اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اکسیوس: تهران و ریاض موضوع بازگشایی سفارتخانه‌‌ها را بررسی‌ می‌کنند

وبگاه اکسیوس گزارش کرد که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی طی 30 روز آینده هیأتی را به هر دو کشور اعزام کنند تا در مورد بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگو کنند.

اکسیوس: تهران و ریاض موضوع بازگشایی سفارتخانه‌‌ها را بررسی‌ می‌کنند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه اکسیوس در خصوص برگزاری دور پنجم مذاکرات میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران نوشت که دور پنجم مذاکرات مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی ایران و عربستان در پنجشنبه گذشته بر دو چالش کلیدی متمرکز بود: عادی سازی روابط و جنگ به رهبری عربستان سعودی در یمن.

اکسیوس در گزارش خود مدعی شد که در مذاکرات میان نمایندگان ایران و عربستان در خصوص برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها بحث‌هایی صورت گرفته است و ریاض خواهان اقدامات عملی بیشتری شده است.

در این گزارش آمده است که ریاض با بازگشایی سفارت ایران در عربستان برای فعالیت‌های مرتبط با سازمان همکاری اسلامی جده موافقت کرده است و یکی از منابع آگاه گفته است که دو طرف تصمیم گرفتند که طی ۳۰ روز آینده هیأتی را به هر دو کشور اعزام کنند تا در مورد بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی همچنین با ورود ۴۰ هزار زائر ایرانی به عربستان برای مراسم حج در ماه ژوئیه موافقت کرده است.

اکسیوس به نقل از برخی منابع گزارش کرده است که در جریان مذاکرات هفته گذشته میان نمایندگان تهران و ریاض، ایران نسبت به آتش بس در یمن نظر مثبتی داشته است اما تأکید کرده که باید گام های عملی برای حرکت به سوی صلح پایدار برداشته شود.

طبق این گزارش، در پی سرد شدن روابط عربستان با ایالات متحده پس از روی کار آمدن «جو بایدن» بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ریاض سیاست‌های منطقه‌ای خود را در سال گذشته تغییر داده است.

دولت ایران بارها تصریح کرده است که روابط با همسایگان را بدون توجه به وضعیت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در اولویت قرار می‌دهد.

اکسیوس با اشاره به این موارد ادامه داد که مقام‌های سعودی و ایران طی هفته‌های آتی در بغداد مجدداً گردهم می‌آیند و قبل از آن نشست، یک نشست در سطح پایین‌تر بین ریاض و تهران در عمان برگزار خواهد شد.

رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که با توجه به سازنده بودن مذاکرات میان ریاض و تهران، احتمال دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی وجود دارد اما اکسیوس در ادامه این گزارش نوشت که «فضای سازنده» کنونی تا حد زیادی به پیشرفت در یمن، از جمله تمدید آتش‌بس و حرکت به سمت مذاکرات صلح، وابسته است.

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه هفته جاری با تأیید دور پنجم گفت‌وگوهای میان تهران و ریاض گفت که این گفت‌وگوها با تلاش‌های دولت عراق و مساعدت‌های دولت عمان در بغداد برگزار شد و مثبت و رو به جلو بود.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» در واکنش به این اظهارات مقام‌های ایرانی درباره دور پنجم گفت‌وگوهای میان عربستان و جمهوری اسلامی ایران گزارش کرد، در حالیکه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس اعتماد خود به آمریکا برای پایبندی به تعهداتش در قبال امنیت خود از دست داده‌اند، دو رقیب قدیمی در غرب آسیا خود امور را به دست گرفته‌اند.

خطیب زاده در نشست خبری هفتگی خود در خصوص این موضوع که ایران مطالبی را به صورت کتبی به عربستان داده‌ و منتظر پاسخ عربستان است و این‌که آیا عربستان به این مطالب پاسخ داده است، گفت:«ما در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با هیأت اعزامی عربستان گفت‌وگوهایی انجام دادیم. ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود، سال گذشته به خاطر کرونا داخلی برگزار می‌شود و گفت‌وگوها حاکی از این است که شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر اعزام خواهند شد و جزییات را از سازمان حج بپرسید و موضوعات دیگری در دستورکار بوده که در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته همچنین درباره احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان هم یادآور شد: هنوز در آن نقطه قرار نداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول