اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

انسداد غیراصولی سراوان خطرات جدی به‌دنبال دارد/احتمال انفجار تا مشکلات خطرناک زیست محیطی

کارشناس مسائل محیط زیست با گله‌مندی از بسته شدن غیر اصولی و چند هفته‌ای محل دفن زباله سراوان گفت: بستن غیراصولی مرکز دفن سراوان سبب انجام فعالیت هوازی، بی‌هوازی نیمه هوازی در آن منطقه شده و فرآیند تخمیر و خروج شیرابه با سرعت انجام می‌شود که نتیجه‌ای جز تولید گاز پاک شدن لایه‌های میانی و حرکت به سمت پایین رست ندارد.

انسداد غیراصولی سراوان خطرات جدی به‌دنبال دارد/احتمال انفجار تا مشکلات خطرناک زیست محیطی

عظیم احدیفر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه مراکز دفن زباله در هر نقطه کشور برای آب، خاک و هوا اثراتی دارد، اظهار کرد: در مراکز دفن زباله همواره مسائلی به مانند شیرابه، آب، خاک، هوا، گازهای تولید شده، حشرات و بهداشت، مشکلاتی را برای اهالی آن منطقه ایجاد کرده و سراوان هم از این قاعده مستثنی نیست. 

وی با اشاره اثرات مخرب گازهای تولید شده در اثر انباشت پسماند گفت: پسماند، انباشت وسیعی از انواع زباله‌های خانگی، صنعتی، بیمارستانی، عفونی و غیره بوده و این انباشت با گازهایی که تولید می‌کند منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. 

کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر لزوم توجه بر علمی و کارشناسی بودن بستن یک مرکز پسماند بیان کرد: مسدود کردن و بستن مراکز پسماند شرایطی دارد و باید ابتدا ورودی نزدیک به صفر و آن چیزی که از آن خارج می‌شود را باید از طریق پوشاندن سطح، کنترل سطح و شیرابه، جلوگیری از انتشار گاز و تراکم دینامیکی کنترل و مدیریت کرد.

احدیفر یکی از خطرات بستن بدون کارهای علمی را حرکت دینامیکی زباله دانست و افزود: با بستن بدون کارهای علمی در محل دفن زباله سراوان، زباله به طور طبیعی منجر به ریزش و راه رفتن می‌شود که در این صورت زباله به سمت پایین رفته و خسارات طبیعی و زیست محیطی فراوانی را ایجاد می‌کند. 

وی با بیان اینکه نقش بستن اصولی مراکز دفن زباله بسیار مهم و حائز اهمیت است، تصریح کرد: بستن اصولی مراکز دفن زباله یعنی تثبیت و کنترل آلودگی به نحوی که برای زیست محیط، آب، خاک و هوا خطراتی نداشته باشد که متأسفانه در خصوص پسماند سراوان شاهد انجام این مهم نبوده‌ایم. 

کارشناس حوزه محیط زیست با گله‌مندی از بسته شدن غیراصولی و چند هفته‌ای محل دفن زباله سراوان گفت: بستن غیراصولی مرکز دفن سراوان سبب انجام فعالیت هوازی، بی‌هوازی و نیمه هوازی در آن منطقه شده و فرآیند تخمیر و خروج شیرابه با سرعت انجام می‌شود که نتیجه‌ای جز تولید گاز، پاک شدن لایه‌های میانی و حرکت به سمت پایین ندارد. 

به گفته احدی‌فر بستن غیر اصولی محل دفن زباله روند تخمیر، ایجاد گاز، شیرابه و افزایش مشکلات بهداشتی را تسریع می‌بخشد زیرا دیگر هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته و در نتیجه احتمال فرونشست زباله و لانه گریزی انواع حشرات هم وجود داشته و روند خروج شیرابه بیش از گذشته می‌شد. 

وی با تأیید خطر احتمالی وقوع انفجار در محل انباشت زباله در صورت تداوم رویه موجود بیان کرد: از گذشته چاه‌های تخلیه گاز در سراوان تهویه شده و محل جدید دفن زباله هم به صورت شیب‌دار و حرکت به سمت دره است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول