اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

«دوست دوست، دوست علی» رسم قدیمی یزدی‌ها در ماه رمضان

«دوست دوست، دوست علی» یکی از سنت قدیمی یزدی‌ها در روزهای پایانی ماه رمضان است که همچنان برای برآورده شدن حاجات انجام می شود و دهه نودیها استقبال خوبی از این آئین کهن می کنند.

«دوست دوست، دوست علی» رسم قدیمی یزدی‌ها در ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، یکی از سنت‌هایی که از قدیم‌الایام در استان یزد رواج داشته و جوانان و نوجوانان یزدی به آن پایبند بودند، سنت دوست دوست علی است.

«دوست دوست، دوست علی» ازجمله آیین‌هایی است که در اواخر ماه مبارک رمضان و در شب بیست هفتم این ماه برگزار می‌شود، این آیین مانند سنتی قدیمی قاشق زنی در شب‌های منتهی به نوروز است که در آن دختر و پسرهای کودک و نوجوان با در دست داشتن کاسه و کیسه‌هایی برای گرفتن انعام به خانه‌های محله‌های مختلف شهر مراجعه و شعر " دوست دوست، دوست علی " را زیر لب زمزمه می‌کنند.

از قدیم تابه‌حال هنگام اجرای این آئین کودکان و نوجوانان محله‌های بر در منازل رفته و در مدح امام علی (ع) اشعار "دوست دوست، دوست علی دوست "، دوست دوست؛ دوست علی دوست، این خونه چقدر قشنگه، همه شربت قنده، الهی علی درش نبنده، الله کریم ۱۰ نفریم (هر تعدادی که باشند)، مدی یا بریم؟! را می‌خوانند و تقاضای هدیه و انعام می‌کنند.

این افراد که بعضاً حتی صورت خود را نیز پوشانده‌اند به در هر منزلی که رسیدند با خواندن 'ˈدوست دوست - دوست علی - امام اول علی " و یا 'ˈاین خونه شربت و قنده، امام علی درش را نبنده " یا "من درویشم، کلاه ریشم تا نگیرم رد نمی شم " تقاضای هدیه می‌کنند.

صاحبان خانه هم معمولاً با روی گشاده و سعه صدر از خوراکی‌هایی که قبلاً برای همین شب تهیه‌کرده‌اند در جواب می‌گویند: " می‌دیم می دیم. صبر کنید " و باز هم افراد در جواب صاحبخانه می‌گویند: " این خونه رو به طبسه - صابش (صاحبش) به مکه برسه ".

" الله کریم، هفت نفریم، نون نداریم، شب می‌خوریم، صبح نداریم، صبح می‌خوریم، شب نداریم، می دی یا بریم " از دیگر اشعار مراسم شب بیست هفتم رمضان در استان یزد است.

برخی از مردم اعتقاد دارند این کار باعث برآوردن حوائج و همدردی با یتیمان کوفه و همدلی با مولا علی (ع) است. این شب هلاکت ابن ملجم لعین هست و این آیین به شادباش قصاص قاتل امیرالمؤمنین است.

با توجه به اینکه در این دو سال کرونا بر کشور حاکم بود و عملاً برگزاری این سنت امکان‌پذیر نبود، امسال به‌واسطه فروکش کردن تب کرونا شاهد برگزاری آن در کوچه و محلات استان یزد خواهیم بود.

متأسفانه در برخی از شهرستان‌ها این سنت کمرنگ شده و در حال فراموشی است اما به علت اعتقاد بسیاری از خانواده‌ها به خیروبرکتی که با خود به همراه دارد، بازهم می بی بینیم که دهه هشتاد و نودی‌ها پای ثابت آن هستند تا محبت خود را نسبت به حضرت علی (ع) اعلام کنند.

اجرای آیین‌هایی مانند دوست دوست علی دوست با باور‌هایی در ارتباط با برآورده شدن حاجات همراه است، اما در اصل به تحکیم روابط اجتماعی افراد کمک می‌کند.

هرچند نسل جوان امروز بیشتر مشغول بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌های فضای مجازی شده‌اند و همین عوامل باعث کمرنگ شدن برخی آیین‌ها که ریشه در سنت‌های قدیمی دارد، شده است.

انتهای پیام/الف/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول