق و لاشه این دنیا، از این واجب دینی یعنی «حمایت از فلسطین» دست نخواهیم کشید. دفاع از فلسطین مصداق واقعی دفاع از اسلام و قرآن است و هر کس ندای شما را بشنود و به یاری شما نشتابد مسلمان نیست».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول